Waterinsijpeling via vocht of waterkering in de kelder.

4

Waterinsijpeling via vocht of waterkering in de kelder.

Wilfriedv
Wilfriedv
#Muren · 7 jaren geleden

Het volledige huis is onderkelderd.  De kelder is ± 1.3 m diep.  1m ligt hiervan onder het maaiveld.  Een vocht of water kering ligt ongeveer 70 cm onder het maaiveld.  Via deze kering loopt het water binnen.  Zie foto's.  Uitgraven en aan de buitenzijde dichtmaken is geen optie. 
De kelder is niet functioneel.  Kurkdroog moet hij dus niet worden.  Maar nu moeten we een paar honderd liter per dag wegpompen.  
Suggesties voor een economische oplossing?  

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44179/kelder1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5a3315bcf4de1c457591635df03ef25ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44179/kelder2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ef88969a219deebeaddc5816f042d796

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een waterkering tussen een keldermuur en op 70 cm diepte is niet normaal, ik zou niet weten waarom men dat indertijd gedaan heeft, tenzij het maaiveld vroeger minstens 70 cm dieper heeft gelegen en dat de omgeving van de woning later is verhoogd.

In ieder geval, je kan zien dat dit geen recentelijk fenomeen is maar dat dit al zeer lang aan de gang is, zij het misschien in mindere mate.

De kelder is maar 1,3 m hoog en is niet functioneel zeg je. Dan moet je eerder spreken over een kruipkelder. Functionele kelders worden normaal waterdicht afgewerkt, kruipkelders niet. Vandaar dat er bij hoge grondwaterstand in vele kruipkelders water staat wat op zich geen probleem hoeft te zijn. Het wegpompen ervan met bijvoorbeeld een vlotterpomp mag maar hoeft niet. Wat je wel niet mag doen is het water wegpompen dieper dan de bodem van de kruipkelder want dan kan je de fundering door ondergrondse waterstromen naar die pomp onstabiel maken.

Je zou eens moeten onderzoeken hoe hoog het grondwater staat in de omgeving van de woning door op een paar plaatsen een gat in de grond te graven. Doe dit ook op een afstand van de woning. Op die manier kan je te weten komen of het wel degelijk om grondwater gaat en niet om een plaatselijk lek in de riolering of in een of andere put.

Is er wel degelijk sprake van een hoge grondwaterstand en je wil van dat water af dan zou je ook kunnen overwegen om de bodem van de kruipkelder te verhogen tot boven de grondwaterstand. Schelpen zijn daar een goed middel voor.

0
Wilfriedv
Wilfriedv
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Charel,
Hartelijk dank voor je antwoord.  Wanneer ik niet functioneel zeg, bedoel ik dat we er geen stapelplaats van willen maken.  Er staat wel een grondwaterpomp in. En alle nutsvoorzieningen zijn langs daar bereikbaar.  Wat die laag daar doet heb ik me ook altijd afgevraagd, maar we hebben het pand zo gekocht. 
Naar het schijnt stond het grondwater hier vroeger veel lager.  Maar door een andere politiek van de waterhuishouding, staat het water nu in sommige periodes gelijk aan het maaiveld.  Echt lager dan 1.2m onder het maaiveld is het alleen na een droge periode.  We kunnen de waterstand eenvoudig volgen door de gracht achter het huis op te volgen.

0
Aquavent
Aquavent
11 72 Andere professioneel
7 jaren geleden

Charel,
Hartelijk dank voor je antwoord.  Wanneer ik niet functioneel zeg, bedoel ik dat we er geen stapelplaats van willen maken.  Er staat wel een grondwaterpomp in. En alle nutsvoorzieningen zijn langs daar bereikbaar.  Wat die laag daar doet heb ik me ook altijd afgevraagd, maar we hebben het pand zo gekocht. 
Naar het schijnt stond het grondwater hier vroeger veel lager.  Maar door een andere politiek van de waterhuishouding, staat het water nu in sommige periodes gelijk aan het maaiveld.  Echt lager dan 1.2m onder het maaiveld is het alleen na een droge periode.  We kunnen de waterstand eenvoudig volgen door de gracht achter het huis op te volgen.

Zoals charel reeds aangeeft zijn kruipkelders niet waterdicht opgebouwd. Het waterdicht krijgen van een volledige kruipruimte kost nu eenmaal evenveel als het waterdicht maken van een volwaardige kelder, daarenboven is er nog eens de praktische moeilijkheid van uitvoering! Aangezien dergelijke ruimtes enkel als "technische" ruimte moeten dienen is het dan ook nogal bij de haren getrokken om een zware investering te doen om deze ruimte volledig waterdicht (en dus ook functioneel) te maken. Water in de kruipkelder heeft ook geen enkel structureel nadeel voor de woning zelf, tenzij deze niet goed verlucht is (nefast voor buizen en soms ook de welfsels). Ik zou dan ook adviseren om u hier niet druk om te maken maar wel een opbouwpomp te voorzien zodat bij hoge waterstanden het water kan worden afgevoerd (bvb boven de 10 cm water)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Is aluminium gevelbekleding de ideale keuze voor jouw woning? Ontdek alles over de voor- en nadelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

IsoHemp lanceert de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld. Ontdek wat hennepbeton is en waarom het duurzaam en circulair is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag