2

Steiger op de dak van de buren

juridisk
juridisk
#Ontwerp · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Goede middag

Twee jaar geleden vroeg ik toestemming om mijn huis uit te breiden, en ik heb er al veel van gebouwd en ik heb nog steeds een vergunning tot december van dit jaar.

Mijn huis is langer dan de buren, nu wil ik een steiger installeren op de muur te isoleren en hij laat me de steiger niet op zijn platte dak hangen. Ik heb een bouwvergunning, de bouwbegeleider kwam mijn huis bezoeken in augustus 2017, het was goed, ik moest eindigen tot december 2018. Wat moet ik doen in deze situatie? Wat moet ik proberen om mijn huis zonder problemen met de buurman af te maken?

1
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Om de muur te isoleren heb je geen bouwvergunning nodig, dus ik vermoed dat het geen drama zal zijn als de datum overschreden wordt. Tot daar het goede nieuws.

Maar je hebt wel een toelating nodig van de buur, bij voorkeur op papier.

Ik zou toch nog eens proberen om een toelating te bekomen. Zeg hem ook dat je tijdens de werken de dakbedekking extra zal beschermen (door er bv betonplexplaten op te leggen en plastic folie). Maak ook een kleine beschrijving op van de staat van het plat dak en ook de binnenzijde (het plafond) + foto's. Als uw buur nadien afkomt dat er binnen waterschade is tgv uw isolatiewerken kan je het altijd weerleggen.

Indien hij echt moedwillig is en blijft weigeren kan je nog altijd bij de vrederechter een verzoek indienen om beide partijen (u en uw buur) op te roepen in verzoening. Misschien kan de vrederechter hem overhalen.

Is dat negatief dan kan je nadien bij de vrederechter een verzoekschrift indienen teneinde een vonnis te bekomen waarbij je het recht hebt om uw muur te isoleren en dus ook een stelling te plaatsen.

Uiteindelijk wordt isolatie van buitenmuren al meer gezien als een noodzakelijk onderhoud of werk aan de woning en onderhoudswerken moet uw buur toelaten, zelfs als je hiervoor over zijn terein moet gaan.

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Om de muur te isoleren heb je geen bouwvergunning nodig, dus ik vermoed dat het geen drama zal zijn als de datum overschreden wordt. Tot daar het goede nieuws.

Maar je hebt wel een toelating nodig van de buur, bij voorkeur op papier.

Ik zou toch nog eens proberen om een toelating te bekomen. Zeg hem ook dat je tijdens de werken de dakbedekking extra zal beschermen (door er bv betonplexplaten op te leggen en plastic folie). Maak ook een kleine beschrijving op van de staat van het plat dak en ook de binnenzijde (het plafond) + foto's. Als uw buur nadien afkomt dat er binnen waterschade is tgv uw isolatiewerken kan je het altijd weerleggen.

Indien hij echt moedwillig is en blijft weigeren kan je nog altijd bij de vrederechter een verzoek indienen om beide partijen (u en uw buur) op te roepen in verzoening. Misschien kan de vrederechter hem overhalen.

Is dat negatief dan kan je nadien bij de vrederechter een verzoekschrift indienen teneinde een vonnis te bekomen waarbij je het recht hebt om uw muur te isoleren en dus ook een stelling te plaatsen.

Uiteindelijk wordt isolatie van buitenmuren al meer gezien als een noodzakelijk onderhoud of werk aan de woning en onderhoudswerken moet uw buur toelaten, zelfs als je hiervoor over zijn terein moet gaan.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag