16

Na-isolatie gevels

petervan
petervan
#Isolatie · 7 jaren geleden

Hola,

Heb een woning ( 2-gevel, 1973 ) die ik wil na-isoleren met Isomo pearls. Gevel vooraan : gevelsteen gemetst met stelmortel en gevoegd met voegmortel, achteraan rode baksteen gemetst en gevoegd met stelmortel. Vooraan heb ik 7 cm spouw, achteraan 4 à 5 cm.

Heb een paar firma's laten komen en op een na, zeggen ze dat de gevels eerst moeten worden geïmpregneerd zonder gevaar voor vochtprobleem. Iets dat om de 8 jaar moet herbegonnen worden. Een echter wil het niet doen zeker de achtergevel wegens gevaar voor vochtproblemen binnenhuis, na impregnatie en isolatie. Heb nu geen vochtprobleem, maar ja ik heb een ventilerende spouw.

Nu weet ik mij ook geen raad meer, misschien jullie wel.

Groetjes

peter

Alle reacties

0
ndw
ndw
0 10
7 jaren geleden

Bdankt voor je reactie Hugo.

Isolatiewerken zijn uitgevoerd door gecertificeerd bedrijf met merkwol en thermografisch onderzoek achteraf was ok.

Ook absobtieproeven voeg en steen waren normaal...

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Hydrofoberen bij spouwmuurisolatie lijkt me toch belangrijk.

binnentredend vocht zoekt steeds z’n weg, en deze keer via de (waterbestendige) spouw-isolatie.

deze weg van het ingetreden water kan zowel terug naar het buitengevelblad als naar het binnengevelblad verlopen (via de isolatie), waarbij we dit laatste willen vermijden.(geldt dus ook bij goed aangebrachte isolatie!)

hoe dunner de spouw, hoe hoger de kans op vochtbruggen naar de binnenmuur... en hoe meer het m.i. aangewezen is om de buitengevel te hydrofoberen ( of te behandelen).

eigenlijk zou men ook eens een vergelijkende thermo-scan na x aantal jaar moeten uitvoeren i.p.v. enkel na installatie...

0
ndw
ndw
0 10
7 jaren geleden

Daar ben ik alvast ook  van overtuigd.

Er moet van uitgegaan worden dat geen enkele gevel van een oudere na te isoleren woning na tig jaren nog als nieuw is.40 jaar regen ,zon en vorst verzwakken de waterkering van steen en voeg.Daarvan uitgaande moet hydrofoberen VOORAF besproken worden en er zowat  bijhoren.Dan kom je hoogstwaarschijnlijk nietin mijn wakke situatie terecht.

Hier word de put gedempt terwijl het kalf al verdronken is.

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

De Confederatie Bouw heeft een slide-show over na-isolatie van spouwmuren. Gelet op hun positie mag je verwachten dat zij een zo neutraal mogelijk advies geven.

https://www.confederationconstruction.be/bruxellescapitale/nl-be/ev%C3%A9nements/2013/post-isolationdesmurscreux.aspx

Hetgeen mij daarbij opvalt bij hun checklist (p.11)  is dat hydrofobering, buitenbepleistering en dampdichte verf na-isolering nog wel toelaatbaar is, maar geen dampremmende gevelafwerking nog altijd het beste is. Dus de verhaaltjes van hydrofobering als DE oplossing moet met een korreltje zout genomen worden. 

Uit de checklist blijkt ook dat dampdichte verf niet direct een probleem is om de spouwmuur te isoleren. Bij geglazuurde gevelstenen daarentegen is het te mijden.

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Vreemd ... Dit advies zou ik persoonlijk nu eens niet volgen...

laten ze de regeninsijpeling gewoon toe in een geïsoleerde spouw ?! 

En dampdichte verf ? Van zodra er enig vocht in de spouw aanwezig is, is het toch aangewezen (logisch) om deze van binnen naar buiten weg te leiden?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag