6

Bewonersvergadering gevelrenovatie

Rdr
Rdr
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Binnenkort is er in mijn appartementsgebouw opnieuw bewonersvergadering. Er staat een gevelrenovatie op het programma. Ik ben nog maar pas eigenaar en ben van plan om TEGEN te stemmen (wegens gebrek aan geld). Nu dreigen de voorstanders ermee om naar de vrederechter te stappen bij het niet halen van een 2/3 meerderheid. Volgens hen moeten de tegenstanders de gerechtskosten betalen.

1)Klopt dit?

2)Wat kunnen de gevolgen zijn voor mij als ik tegen stem?

3)Kan ik akkoord gaan met een deel van de gevelrenovatie?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

Zij die naar de rechter stappen betalen hun gerechtskosten.  De VME betaalt de gerechtskosten van haar verdediging en verhaalt die op de mede eigenaars die niet naar de rechter stapten.  Als de rechtszaak gewonnen wordt zal de VME een rechtplegingsvergoeding aan zij die naar de rechter stapten moeten betalen.

Probeer in te schatten hoe dringend die gevelrenovatie is in termen van gebouwstabiliteit, vermijden van betonrot etc ...   Als de gevelrenovatie er enkel is om de (hoek)appartementen beter te isoleren dan is mi de kans op winnen bij de vrederechtet beperkt (onder voorbehoud)

Het enige gevolg van neenstemmen is dat je de kans vergroot dat de meerderheid niet gehaald wordt.  Als alle ja-stemmers samen naar de rechter trekken dan zijn de VME gerechtskosten voor de neen-stemmers. 

Dikwijls leent de VME om de kosten van de renovatiekost uit te smeren over meerdere jaren.  Is er een (groot) reservefonds ?  

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
7 jaren geleden

Geachte

Hier speelt wel meer...

* werd u bij aankoop van het appartement niet ingelicht over op til staande werken ? Er is verplichte informatie te verschaffen in dat verband...

* tot hiertoe (er hangt een wetswijziging in de lucht), is nog steeds minstens een 3/4 meerderheid van stemmen nodig.

* Mogelijks, afhankelijk van de context, kan de Vrederechter in een later stadium een weigering als zijnde onrechtmatig bestempelen, maar mogelijks ook niet.

Astrid CLABOTS
CLABOTS Advocaten

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Kan zijn dat ik mij vergis, maar als de VME naar de rechtbank stapt dan zijn dit kosten ten laste van alle mede-eigenaars, dwz ook de dwars liggende eigenaar zal meebetalen in de rechtzaak tegen hem. 

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

Kan zijn dat ik mij vergis, maar als de VME naar de rechtbank stapt dan zijn dit kosten ten laste van alle mede-eigenaars, dwz ook de dwars liggende eigenaar zal meebetalen in de rechtzaak tegen hem. 

Klopt 100% : als de VME naar de rechtbank stapt (na goedkeuring door de VME om dat te doen) dan betaalt iedereen mee; ook de neenstemmers.

Als evenwel één (of meerdere) mede-eigenaars naar de rechtbank stappen om de VME te dagvaarden dan betalen de mede-eigenaars die naar de rechtbank stapten hun advocaat & kosten en de mede-eigenaars die niet naar de rechtbank stappen de kosten van de verdediging. 

Zie wet op de mede-eigendom voor alle details (meer bepaald B.W. Art. 577-9 § 8)

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
7 jaren geleden

Geachte allen

Er is een fase van opvraging van provisies voor deze kosten, en daar zijn we het er over eens dat iedereen zijn bijdrage dient te leveren, zelfs al is dat "tegen" de raadsman van de opponent ...

Op niveau en op het moment van de afrekening, heeft de wetgever toch een onrechtvaardigheid uit de weg geholpen in 2010:

.B.W. 

§ 8. In afwijking van artikel 577-2, § 7, wordt de mede-eigenaar van wie de vordering, na een gerechtelijke procedure tegen de vereniging van mede-eigenaars, door de rechter gegrond wordt verklaard, vrijgesteld van elke bijdrage in de erelonen en kosten, die worden verdeeld over de andere mede-eigenaars.
Als de vordering gedeeltelijk gegrond wordt verklaard, wordt de mede-eigenaar vrijgesteld van elke bijdrage in de erelonen en kosten die met toepassing van artikel 1017, vierde lid, van het Gerechtelijk Wetboek ten laste van de vereniging van mede-eigenaars zijn gelegd.
§ 9. In afwijking van artikel 577-2, § 7, wordt de mede-eigenaar, die verweerder is, in een gerechtelijke procedure ingesteld door de vereniging van mede-eigenaars, waarvan de vordering door de rechter volledig ongegrond werd verklaard, vrijgesteld van elke bijdrage in de erelonen en kosten, die worden verdeeld over de andere mede-eigenaars.
Als de vordering gedeeltelijk of volledig gegrond wordt verklaard, draagt de mede-eigenaar, die verweerder is, bij in de erelonen en kosten ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.

De toepassing hiervan loopt in de praktijk niet van een leien dakje ...

- omdat provisies wel algemeen geïnd worden,

- omdat optredende advocaten, experten, gerechtsdeurwaarders nogal eens gewoon zijn om een voorafname van erelonen te doen alvorens aan de syndicus wordt doorgestort waardoor deze laatste in een afrekening posten niet meer correct kan wegboeken of toewijzen...

Transparantie is de moeder van de porseleinkast...

Wij zijn doende met de redactie van een uitgebreide nieuwsbrief hierover, die wij in de komende dagen publiceren.

Astrid CLABOTS

CLABOTS Advocaten

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag