6

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
7 jaren geleden

Het verlaagde BTW-tarief van 6% is enkel voor verbouwingen van woningen die minstens reeds 10 jaar als woning in gebruik zijn.  Een oud bankgebouw is nooit als woning in gebruik geweest, dus 21%.

0
Sterkmans
Sterkmans
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Dit is een zeer kort maar duidelijk antwoord. Bedankt voor de snelle info. Groeten.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
7 jaren geleden

Maar moet ik tegenspreken. De verplichting om 10 jaar te wonen in het gebouw is nergens beschreven. De regels om te voldaan aan het verlaagd BTW tarief zijn :

- gebouw ouder dan 10 jaar ( magazijnen ombouwen tot een woning valt daaronder, banggebouw tot woning ook)

- En in privegebruik, dus niet eigendom van een firma of van een venootschap. 

Dus indien de verbouwingen tot appartementen gebeurt door een privepersoon is het  6%

indien in opdracht van de NV of BVBA of Firma dan is het 21% of medecontractant.

Bron Indicator : bouw.

Bro: BTWkantoor malle.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
7 jaren geleden

Mijn bron: https://www.belgium.be/nl/huisvesting/bouwen_en_verbouwen/btw/btw_van_6_voor_renovatie

De moet minstens 10 jaar in gebruik zijn.

www.arcopolo.com

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
7 jaren geleden

Zoals ik in uw bron lees en wat bevestigd wordt door verschillende diensten, is het enkel verplicht om na de werken dit als woonst te benutten. Anders zou door de interpretatie dat er al 10 jaar bewoning moet zijn de oorzaak zijn dat 2de verblijven niet aan 6% kunnen en dat is niet het geval. Verbouwingen tot lofts of woonunits van een fabriekshallen of magazijnen zijn legio aan 6% getarifieerd

Wat de oorsprong is van het gebouw is niet van belang, enkel de leeftijd ouder dan 10 jaar.

Wat bevestigd wordt in arrest van cassatie dd27.03.2015. 

zie circulaire van 6/186 van 22.08.1986 nr 39

zie arrest van gent  27/3/2012

zie arrest van  BErgen arrest 25.02.2015

Ook op antwoord van een parlement heeft de minister van fin. bevestigd dat de aard van het gebouw VOOR de werken NIET relevant is voor de toepassing van het verlaagd btw tarief . Zolang maar dat het gebouw NA de werken hoofdzakelijk als woning wordt gebruikt. ( parl. vraag nummer 531 van 24 maart 2010, Vandermaelen.

Opgelet de werekn moet wel een renovatie zijn waarbij de oude bestaande muren worden gebruikt om verder op te bouwen. ( BTW aanschrijving van 6/1986 nrs 29.30 en arrest van GEnt 16.12.2014 en luik 7.10.2014

Opgelet indien er tevens bij de renovatie een uitbreiding is dan mag de aangebouwde  oppervlakte niet groter zijn dan het 'oude ' gedeelte.

BTW controleurs geven verkeerdelijk de info dat je er al 10 jaar moet wonen maar met deze circulaire's van hun eigen diensten en de arresten krijgen ze het moeilijk om dit standpunt te blijven verdedigen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag