Ramen plaatsen wordt steeds uitgesteld.

Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

6

Ramen plaatsen wordt steeds uitgesteld.

Myriam Dekeyser
Myriam Dekeyser
#Ontwerp · 13 jaren geleden

In Juni bestelde ik aluminium ramen voor een houtskelet bouw van 2 appartementen.Dit was nog voor het bouwverlof van deze zomer .Zo kon met de profielen reeds bestellen voor na het verlof en binnen vier weken leveren na meting werd beloofd.Er werd gestart met de werken van de  bouw in augustus .

De eerste opmeting van de ramen kon reeds gebeuren eind september.De architect had nog de aluminiumdorpels vergeten en die werden bijbesteld in oktober.Levering werd uiteindelijk beloofd begin november en nu reeds 4 maal uitgesteld met redenen als vinden de profielen niet meer en werden elders gebruikt.Ze beloven nu nog in spoedbestelling de ramen 20 december te plaatsen.

De bouw is klaar binnen is alles in gyproc dus blootgesteld aan de weeromstandigheden.De schrijnwerkers kunnen niet afwerken rond de ramen ,net zoals de plakker.De buitenbekleding isolatie en crepi aan de ene zijde en sandwichpanelen aan de andere kant moet ook steeds weer verplaatst worden.

Daar dit een houtskelet is met momenteel gutex en multiplex aan de buitenkant is deze aan de weersomstandigheden blootgestelden ziet deze af. 

Ik vrees ook wanneer dit weer uitgesteld wordt mijn overdracht van premie te verliezen als ze dit jaar niet komen (waar ik sterk voor vrees )

Dan zal ik ook verplicht worden alles in te pakken om verder schade te voorkomen.Wie zal dat betalen?Het is tot 10 meter hoog.

Wou Laminaat leggen (ben een maand in verlof) maar kan dit ook niet doen,zal dan ook betaalde hulp moeten inschakelen.

Hoe moet ik hier op reageren naar de firma toe en hoe kan ik de meerkost aanrekenen?

Kan ik de laatste 20 procent inhouden en hoe moet ik dat dan verdedigen?

Opgesteld contract(door de architect) met de firma  met dwangsom werd nooit teruggestuurd.

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Het is een traditioneel probleem dat in een aannemingsovereenkomst geen uitvoeringstermijn wordt bepaald en dat zodoende de bouwheer vaak in de kou blijft staan. De aannemer kan uiteraard enkel aangesproken worden om binnen een welbepaalde termijn zijn werken uit te voeren, indien contractueel ook een einddatum of leveringstermijn werd vastgelegd.

Daarnaast bestaat er uiteraard nog steeds de goede trouw inzake de uitvoering van de overeenkomst dewelke tevens met zich meebrengt dat een redelijke termijn in acht dient genomen te worden. Tevens dien ik wel uit uw verhaal af te leiden dat de aannemer diverse malen heeft beloofd een welbepaalde leveringstermijn te respecteren. In dat geval kan hij er uiteraard wel op aangesproken worden, in die mate dat het overschrijden van deze termijn uiteraard aan hem te wijten is.

Als bouwheer dient u wel schadebeperkend op te treden, ook al brengt dit kosten met zich mee. U dient aldus de aannemer aangetekend in gebreke te stellen en voorbehoud te maken voor alle schade dewelke rechtstreeks of onrechtstreeks door zijn nalatig handelen wordt geleden. In datzelfde schrijven deelt u tevens mede dat u bijkomende kosten zal dienen te maken tot bescherming van de openliggende constructie en dat u deze kosten eveneens zal verrekenen. Indien u een laatste schijf van uw betalingen aan de aannemer inhoudt, dient u uitdrukkelijk te vermelden om welke redenen u dat doet. Het is wel aangewezen dat u dat pas meedeelt nadat de werken zijn uitgevoerd, zo niet dreigt de aannemer wel eens geen werken meer uit te voeren.

0
truffel
truffel
5 30 Andere professioneel
13 jaren geleden

Maar is het ook niet zo dat indien men een percentage wil inhouden men

1. Ook moet kunnen bewijzen dat er schade is geleden

2. Niemand, uitvoerder of opdrachtgever kan bepalen in welke orde van grootte deze

schade is en dat dit alleen mag worden gedaan door een rechter van een rechtbank.

Zomaar geld achterhouden maw  mag mijn inziens ook alweer niet zomaar.

De aannemer nadien een hak zetten vind ik zelf nooit een goed idee omdat dit in vele gevallen contra productief is.

Beter is voor alles rond tafel te gaan zitten en eventueel een dading op te stellen. Een aannemer die geen excuses

zoekt maar zijn verantwoordelijkheid neemt zal daar voor open staan.

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Uiteraard moet de schade bewezen of bewijsbaar zijn. Indien er geen schade is, kan een inhouding ook niet gerechtvaardigd worden. Tijdens de uitvoering van de overeenkomst kan de bouwheer zich steeds beroepen op de zogenaamde exceptie van niet-nakoming om betaling uit te stellen totdat de aannemer zijn verbintenissen correct heeft uitgevoerd.

Indien er geen akkoord bestaat tussen de bouwheer en de aannemer, zal de hoegrootheid van de schade door de Rechtbank (in praktijk een gerechtsdeskundige) begroot worden. Indien alsdan blijkt dat het ingehouden bedrag in verhouding staat met de werkelijke schade, kan aan de bouwheer niets worden verweten. De inhouding dient dan ook proportioneel te zijn met de geleden schade; een niet-betaling van de totale facturatie is vaak niet geoorloofd indien er slechts afwerkingsproblemen zijn.

0
StijnS
StijnS
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Beste Myriam,

Met welke firma was dit? Hoe is dit afgelopen?

Mvg,

Stijn

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
9 jaren geleden

Stijn, dat is in deze niet de issue. Het probleem van de topicstarter is eveneens opgelost geraakt zonder het bekend maken van de firma in kwestie. Daar geven we trouwens ook de voorkeur aan. Gelieve dus niet te polsen achter namen van firma's waar negatieve ervaringen mee zijn gebeurd als de topicstarter besloot om het anoniem te houden. Al snappen we zeker ook dat je niet zelf in aanraking wil komen met de verkeerde firma. 

Het forum moet een plaats blijven om tips en ideeën, en ervaringen uit te wisselen. Maar we willen niet toegroeien naar een forum waarin een bedrijf - al dan niet terecht - anoniem klachten over zich heen krijgt, terwijl de situatie vaak heel complex in elkaar kan zitten.

Daarom hebben we ook alles duidelijk vastgelegd in onze forumregels.

Beste Myriam,

Met welke firma was dit? Hoe is dit afgelopen?

Mvg,

Stijn

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag