Oud huis anno 1955 renoveren of slopen betreft de btw

4

Oud huis anno 1955 renoveren of slopen betreft de btw

digo
digo
#Bouwpartners · 7 jaren geleden

ik heb een oud alleenstaand huis gekocht anno 1955 Ik wil dit renoveren ttz groot stuk bijbouwen type bungalow gezien mijn leeftijd en gezondheid. Volgens mijn architect zou dit zeer duur zijn en wegens slecht dak vochtige muren etc zou ik  nooit deftige isolatie- en renovatienorm halen. Alternatief is slopen en heropbouwen, geen probleem volgens de gemeente. Ik zou dus kunnen voldoen aan hedendaagse normen maar val dan in 21% BTW wat mij misschen wel 40.000 € zou schelen in meerkost. Het idee 1 muur te laten staan voor 6 % BTW is belachelijk. Het blijft altijd een zwakke plek in het geheel. VRAAG hoe los ik dit op? Het huis in 5 fazes zogezegd renoveren ? Ik bouw net minder dan 190 m² in functie van een wetsvoorstel maar is dat er eigenlijk al ?

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Je moet het niet alleen zien aan de zijde van de BTW (15% meer), maar ook de totaalsom en hetgeen je er voor hebt.

Renovatie blijft altijd renovatie d.w.z. je betaalt al veel om alles (voorzichtig) af te breken, het opbouwen kan ook niet efficient gebeuren gewoon doordat  hier een beetje moet veranderd worden, daar een muurtje met een venstertje enz. En je kan een oude woning onmogelijk verbouwen opdat deze gelijkwaardig zou zijn met nieuwbouw op het vlak van isolatie, opstijgend vocht,  bouwmethode, gebruikte materialen enz.

Bij renovaties valt de uiteindelijke prijs altijd veel hoger uit dan verwacht omdat men altijd voor onverwachte feiten staat en is men soms genoodzaakt bepaalde delen niet uit te voeren of uit te stellen.

Zelfs bij de aanbesteding van renovaties zal de aannemer al rekening houden met onvoorziene omstandigheden. Werken laten uitvoeren in regie (dus per uur betalen) is ook heel gevaarlijk en heb je uiteindelijk niets onder controle.

En het resultaat? Een nieuwbouw zal een veel hogere waarde hebben dan een gerenoveerde woning.

Ik kan alleen maar het standpunt van de architect beamen.

0
digo
digo
0 4 Bouwer
7 jaren geleden

het betreft een huisje 80 m² beneden en dan slaapkamerss onder dak. Ik zou beneden 100 m² uitbreiden boven afbreken type bungalow. Blijkbaar is dit blijkbaar not done 4 vrije muren en een plat dak volgens de nieuwe normen. Reken dan alle technische verplichtingen bij dan wordt het een kostelijke zaak alles aan 21% terwijl het 1.5 km van Sint niklaas ligt waar dit aan 6% mag. Gezien ik zelf aannemer ben kan ik een groot deel zelf maar het blijft het principe, wil ik het goed doen dan kost mij dat 40.000 € meer en voor wie ?  Statiestieken voor de regering met nog kans op boetes en controles of anders een  degelijk uitgevoerde renovatie- of ik nu 5 € meer verbruik zonder ventilatiesysteem-  of 10 cm pur ipv 12 cm het spaart mij een pak centen uit die verloren zijn omdat later kopers binnen 20- 25 jaar toch weeral gaan verbouwen en die 21 % btw nooit zullen bijbetalen.

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Vergeet niet dat je een bouwvergunning nodig hebt en automatisch je verplicht bent een EPB-verslaggever (isolatie en ventilatie) aan te stellen die moet toezien of je voor de verbouwde en de nieuwe delen de huidige isolatienormen volgt. Dus zo vrijblijvend is het allemaal niet. Venster vervangen of bijplaatsen: ventilatie te voorzien, dak verbouwen: nieuwe isolatienormen; nieuwe muren : nieuwe isolatienormen., evenzo voor vloeren, vensters enz.

Dus als je de rekening maakt tussen een verbouwing en nieuwbouw, dan zal dat verschil niet zo groot zijn.

Naar de toekomst toe zullen de goed geisoleerde woningen een langere levensduur hebben dan de vorige generatie woningen.  

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag