Spanten zadeldak isoleren van buitenuit. Geen ophoging.

4

Spanten zadeldak isoleren van buitenuit. Geen ophoging.

handy_harry
handy_harry
#Isolatie · 7 jaren geleden

Ik heb een spantendak custom gebouwd, niet prefab met stormpannen en menuiserit platen als onderdak. 85% is bewoonde ruimte (slaapkamers met Velux ramen). De bestaande bewoonde ruimte is geisoleerd met glaswol dekens, alu aan warme zijde (verticale en horizontale zijde). Dit schijnt niet voldoende te zijn om de nieuwe norm te halen. Ik kan niet meer van binnenuit isoleren.

Alle offertes die ik heb ontvangen stellen een Sarking dak voor met harde platen of spuiten (Pur/Pir). Al deze voorstellen verhogen het dak aanzienlijk zodat mijn koper goten niet meer aansluiten. Ben niet van plan die koper goten op te geven.

Kan ik niet van buiten uit tussen de spanten isoleren met steenwol dekens en een dampscherm?  De pannen moeten er af, welke methode ik ook kies.

Graag antwoord. Dank.

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
7 jaren geleden
Dit schijnt niet voldoende te zijn om de nieuwe norm te halen. Ik kan niet meer van binnenuit isoleren.

Wat is het probleem nu ? Hoeveel en welke isolatie is er geplaatst ?
MOET je aan de "nieuwe" norm ( welke bedoel je ) voldoen of WIL je aan de nieuwe norm voldoen.
Als je dergelijke ingrijpende werken voorziet dan moet je toch een doel voor ogen hebben, een bestaand 'probleem' willen oplossen

0
handy_harry
handy_harry
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Aan de binnenzijde is geisoleerdmet 90mm Rockwool glaswol (zie mijn originele vraag). 

De reden dat ik dit vraag is dat dit een huurhuis is. Ikmoet dus aan de nieuwe normen voldoen.

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
7 jaren geleden

Vandaar mijn vraag : welke norm bedoel je ?

De Vlaamse dakisolatie norm spreekt van een R waarde van 0,75. Met je 9 cm Rockwool kom je aan R=2,25, ruim voldoende dus.
(of de norm veel te laag )

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag