We zijn aan het bouwen. De atchitect beweert dat onze betonnen trap geïsoleerd is. Die betonnen trap

5

We zijn aan het bouwen. De atchitect beweert dat onze betonnen trap geïsoleerd is. Die betonnen trap

Anna Karenina
Anna Karenina
#Isolatie · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

loopt over die van de kelder. Hoe kan ik controleren of de trap daadwerkelijk geïsoleerd is?

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het enige dat men kan zeggen is dat het hol klinkt. Kan ook gewoon een gibsplaat zijn. Met een lange schroevendraaier of boormachine kan een fijn gaatje gemaakt worden en dan hebt u ook een idee over de dikte tot op het beton.  

Vermoedelijk behoort de kelder niet tot het "beschermd volume" (EPB term) van de woning en moet de scheiding tussen beide als een buitenmuur beschouwd worden (vloer, muur van keldertrap, plafond boven keldertrap) dus goed isoleren. Vind ik zelf ook wat overdreven, maar dat zijn nu de regels.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

De enige manier om een trap te isoleren is isolatieplaten tegen de onderzijde plaatsen. Vermoedelijk ben je hiertoe verplicht volgens de EPB-normen. Mogelijks is op die isolatie pleister aangebracht. Afhankelijk van het "statuut" van de kelder kan de vereiste isolatie tot 10cm PUR zijn.

Als u tijdens de bouwwerken dit niet hebt opgevolgd is de enige manier om dit te weten te komen door met een boor, schroevendraaier of els door de bepleistering aan de onderzijde van de trap te geraken en zien of er isolatie zit. Komt men direct op het beton van de trap dan is de kans vrij groot dat de trap niet geïsoleerd is.

0
Anna Karenina
Anna Karenina
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik had twijfels over de isolatie, omdat ik pas het eindresultaat gezien heb, nl. de bepleistering. Volgens de architect kan men het ook horen wanneer een trap al dan niet geïsoleerd is. Wanneer men klopt op de onderkant van de betonnen trap, op de bepleistering dus, dan klinkt het hol en dit is volgens de architect een teken dat de trap geïsoleerd is. Kan ik daarop vertrouwen?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het enige dat men kan zeggen is dat het hol klinkt. Kan ook gewoon een gibsplaat zijn. Met een lange schroevendraaier of boormachine kan een fijn gaatje gemaakt worden en dan hebt u ook een idee over de dikte tot op het beton.  

Vermoedelijk behoort de kelder niet tot het "beschermd volume" (EPB term) van de woning en moet de scheiding tussen beide als een buitenmuur beschouwd worden (vloer, muur van keldertrap, plafond boven keldertrap) dus goed isoleren. Vind ik zelf ook wat overdreven, maar dat zijn nu de regels.

0
Anna Karenina
Anna Karenina
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Dankjewel voor het heldere antwoord. Ik ga de proef op de som nemen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag