Heeft iemand ervaring met verwarmen via electrische radiatoren , type LHZ of ateno....

4

Heeft iemand ervaring met verwarmen via electrische radiatoren , type LHZ of ateno....

detroyedanny
detroyedanny
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

Verwarm momenteel met 3 accumulatiekachels op electriciteit, 2 kachels van 5kwh voor living van 7m30x5m40,hoogte 2m50 en 1 kachel van 5 kwh voor keuken van 4m30x4m hoogte 2m50.

Opladen gebeurt via nachttarief en heb jaarlijks verbruik ( enkel nacht) van 10000 kwh.Ik heb ook een electrische boiler via nachttarief van 150 l.

Heb al gehoord van electrische radiatoren , die zelfde warmte gevoel zouden kunnen geven ( wel makkelijker om temperatuur te regelen, deze komt nu gewoon vrij door straling - living +/- 24 ° en keuken 23 °, thermostaat staat zelfs niet aan.)maar tegen een veel aantrekkelijkere afname van electriciteit.

Kan iemand me hier wat wegwijs in maken .

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Onderwerp is al een aantal keren aan bod gekomen.  Deze radiatoren,zijn mooi en kunnen met een App aangestuurd worden doch ze leveren net als uw accus slechts 1kWh warmte per kWh verbruik.  Alle andere beweringen grenzen net niet aan kwakzalverij.  

Als 24° of 23° te warm is dan moet je de accus s nachts minder laten opladen door ofwel de oplaadknop op de accu lager te zetten (bv van 3 naar 2) of de buitenvoeleropladingssturing bij te regelen.  Zonder buitenvoelerregeling moet je zelf de oplaadregeling op elke accu bijstellen ifv de voorspelde buitentemperatuur.  

0
detroyedanny
detroyedanny
0 4 Verbouwer
7 jaren geleden

Beste Kris,

Bedankt voor je deskundig antwoord.

Nog een vraagje, vermits men bij berekening door installateur voor mijn living 2 kachels van 2,4 kwh aanraadt ( ipv de 5 kwh per kachel die ik nu heb) is mijn redenering dan juist dat ik met deze twee kachels dan ongeveer evenveel oplaadt s nachts ( zijnde 4.8kwh/u ipv 5 kwh/u met huidige kachel)als met 1 kachel van mijn huidige installatie , en ik dan 5 kwh/u per nacht bespaar voor tweede kachel.Is mss beetje raar uitgelegd maar hoop dat je snapt wat ik bedoel?

Alvast bedankt voor de gedane moeite

Mvg

De troye danny

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Je mag de aansluitwaarde (5kWh) niet verwarren met de warmteopslagcapaciteit (bv 40kWh bij volle oplading).  Wat je nodig hebt om't gezellig warm te krijgen is de benodigde warmteopslag (bv 40kWh putje winter - minder in het tussenseizoen). Een accumulatiekachel die 40kWh kan opslaan is vrij groot.

Als je nieuwe accumulatiekachels plaatst met een lagere aansluitwaarde (2,4kWh) dan gaan die er langer over doen om de warmtebehoefte van 40kWh op te laden (want slechts 2,4 kWh opslag per uur ipv 5 kWh).  Als die nieuwe(compactere)  "tover"kachels minder dan uw warmtebehoefte van 40kWh kan opslaan op nachttarief dan zal er bijverwarmd worden aan duur dagtarief en zal je duurder af zijn ;-( 

Je electriciteitsverbruik staat los van de aansluitwaarde (5kWh of 2,4 kWh) doch wordt bepaald door je warmtebehoefte die dezelfde blijft.  Die "tover"kachels zijn ongetwijfeld mooi om naar te kijken en tof om met je smartphone aan te sturen maar gaan je electriciteitsfactuur niet verlagen (tenzij je't kouder wil hebben maar dat kan je ook met je huidige installatie ;-))

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarming weer aan na de zomer? Enkele aandachtspunten!

Verwarming weer aan na de zomer? Enkele aandachtspunten!

Nu het weer fris wordt, gaat de verwarming aan. Controleer eerst enkele zaken om veilig en efficiënt van je centrale verwarming te genieten.

Lees meer

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Warmtepomp voor verwarming: hoe werkt het en welke afgiftesystemen zijn compatibel?

Hoe werkt een warmtepomp voor je verwarming? Welke warmteafgiftesystemen zijn compatibel? En kan je het op een bestaand verwarmingssysteem aansluiten?

Lees meer

Hoe krijgen we oude en tweedehandskachels uit onze woningen?

Hoe krijgen we oude en tweedehandskachels uit onze woningen?

Tweedehands houtkachels zijn goedkoper, maar erg vervuilend. Volgens expert Katrien Smet van de Vlaamse Milieumaatschappij kunnen we ze uitfaseren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag