Hartelijk dank voor uw reactie. Uit uw reactie blijkt dat ik misschien niet duidelijk genoeg ben geweest..
Hieronder het volledige plaatje.
Het gaat over een appartementsgebouw van 14 appartementen. Er is gemeenschappelijke vloerverwarming waarbij 2 tellers het totaalverbruik meten: één teller voor 7 appartementen links, één teller voor 7 appartementen rechts. Deze energie wordt verdeeld zoals de energie van de gemene delen, dus volgens grootte van appartement (de waarde van elke teller wordt verdeeld over 7 appartementen). Dit gezegd zijnde bestaat er momenteel dus geen mogelijkheid om de privé energie te meten noch te beïnvloeden. Als je weet dat de temperatuur de laatste 3 maand continu op 19.5-22°C is dit leuk voor een vaste bewoner maar niet voor iemand die in de winter slechts sporadisch aanwezig is zoals ikzelf. (Dit zijn metingen die ik gemeten heb met een datalogger en eigenlijk is het al jaren zo dat de temperaturen veel te hoog zijn maar deze werden in het verleden maar sporadisch opgenomen). Deze hoge temperaturen zijn er niettegenstaande er bij aankoop van het appartement een lastenkohier was die 16°C basistemperatuur eiste.
Dit gezegd zijnde, nog eens terugkeren op het elektrisch schema zoals ik kan afleiden uit foto's die ik genomen heb en discussies met de syndicus (en elektricien).
De totale vloerverwarming van het gebouw wordt aangestuurd door één Unicomp 557 en 2 x 547.3 en 1x547.2, dus voldoende voor 8 zones. Dus meer dan 1 appartement per zone. Ik heb reden om aan te nemen dat mijn appartement behoort tot een zone van 3 appartementen (of misschien een zone van 2). Dwz dat bijsturingen via de 547.3 altijd effect hebben op 3 appartementen terwijl de andere appartementen ongewijzigd blijven . Dit heeft als resultaat dat een daling van de temperatuur in onze appartementen slechts een beperkt effect op onze eigen energiekosten aangezien de corresponderende besparing voor. ongeveer vier zevenden van de besparing naar de andere 4 appartementen gaat. Dit is het resultaat van de onverdeeldheid.
In bovennstaand schema worden de 3 (of 2) appartementen per zone dus gezamenlijk aangestuurd door 1 voeler (en niet door 3 dit is immers niet mogelijk omdat alle andere plaatsen van de 547's opgenomen zijn in andere zones). Bij het "aanslaan" van de verwarming moet de elektriciteit toch individueel verdeeld worden naar elk appartement. Als ik het goed interpreteer, verloopt de verbinding met mijn appartement over een differentieel schakelaar. Mijn vraag is dus of het technisch mogelijk is hier te ontkoppelen en een energiemeter met timer tussen te schakelen. Dit zou me de informatie geven hoeveel energie ik persoonlijk verbruik en tevens de mogelijkheid bieden om minder op te laden (bvb de laatste 6 uur van de opwarmingscyclus) en aldus kunnen streven naar een basistemperatuur van 13-16°C .
PS: de door u voorgestelde aanpassingen (-30%) zijn me bekend en worden gezien ze inwerken op verschillende appartementen ingesteld door de aangestelde electricien, maar zoals gezegd met weinig resultaat. De vermoedelijke reden is dat men de centrale eenheid niet wil aanpassen omdat dit effect zou hebben op alle appartementen en ook op de enige vaste bewoner die uiteraard liever heeft dat alle verbruik via nachttarief binnenkomt (en begrijpelijk maar niet correct omdat het lastenkohier zegt dat alles ontworpen is voor een basistemperatuur voor 16° en het vrvolgens met convectoren moet verder opgewarmd worden)