6

Zonneboiler vs warmtepomp vs pelletsysteem

Benjike13
Benjike13
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden

Hallo,

Momenteel ben ik een huis aan het bouwen, houtskeletbouw.
Dit huis is gevestigd in KroatiĆ« aan de kust, om in het hoogseizoen te verhuren voor 6 personen. In het laagseizoen ga ik en mijn vriendin in het huis wonen. 

Het huis is in volle opbouw, en zoals jullie weten, houtskeletbouw gaat waanzinnig snel vanaf ze beginnen te bouwen. 
Nu is mijn vraag: ik wil gebruik maken van groene energie en had gedacht aan een zonneboiler te installeren om te gebruiken als douchewater. Kan dit ook gebruikt worden voor warm water om de afwas te doen, en om de vaatwasser warm water te bezorgen?
Is dit een extra kost of een simpele aansluiting om warm water in de keuken ook te hebben. 

Verder gaan we met een pelletsysteem werken om het huis in de winter warm te houden. 

Nu heb ik net met een vriend gebeld die deze zaken installeert, en hij wist me te zeggen dat de zonneboilers minder en minder worden verkocht, dat meer en meer mensen zich focussen op warmtepompen. Zijn deze dan zoveel beter?  En qua prijzen warmtepomp vs zonneboiler(aankoop)?

Mijn laatste vraag is: In Kroatiƫ wisten ze mij in de ene winkel te zeggen dat een zonneboiler met opzichte buizen, slechter zijn, dan een collector waar je de buizen niet van ziet(lijkt dan op een zonnepaneel). Rekening houdend met de hoge temperaturen in de zomer(rond en +40 graden overdag)

Uiteindelijk: wat gaat het voordeligste voor mijn huis zijn?

Kan iemand mij hier de nodige info over geven en misschien nog andere ideetjes of tips? 
Alvast bedankt

Benjamin

Alle reacties

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Bese Benjamin,

Een zonneboiler kan alle warm water leveren, dus ook voor de afwas en zelfs ook voor een deel van je verwarmingsbehoefte.

Bij mij thuis in BelgiĆ« levert mijn zonneboiler 76% van het sanitair warm water (SWW) en 18% van mijn totale  jaarlijkse verwarmingsbehoefte. In KroatiĆ« kan dit zelfs meer worden... tot en met een volledige dekking van de warmtebehoefte... bij een slimme planning en installatie.

Een zonneboiler levert ongeveer 9 keer meer energie op, dan de energie die je er in stopt (komt overeen met een COP = 9), terwijl een warmtepomp (heb ik ook) een COP van tussen 2.8 en 4.0 heeft. Je ziet zo dat de zonneboiler veel efficiƫnter (2 tot 3 maal) is dan een warmtepomp.

Wat voor mij belangrijk is bij de planning van een zonneboiler:

- gebruik een buffervat (drukloos) met interne warmtewisselaars voor uw SWW en uw verwarming in plaats van een boilervat (onder druk) voor de opslag van uw energie.

- door een drukloos vat te gebruiken kan je de opslagcapaciteit groot maken. Ik heb nu 500 liter buffer en als ik het geweten had, zou ik 5000 liter of  meer buffer installeren. (dit kost niet noodzakelijk meer).

Wat uw 2e vraag betreft verschil tussen "opzichte buizen en een collector" :

- "opzichte buizen" worden meestal gekoppeld aan een gesloten druksysteem met koelvloeistof om het buffer/boiler vat te voorzien van energie, met als voordeel dat in de winter de zonneboiler ook energie kan produceren en opslaan bij de combinatie zonnig weer en vriestemperaturen. Nadeel: (1) omdat je werkt met een gesloten systeem onder druk, vergt dit onderhoud en (2) in de zomer kan de geproduceerde warmte in het systeem de maximum temperatuur (stagnatie) overschrijden, waardoor het systeem zijn warmte niet kwijt geraakt aan de buffer/boiler en het systeem oververhit. Dit nadeel is op te vangen door de opslagcapaciteit te vergroten (nog grotere buffer/boiler). In Kroatiƫ is deze situatie van stagnatie bij dit systeem veel voorkomend. Daarom wordt het u waarschijnlijk ter plaatse afgeraden.

- collectoren zijn meestal gekoppeld aan drukloze open systemen en vergen geen onderhoud. De energie die wordt geproduceerd door dit systeem is beperkt tot de opslagcapaciteit van de buffer en er kan zich geen overtemperaturen in het systeem voordoen, daarom wordt dit systeem in zuiderse landen ook meer gebruikt. Nadeel: in de winter, bij de combinatie van zon en vriestemperaturen, zal het systeem de werking van energietoevoer uit de collectoren blokkeren en zal je in deze omstandigheden geen nieuwe energie kunnen opslaan. Dit valt op te vangen door uw opslagcapaciteit te vergroten (zo in te plannen) zodat je steeds genoeg energie ter beschikking hebt. Voordeel: het systeem vergt weinig tot zelfs geen onderhoud (omdat we met "dood" water werken, moet er geen koelmiddel worden vervangen) en is minder gevoelig aan technische pannes (open drukloos systeem), is veiliger (geen overtemperaturen mogelijk) en is ook nog milieuvriendelijker (geen koelvloeistof)

Ik heb in Belgiƫ drukloze collectoren en ben er tevreden van, de opbrengst is vrij hoog met een buffervat van 500 liter. En, zoals eerder vermeld, zou ik nu bij een nieuwe installatie en met de kennis die ik nu heb, investeren in een veel groter buffervat. Ik zou zelfs durven plannen en investeren in een bijkomend opslagvat (buffer) van 20 000 liter. Hiermee zou ik gemakkelijk 95% van al mijn warmtebehoefte kunnen dekken.

Ik hoop dat deze uitleg je kan helpen in jouw keuzes. 

0
Benjike13
Benjike13
0 3 Andere particulier
7 jaren geleden

Een vat van 20 000 liter lijkt me wat veel want we gebruiken geen cv maar een pelletsysteem die los staat van de boiler. Dus er valt al heel wat waterverbruik weg op deze manier. Misschien lijkt me dan een vat van 500 liter meer geschikt? Eerst wilden we voor 300 liter gaan maar als ik dit zo lees...

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Een vat van 20 000 liter lijkt me wat veel want we gebruiken geen cv maar een pelletsysteem die los staat van de boiler. Dus er valt al heel wat waterverbruik weg op deze manier. Misschien lijkt me dan een vat van 500 liter meer geschikt? Eerst wilden we voor 300 liter gaan maar als ik dit zo lees...

Een pelletsysteem heeft de naam van milieuvriendelijk te zijn maar is het hoegenaamd niet. Met dezelfde argumentatie kan je ook kolen milieuvriendelijk noemen. Ook naar de toekomst toe mag je (in BelgiĆ«) verwachten dat deze systemen een stille dood gaan hebben.

Hoeveel warmteverliezen heb je voor de woonst (in Watt als het kan)? Als het meezit kan je misschien met de zonneboiler een groot deel van het koude seizoen dekken en kan je nog overwegen om bij extreme koude elektrisch bij te verwarmen.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
7 jaren geleden

Een pelletsysteem heeft de naam van milieuvriendelijk te zijn maar is het hoegenaamd niet. Met dezelfde argumentatie kan je ook kolen milieuvriendelijk noemen. Ook naar de toekomst toe mag je (in BelgiĆ«) verwachten dat deze systemen een stille dood gaan hebben.

Hoeveel warmteverliezen heb je voor de woonst (in Watt als het kan)? Als het meezit kan je misschien met de zonneboiler een groot deel van het koude seizoen dekken en kan je nog overwegen om bij extreme koude elektrisch bij te verwarmen.

Zolang electriciteit voor een deel fossiel opgewekt wordt stook je beter fossiel voor je verwarming.  Ook als je zonnepanelen op je dak liggen hebt. Pas als alle electriciteit hernieuwbaar opgewekt wordt verwarm ke ā€œbeterā€ electrisch.  

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
7 jaren geleden

Een buffervat bevat geen stadswater in tegenstelling tot een boiler. De 20000 liter "dood" water in een buffervat kan bvb regenwater zijn dat opgewarmt wordt door dat de zonne(boiler) pomp dit water door de collectoren pompt als de zon schijnt. De zonnecollectoren halen 70°c zonder problemen bij  een buitentemperatuur van 0° C als de zon maar schijnt. Zonder zon halen ze maar een 30°C door het licht (warmtestraling) onder de wolken. Uw sanitair warm water (SWW) wordt opgewarmd door deze door een spiraalvormige buis (= warmtewisselaar) te laten lopen, deze spiraalbuizen bevinden zich in de buffer. Hoe groter uw buffer, hoe meer warmte u kan opslaan. De energie van 20000 liter aan 75°C volstaat in mijn geval om een volledige maand 234 m² te kunnen verwarmen en douchen met 2 personen zonder dat de zon 1 dag geschenen heeft. Op het einde van de maand zal de temperatuur in de buffer gezakt zijn tot 48°C. In KroatiĆ« moet het zelfs mogelijk zijn om de buffer op temperatuur te houden in de winter omdat de zon er ook meer schijnt in hun winter. De buitentemperatuur heeft hier niets mee te maken. (zonneboilers werken ook in de winters in Oostenrijk en Zwitserland waar ze volledige hotels voor het grootste deel van hun SWW voeden). Voorbeelden van grote en kleine gebouwen met zonnebuffer verwarming kan je vinden op http://www.sonnenhaus-institut.de/ Er zijn op deze website een 100-tal gebouwen te vinden die door hun begeleid werden. Dit instituut houdt zich enkel bezig met zonneenergie, opslag in warmtebuffers en warmteproduktie met zonnecollectoren voor verwarming en SWW en begeleidt projecten in binnen- en buitenland. Ook bestudeert dit instituut bijverwarming van buffers met pelletkachels en andere methodes.

Ik begrijp ook niet uw pelletkachel installatie, die los staat van een warmtebuffer. Een pelletkachel om goed rendement en goede verbranding te bekomen, geeft veel energie in korte tijd. Deze hoop aan warmte energie kan je meestal niet onmiddellijk gebruiken tenzij je over verwarmt en dan laat afkoelen. Daarom worden de meeste (slimme?) pelletkachels met een buffer verbonden die het warmteoverschot bufferen en later terug afgeven aan uw verwarmingssysteem.

Ik denk dat je nog veel stof tot studie en nadenken hebt.

ik ben het ook niet eens met de andere collega die zegt dat een warmtepomp niet interressnt is en dat deze enorm veel energie verbruikt. Mijn ervaring is volledig anders en voor mij wekt ze nog steeds meer energie op dan hetgeen ik er in steek. De duurdere prijs van elektriciteit is voor mij van geen belang of liever gezegd weegt niet op tegenover een investering in een gasaansluiting + installatie die uiteindelijk toch moet verdwijnen doordat aardgasverdeling stopt in de komende 15 jaar. Deze zal in de meeste gevallen vervangen worden door warmtenetten. Het opwekken van je eigen groene energie is alvast de duurzaamste oplossing, zeker als je die kan bufferen in batterijen of warmtebuffers.

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriƫntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriƫntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag