Aannemer weigert schema's af te leveren voor keuring

7

Aannemer weigert schema's af te leveren voor keuring

Steven1971
Steven1971
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Wij hebben onze electriciteit laten vernieuwen na aankoop van een niet-conforme woning. De electricien die de werken uitvoerde zou ons na de werken de schema's bezorgen,  maar na tal van mails en telefoons reageert hij niet meer. Mijn vraag is of dit zomaar kan en of wij daar iets kunnen aan doen? Is hij dat niet verplicht af te leveren? Kunnen wij, indien niet, eventueel schema's laten maken bij iemand anders, zelf kunnen we dit helaas niet, daar hebben wij de kennis niet voor. Ik begrijp dat de installateur zijn handtekening moet plaatsen of is dit niet verplicht? Dank voor het antwoord. Iemand die een oplossing kan bieden, een eerlijke dan, mag ook altijd reageren. Alle hulp welkom. Mvg.

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Is bij de bestelling vermeld dat de elektrieker ook moet instaan voor de keuring van de installatie?

Heeft de elektrieker aanpassingen uitgevoerd opdat deze installatie zou voldoen of heeft hij een volledig nieuwe installatie geplaatst?

Heeft u al alles betaald? Zoniet kan u wachten tot de installatie volledig af is en goedgekeurd door een erkend organisme. Stel hem in elk geval schriftelijk in gebreke per aangetekend schrijven.

Het eendraadschema en situatieschema zijn vereist om een installatie met gunstig gevolg te laten keuren.

Op volgende link vindt u het reglement en enkele voorbeelden hoe u de schema's moet tekenen

0
Steven1971
Steven1971
0 3 Andere particulier
7 jaren geleden

Nee, de keuring moest hij niet voor instaan. De keuring staat er niet bij vermeld, de schema's lijken mij logischerwijze inbegrepen aangezien hij de werken uitgevoerd heeft. Volgens bepaalde info die ik hier vond op Livios is dat ook verplicht, tenzij iemand het fout heeft. Dat is dan ook de vraag: is hij verplicht de schema's op te maken of niet en wat kan ik er aan doen als hij dat weigert. Schema's maken voor een leek is onbegonnen werk, denk ik. Uiteraard werd er een voorschot betaalt en ook de eindfactuur.

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Het opmaken van elektrische schema's is inherent verbonden aan de activiteit/aanneming van de elektricien. Het is gebruikelijk in de sector dat er uiteraard een plan/schema wordt overhandigd om aan te duiden hoe de werken werden uitgevoerd. U kan de aannemer hiervoor aanschrijven en in gebreke stellen, het afdwingen kan echter enkel via de Rechtbank. De kosten wegen hiervoor spijtig genoeg niet op, dus vrees ik dat u bij het blijven stilzitten van de elektricien dit best laat opmaken door een andere elektricien.

mvg,

Mr. Gert DAMIAANS

Argus ADVOCATEN

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Nee, de keuring moest hij niet voor instaan. De keuring staat er niet bij vermeld, de schema's lijken mij logischerwijze inbegrepen aangezien hij de werken uitgevoerd heeft. Volgens bepaalde info die ik hier vond op Livios is dat ook verplicht, tenzij iemand het fout heeft. Dat is dan ook de vraag: is hij verplicht de schema's op te maken of niet en wat kan ik er aan doen als hij dat weigert. Schema's maken voor een leek is onbegonnen werk, denk ik. Uiteraard werd er een voorschot betaalt en ook de eindfactuur.

Het betalen van de eindfactuur zonder enig voorbehoud wordt juridisch toch beschouwd als een aanvaarding van de uitgevoerde werken. Dus ik vrees dat je de elektrieker niet meer kan dwingen om de schema's te tekenen, laat staan de nodige aanpassingen uit te voeren als de installatie niet voldoet bij de keuring.

0
Steven1971
Steven1971
0 3 Andere particulier
7 jaren geleden

Dank voor de reactie. Heb na uw reactie even navraag gedaan en die kosten wegen inderdaad niet op. Een dossier gaat al snel 500 zijn zonder btw terwijl een opmaak slechts 240 is. Bij rectbank blijkbaar maal 3 ... Ondertussen heeft de aannemer toch beslist het schema door te sturen, helaas 1 deel. Gelukkig kunnen wij de situatieschets zelf proberen aan te maken. Hartelijk dank voor uw advies. Vriendelijke groeten. Steven

0
Steven1971
Steven1971
0 3 Andere particulier
7 jaren geleden

Bij het betalen van de eindfactuur leek het mij normaal dat de schema's er zouden bij zijn aangezien hij de werken uitvoerde, zoals overeengekomen, meermaals, maar goed. Ondertussen hebben wij 1 deel ontvangen, het tweede, de situatieschets die ook verplicht is, proberen we zelf. Alle afgesproken werken zijn dan al niet uitgevoerd, volgens offerte, maar wel betaald; het spreekt voor zich dat hij niet langer welkom is. Dank voor de reactie en advies. Vriendelijke groeten. Steven.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag