6

Slecht beheer syndicus

ricky 2
ricky 2
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Hallo,

Twee jaar geleden kochten wij een appartement aan zee.

Prachtig appartement in een appartementsgebouw met 12 appartementen.

Een paar maanden na de aankoop waren er problemen in het appartementsgebouw t.t.z. waterinfiltratie (2x) en brand in een appartement.

En dan is het beginnen mislopen, een paar opsommingen daarvan:

-        Slechte herstellingen, altijd de zelfde aannemers die door de syndicus gecontacteerd worden.

-        Geen spuwer op terras geplaatst, expert verzekering had dit aangeraden.

Resultaat een paar weken nadien terug waterinfiltratie.

-        Openingen in afvoerbuizen gemaakt, aannemer wou deze niet dichten.

Resultaat kelder ondergelopen, buizen dicht gemaakt door andere aannemer. Factuur voor de VME.

-        Na de brand heeft de VME verschillende facturen betaald die daarna door de verzekering moesten terug betaald worden, hebben hierop geen zicht wat er wel al terug betaald is. Al verschillende malen gevraagd naar geen antwoord.

-        Er zijn ook wanbetalers, syndicus nog niet opgetreden.

Betalingen moesten al gebeurt zijn eind juli 2017.

Resultaat bij de volgende factuur staan wij in het rood.

Dit kan vandaag al zijn.

Ik heb al met de dossierbeheerder gesproken, syndicus zien wij slechts op de AV, maar dat brengt niets op en op de mailen wordt er niet geantwoord.

Wat moet ik of de VME doen?

Advocaat nemen of kunnen wij de syndicus per direct ontslaan?

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Enkel de Algemene Vergadering van de VME (A.V.) kan beslissen om de syndicus te ontslaan. De AV kan dit op ieder ogenblik doen, maar de vereist bestaat er dus wel in dat de AV effectief samen moet komen en dit punt moet agenderen. Dit kan mogelijks ook als Bijzonder Algemene Vergadering indien de jaarlijkse AV te lang op zich moet laten wachten.

De beslissing van de AV dient genomen te worden met volstrekte meerderheid (50% + 1).

Opgelet: Er kunnen contractuele bepalingen zijn die de syndicus eventueel een schadevergoeding geven bij voortijdige opzeg van zijn opdracht. Hiervoor moet u de overeenkomst met de syndicus inzien die vrij beschikbaar is voor elke mede-eigenaar.

Indien de syndicus werkelijk niet heeft voldaan aan zijn contractuele verplichtingen, kan u de ontbinding van zijn overeenkomst ter zijner laste leggen. Hiervoor bouwt u best een dossier op met ingebrekestellingen waarin de tekortkomingen worden opgelijst.

Misschien is hiervoor het toch aangewezen dat u een advocaat raadpleegt die u terzake kan bijstaan en u helpt met de begeleiding zodoende dat u niet achteraf geconfronteerd wordt met een schadevergoeding ten voordele van de syndicus.

mvg

Gert DAMIAANS

ARGUS ADVOCATEN

0
ricky 2
ricky 2
0 24 Andere particulier
7 jaren geleden

Goedemorgen,

Moet de syndicus de VME niet verwittigen dat er wanbetalers zijn?

Wat er in onze appartementsblok (12 appartementen) alle gebeurt is ongelooflijk.

Er is maar één wet die telt en dat is de wet van het Immo-/syndicus kantoor.

De wet op de mede-eigendomm die telt niet.

Wat doet men daaraan?

mvg,

Ricky2

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel

Geachte

De Appartementswet zou u toch wel enige garanties of mogelijkheden moeten bieden om hieraan paal en perk te stellen.

Met een gang van zaken te betwisten zonder concrete stappen te ondernemen, helpt u niet vooruit ...

Vriendelijke groeten

Astrid CLABOTS

CLABOTS Advocaten

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier

De appartementswet ken ik niet maar wel de wet op de medeëigendom.  Kijk al eerst wat er in de basisakte staat qua wanbetalingen.  Normaliter staat de door de syndicus te volgen procedure en vorderingskosten daarin beschreven.  (Aanmaningen vervolgen invordering via gerechtsprocedure).  Als de syndicus er een zootje van maakt doen wat hogerop beschreven staat.  

Je moet wel vrede nemen met het gegeven dat beheer van gebouwen door een syndicus geld kost.  Alles moet immers betaald worden. 

0
CDR
CDR
10 16 Andere particulier

De appartementswet ken ik niet maar wel de wet op de medeëigendom.  Kijk al eerst wat er in de basisakte staat qua wanbetalingen.  Normaliter staat de door de syndicus te volgen procedure en vorderingskosten daarin beschreven.  (Aanmaningen vervolgen invordering via gerechtsprocedure).  Als de syndicus er een zootje van maakt doen wat hogerop beschreven staat.  

Je moet wel vrede nemen met het gegeven dat beheer van gebouwen door een syndicus geld kost.  Alles moet immers betaald worden. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag