4

MDF rolluikkast en dampkap

DirkH
DirkH
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Recent zijn er nieuwe rolvasten getimmerd bij het plaatsen van onze keuken. Net als een dampkap. Dit is nu uitgevoerd in bruine MDF.  Is dat ok, ik zie dat er ook een groene variant is. In feite is het wel binnen, de rolvasten is zo een tussengeval: ze zijn binnen maar de rol zit natuurlijk buiten.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44459/image-10.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b401f46b081f2c98248ac713df579409

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

De problemen stellen zich als je natte rolluiken, bv tijdens of na een regenbui, oprolt. De rolluik zal uitdruipen op de onderliggende mdf-plaat. 

Ik lees ook niet dat de kast geïsoleerd is aan de binnenzijde. Er zijn specifiek gefabriceerde isolatie profielen in de handel. Het onderste vlak zal gewoonlijk naar buiten afbellen zodat eventueel water wordt afgevoerd.

0
DirkH
DirkH
4 106 Andere particulier
7 jaren geleden

De rolkast is langs binnen weldegelijk geïsoleerd met zo van die blauwe isomoplaten. Wat kan er gebeuren als die rol afdruipt? Of zal het zo een vaart niet lopen? Daarvoor was de onderkant een houten plank. Gaan die platen kromtrekken? Het gaat om pvc rolluiken.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Als het druipwater  altijd op de houten bodem valt zal dit na verloop van tijd het hout aantasten, ook indien men melamine platen gebruikt. Doordat er nu een isolatie plaat opligt, hangt het van de kwaliteit en afwerking af in hoeverre deze bestand is tegen water. Gewoonlijk heeft deze isolatie een beschermende folie aan beide zijden. Licht afhellend naar buiten toe is natuurlijk altijd beter zodat het druipwater direct kan wegvloeien.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag