Bese Benjamin,
Een zonneboiler kan alle warm water leveren, dus ook voor de afwas en zelfs ook voor een deel van je verwarmingsbehoefte.
Bij mij thuis in Belgiƫ levert mijn zonneboiler 76% van het sanitair warm water (SWW) en 18% van mijn totale jaarlijkse verwarmingsbehoefte. In Kroatiƫ kan dit zelfs meer worden... tot en met een volledige dekking van de warmtebehoefte... bij een slimme planning en installatie.
Een zonneboiler levert ongeveer 9 keer meer energie op, dan de energie die je er in stopt (komt overeen met een COP = 9), terwijl een warmtepomp (heb ik ook) een COP van tussen 2.8 en 4.0 heeft. Je ziet zo dat de zonneboiler veel efficiƫnter (2 tot 3 maal) is dan een warmtepomp.
Wat voor mij belangrijk is bij de planning van een zonneboiler:
- gebruik een buffervat (drukloos) met interne warmtewisselaars voor uw SWW en uw verwarming in plaats van een boilervat (onder druk) voor de opslag van uw energie.
- door een drukloos vat te gebruiken kan je de opslagcapaciteit groot maken. Ik heb nu 500 liter buffer en als ik het geweten had, zou ik 5000 liter of meer buffer installeren. (dit kost niet noodzakelijk meer).
Wat uw 2e vraag betreft verschil tussen "opzichte buizen en een collector" :
- "opzichte buizen" worden meestal gekoppeld aan een gesloten druksysteem met koelvloeistof om het buffer/boiler vat te voorzien van energie, met als voordeel dat in de winter de zonneboiler ook energie kan produceren en opslaan bij de combinatie zonnig weer en vriestemperaturen. Nadeel: (1) omdat je werkt met een gesloten systeem onder druk, vergt dit onderhoud en (2) in de zomer kan de geproduceerde warmte in het systeem de maximum temperatuur (stagnatie) overschrijden, waardoor het systeem zijn warmte niet kwijt geraakt aan de buffer/boiler en het systeem oververhit. Dit nadeel is op te vangen door de opslagcapaciteit te vergroten (nog grotere buffer/boiler). In Kroatiƫ is deze situatie van stagnatie bij dit systeem veel voorkomend. Daarom wordt het u waarschijnlijk ter plaatse afgeraden.
- collectoren zijn meestal gekoppeld aan drukloze open systemen en vergen geen onderhoud. De energie die wordt geproduceerd door dit systeem is beperkt tot de opslagcapaciteit van de buffer en er kan zich geen overtemperaturen in het systeem voordoen, daarom wordt dit systeem in zuiderse landen ook meer gebruikt. Nadeel: in de winter, bij de combinatie van zon en vriestemperaturen, zal het systeem de werking van energietoevoer uit de collectoren blokkeren en zal je in deze omstandigheden geen nieuwe energie kunnen opslaan. Dit valt op te vangen door uw opslagcapaciteit te vergroten (zo in te plannen) zodat je steeds genoeg energie ter beschikking hebt. Voordeel: het systeem vergt weinig tot zelfs geen onderhoud (omdat we met "dood" water werken, moet er geen koelmiddel worden vervangen) en is minder gevoelig aan technische pannes (open drukloos systeem), is veiliger (geen overtemperaturen mogelijk) en is ook nog milieuvriendelijker (geen koelvloeistof)
Ik heb in Belgiƫ drukloze collectoren en ben er tevreden van, de opbrengst is vrij hoog met een buffervat van 500 liter. En, zoals eerder vermeld, zou ik nu bij een nieuwe installatie en met de kennis die ik nu heb, investeren in een veel groter buffervat. Ik zou zelfs durven plannen en investeren in een bijkomend opslagvat (buffer) van 20 000 liter. Hiermee zou ik gemakkelijk 95% van al mijn warmtebehoefte kunnen dekken.
Ik hoop dat deze uitleg je kan helpen in jouw keuzes.