3

Onduidelijkheid ivm na isolatie spouw

Marieke1
Marieke1
#Isolatie · 7 jaren geleden

Wij zijn reeds enkele jaren aan het twijfelen of we onze spouw zouden na-isoleren. Een echt duidelijk antwoord kregen we nog steeds niet, iedereen spreek elkaar soms tegen... Onze spouw is minstens 5cm en proper, gevel geverfd met (waarschijnlijk) geen damopen verf. Dus dit zou een risico zijn om het vocht van binnen naar buiten af te voeren. (Waarvoor we een document moeten ondertekenen). Anderzijds lees ik dat sommige aanraden om de muur te impregneren om regeninslag ed te voorkomen. Sommige zeggen dat er open stootvoegen moeten zijn, andere zeggen dat dit niet hoeft. Sommige isolatiematerialen zorgen voor “stilstaande lucht”, waardoor dit de ventilatie beïnvloedt... kortom wie geloven en wie spreekt er enkel om te verkopen...  Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden?

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik heb 2 jaar terug enkele spouwmuren laten isoleren. Wat betreft de gevel waren er 2 beperkingen :

- de gevelsteen mag niet van het geglazuurde type zijn omdat daar bij regen het water via de voegen binnendringt in de steen en anderzijds door het geglazuurde oppervlak van de steen heel moeilijk droogt. Bij een daaropvolgende vorst zal er schade aan de gevelsteen ontstaan  (afspringende stukken glazuur en steen). Een tweede beperking was de hoogte van de gevel (+-richting ZW tot NW) afhankelijk van de ligging. Dampdichte verf is nog toegelaten. Open stootvoegen hebben geen nut meer daar de spouw volledig gevuld is. Anderzijds moet er zeker vermeden worden dat er "luchtbellen" ontstaan in de spouw. Ttz dat de aannemer zijn werk niet al te goed uitvoert en niet alle ruimtes vult door bv te grote afstand tussen de geboorde gaten. Het risico is groot dat bij hevige en/of langdurige regen de holte zich met water vult en men aan de binnenzijde van de muur vochtplekken zal krijgen.

Ik heb toen een slideshow van het internet kunnen plukken, u vindt de link hieronder. Daarin vindt u enkele checklisten met de voorwaarden waaraan de gevel moet voldoen.

Met het zoekwoord "na-isolatie spouwmuren" gaat u ook nog heel wat lectuur vinden.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi77e6jy_vZAhUNaVAKHVbVBJkQFghBMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.confederationconstruction.be%2FPortals%2F19%2FCellule%2520Energie%2520Environnement%2Fisolation%2520des%2520murs%2520creux%2FPresentatie%2520tom%2520sels.pdf&usg=AOvVaw09jNMKZdYWXCRfkvZTzFzm

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
7 jaren geleden

De spelregels zijn nog grotendeels hetzelfde gebleven als bij het begin van de ATG-goedkeuring, doch worden er elk jaar eisen bij gesteld en zeer beperkt versoepeld. Het is aan de installateur om een goede inspectie te doen vooraf om na te gaan of de spouw geschikt is.

Heb je twijfels, je kan kiezen voor een installateur die zich bij het Cavity Wall Waranty Fund heeft aangesloten en een eenmalige fee betalen van 40 EUR voor uw woning 25 jaar te verzekeren voor mogelijke problemen nadien. Je krijgt dan een certificaat die bij de woning hoort.

De kost van 40 EUR per woning is een peuleschil, maar dat komt omdat er ook niet veel te vrezen valt.

Opgelet : de firma Vivixtum is intussen al lang failliet en daar hing indertijd 'een geurtje aan'. Ze zijn trouwens niet de enige die de spouwmuurmarkt verlaten hebben. Kies voor een bedrijf met enige slagkracht en aantal jaren dienst, die vallen iets minder snel weg.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag