Hoe fundering + vloeropbouw aanpakken bij renovatie?

7

Hoe fundering + vloeropbouw aanpakken bij renovatie?

Lien VB
Lien VB
#Fundering · 7 jaren geleden

Hallo,

We zijn begonnen aan de renovatie van ons aangekochte huis. Dateert van 1880, toen als schuur gebruikt en werd in 1970 omgebouwd naar woning. Bij het (al deels) openbreken van de vloer was er, zoals verwacht, geen vloerplaat te vinden. Enkel grond + folie + laag stabilisé van paar cm, met daarop de vloertegels. Klein deel is onderkelderd, grootste deel van de oppervlakte niet.

Er is door de vorige eigenaars een kleine uitbreiding gedaan in de living en eetplaats, de originele buitenmuur wordt ondersteund met petrel en grote steunbalk, deze staat bijna midden in de ruimte (zie foto, baksteen muur = uitbreiding). De scheidingsmuur voor de kamers op het verdiep erboven (steunt op de steunbalk en op andere scheidingsmuur op gelijkvloers, met petrel ook) begint te scheuren aan de kant van de buitengevel, tegen het raam, dus we vermoeden dat er een stabiliteitsprobleem is op die plaats, verder geen scheuren gevonden.

Hoe pakken we het het beste aan om een goede basis te voorzien (+ isoaltie + vloerverwarming + chape + tegels)?

Hoe dik leg je vloerplaat best?

Muren lopen nog 24 cm door vanaf tegels + fundering.

Bedankt alvast!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44554/img0525.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c98b0a79ed355f2ebd8f5da09d7be8f6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44554/img0552.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ee3da2e2e854c33f3a652eab996ee713https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44554/img0562.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=12fd474b9c4181475a92ecc8ace3eed6

Alle reacties

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
6 jaren geleden

Ik heb een gelijkaardige vraag en vond deels het antwoord al op:

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/beton/fundering/vraag/21194/hoe-vloeropbouw-aanpakken-bij-renovatie/

Het artikel waar naar verwezen wordt beschrijft echter een betonnen vloerplaat los van de muren. Hoe meer ik erover lees, hoe meer dit courant blijkt te zijn. Ik dacht oorspronkelijk echter om mijn te gieten bettonnen vloer te verankeren in de muren, maar nu twijwel ik daaraan. Kan iemand me zeggen waarom dit niet zou mogen?

0
daan 44
daan 44
0 16 Andere particulier
6 jaren geleden

Dag Lien,

Als bereid bent om de vloer er uit te halen, graaf je deze uit tot ca. 60 cm (funderingsbalken wel stabiliseren). Vullen met 40 cm schuimbeton ( geeft isolatie en enige stabiliteit) Vervolgens stekken aanbrengen in de funderingsbalk en deze tot ca. 40 cm laten doorlopen op de schuimbetonlaag. Daarop leidingen en buizen monteren. Afdekken met staalvezelbeton als constructieve plaat van 16-20 cm. Je hoeft je dan niet bezig te houden met staalvlechters omdat dit al in je beton zit (staalvezels van 40-50 mm gebruiken. ) Voor een exacte sterkteberekening kun je je eventueel wenden tot Bekaert d.i. de leveranv=cier van de staalvezel.

0
daan 44
daan 44
0 16 Andere particulier
6 jaren geleden

Voor een grotere stbiliteit van de vloeren zou je w'el een verankering moeten aanbrengen, echter niet in de muren maar in de funderingsbalk.

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
6 jaren geleden

Welke funderingsbalk? Vroeger groef men volgens mij gewoon tot men dacht dat de ondergrond hard genoeg was en vandaar begon men dan de muren te metsen. Dus als er geen funderingsbalk is, waarom mag je dan niet in de muren verankeren?

0
daan 44
daan 44
0 16 Andere particulier
6 jaren geleden

Vroeger werd een fundering gemetseld , vaak met een bepaalde, zeer harde steensoort. Daarop werd dan verder gemetseld. Je moet het verschil kunnen zien.  Daarin mag je dan verankeren.

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
6 jaren geleden

das interessant. Als het bij mij zo ver is (april 2020) , dan neem ik een foto en plaats ik het hier. 

Nog 1 vraagje echter: stel die fundering ligt 50 cm lager dan de onderzijde van de betonen vloerpplaat die je gaat gieten. Wat moet je dan doen? om de x meter een sleuf die wel diep genoeg gaat en daar dan een gebogen gietijzeren stang in?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag