5

Aanpassing Unicomp stuursysteem.

verwarmingstecnieken
verwarmingstecnieken
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

In ons appartementsgebouw wordt de gemeenschappelijke vloerverwarming gestuurd door een Unicomp 557 en verschillende Unicomp 547.3.

Elke Unicomp 547.3 stuurt 3 zones waarbij  elke zone bestaat uit 3 appartementen ( dus in totaal 9 appartementen). Gevolg: de 3 appartementen van 1 zone hebben min of meer dezelfde opwarming. Kan ik door een technische aanpassing de temperatuur van één van deze 3 appartementen verlagen bvb door tussen de leiding van het appartement en het stuursysteem een timer te plaatsen zodat tijdens de normale opwarmingsfaze een kortere effectieve oplaadperiode kan gekozen worden (het is niet belangrijk dat de resulterende temperatuur zeer accuraat is). Uiteraard moet hier ook een kWh meter geplaatst worden om het resulterend energieverbruik te meten. Op die manier  zouden eigenaars die afwezig zijn voor langere periodes, de temperatuur kunnen laten dalen terwijl permanente bewoners continu de kamertemperatuur kunnen aanhouden. Verder  kan hierbij de globale installatie ongewijzigd blijven.Zeer dure aanpassingen zullen immers niet ekonomisch verantwoord zijn.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Die unicomp modules sturen een electrische vloerverwarming.  Volgens de leaflet stuurt een 547.3 zes zones zodat elk van de telkens 3 appartementen 2 zones heeft.  Je kan uw verwarming lager zetten door op de 547.3 uw twee zones op bv “-30%” te zetten.  

Die sturingen sturen een blokgolf van 0,1 Hz op 10 volt naar de ingebouwde temperatuurvoelers van elke zone.  Permanent 10V is niet opwarmen.  Permanent 0V is maximale opwarming.   Het eigenlijke opwarmverbruik loopt over zekeringen die op uw eigen electriciteitsteller aangesloten zijn.

Wil je niet opwarmen dan zet je gewoon in uw kast uw zekeringen af die de vloerverwarming voeden.  Je kan bv 1 circuit afzetten en de sturing op -30% zetten en alle deuren openzetten om een basiswarmte te behouden.

Als jij totaal niet verwarmt zal je een basiswarmte behouden door de verliezen van de buren die wel verwarmen.  Da s niet lief tov de buren maar niet verboden (VME kan je niet verplichten om te verwarmen tenzij je gedrag echte derdenschade veroorzaakt)  Als niemand van de buren verwarmt zal de temperatuur mogelijks bij langdurige hevige vrieskou onder het nulpunt zakken met alle vriesschadegevolgen vandien.  Zorg bij langdurige afwezigheid dat iemand in deze situatie een basisverwarming gaat aanzetten of installeer een binnentemperatuursgestuurde aanschakeling (wat ik gedaan heb in een vakantieappartement - zonder kennis van electriciteit lukt dit niet ;-()

0
verwarmingstecnieken
verwarmingstecnieken
0 5 Andere particulier
7 jaren geleden

Hartelijk dank voor uw reactie. Uit uw reactie blijkt dat ik  misschien niet duidelijk genoeg ben geweest..

Hieronder het volledige plaatje.

Het gaat over een appartementsgebouw van 14 appartementen. Er is gemeenschappelijke vloerverwarming waarbij  2 tellers het totaalverbruik meten: één teller voor 7 appartementen links, één teller voor 7 appartementen rechts. Deze energie wordt verdeeld zoals de energie van de gemene delen, dus volgens grootte van appartement (de waarde van elke teller wordt verdeeld over 7 appartementen). Dit gezegd zijnde bestaat er  momenteel dus geen mogelijkheid om de privé energie te meten noch te beïnvloeden. Als je weet dat de temperatuur de laatste 3 maand continu op 19.5-22°C is dit leuk voor een vaste bewoner maar niet voor iemand die in de winter slechts sporadisch aanwezig is zoals ikzelf. (Dit zijn metingen die ik gemeten heb met een datalogger en eigenlijk is het al jaren zo dat de temperaturen veel te hoog zijn maar deze werden in het verleden maar sporadisch opgenomen). Deze hoge temperaturen zijn er niettegenstaande er bij aankoop van het appartement een lastenkohier was die 16°C basistemperatuur eiste.

Dit gezegd zijnde, nog eens terugkeren op het elektrisch schema zoals ik kan afleiden uit foto's die ik genomen heb en discussies met de syndicus (en elektricien). 

De totale vloerverwarming van het gebouw wordt aangestuurd door één Unicomp 557 en 2 x 547.3 en 1x547.2, dus voldoende voor 8 zones. Dus meer dan 1 appartement per zone. Ik heb reden om aan te nemen dat mijn appartement behoort tot een zone van 3 appartementen (of misschien een zone van 2). Dwz dat bijsturingen via de 547.3  altijd effect hebben op 3 appartementen terwijl de andere appartementen ongewijzigd blijven . Dit heeft als resultaat dat een daling van de temperatuur in onze appartementen slechts een beperkt effect op onze eigen energiekosten aangezien de corresponderende besparing voor. ongeveer vier zevenden van de besparing naar de andere 4 appartementen gaat. Dit is het resultaat van de onverdeeldheid.

In bovennstaand schema worden de 3 (of 2) appartementen per zone dus gezamenlijk aangestuurd door 1 voeler (en niet door 3 dit is immers niet mogelijk omdat alle andere plaatsen van de 547's opgenomen zijn in andere zones). Bij het "aanslaan" van de verwarming moet de elektriciteit toch individueel verdeeld worden naar elk appartement. Als ik het goed interpreteer, verloopt de verbinding met  mijn  appartement over een differentieel schakelaar. Mijn vraag is dus of het technisch mogelijk is hier te ontkoppelen en een energiemeter met timer tussen te schakelen. Dit zou me de informatie geven hoeveel energie ik persoonlijk verbruik en tevens de mogelijkheid bieden om minder op te laden (bvb de laatste 6 uur van de opwarmingscyclus) en aldus kunnen streven naar een basistemperatuur van 13-16°C . 

PS: de door u voorgestelde aanpassingen (-30%) zijn me bekend en worden gezien ze inwerken op verschillende appartementen ingesteld door de aangestelde electricien, maar zoals gezegd met weinig resultaat. De vermoedelijke reden is dat men de centrale eenheid niet wil aanpassen omdat dit effect zou hebben op alle appartementen en ook op de enige vaste bewoner die uiteraard liever heeft dat alle verbruik via nachttarief binnenkomt (en begrijpelijk maar niet correct omdat het lastenkohier zegt dat alles ontworpen is voor een basistemperatuur voor 16° en het vrvolgens met convectoren moet verder opgewarmd worden)

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Uit uw bijkomende uitleg begrijp ik dat de electriciteitsfactuur blijkbaar voor de verwarming volledig gemeenschappelijk is en verdeeld wordt volgens de quotiteiten.  Zeer ongebruikelijk maar als t zo in de basisakte staat is het zo en wist je het (of moest je t weten ;-)) toen je t appartement kocht.

Het enige wat je kan doen is op een volgende VME vragen om in aanpassingen te investeren om de energiekosten voor de verwarming te individualiseren.  Gaat een stevige cent kosten evenals kosten om de basisakte aan te passen.  Kans dat dit lukt is dus minimaal.  Best leren leven met die verwarmingsuitgave tijdens je afwezigheid (of verkopen en iets kopen met individuele verwarming ...)

Stuur me eens in PB de basisakte.  Die intereseert me.

0
verwarmingstecnieken
verwarmingstecnieken
0 5 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste,

In de basisakte staat hierover niets, maar in het Reglement van inwendige orde, dat hieraan is toegevoegd staat dat de temperatuur minimaal 8° C moet bedragen. Hier is een tegenstrijdigheid met het  lastenkohier dat zegt dat er gemeenschappelijke verwarming is voor een basistemperatuur voor 16°C (die zoals gezegd in werkelijkheid 20°C bedraagt.

Verder nog dit toevoegen dat ik de mogelijkheden van een technische oplossing zoek maar niet in een juridische discussie wens te komen.

Met dank en groeten

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming maakt van je muur een onzichtbaar verwarmingselement. Ontdek alles over de verschillende soorten systemen en hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag