Klopt deze onderstaande uitleg ?
Mijn vraag ik heb een modulerende kletel die ze aangesloten hebben op een gewoon aan/uit kamer thermostaat en er is ook geen buitenvoeler voorzien. Ze willen echter geen modulerende kamerthermostaat voorzien.Klopt deze uitleg ? Ik geloof dit alvast niet.Dit lijkt mij niet energetisch.
Hun reacie
in bijlage het antwoord op uw vraag ivm modulerende ketel-thermostaten-buitenvoeler.
Uitgevoerd is een modulerende ketel die bijstuurt in functie van de behoefte.
Daar waar een niet-modulerende ketel 0% of 100% stookt, zal deze ketel in functie van de retourtemperatuur van de radiatoren een delta bijstoken vb 30%. Dit is zuiniger uiteraard. In combinatie met een modulerende ketel worden altijd gewone thermostaten voorzien. Het moduleren gebeurt dus in de ketel en niet in de thermostaat. Een combinatie modulerende ketel en modulerende thermostaat geeft 2x reductie/regeling die mekaar kunnen tegenwerken en zeker de opwarming vertragen. Ook zorgt dit niet voor een minder verbruik, in tegendeel, de temperatuur kan door de 2x reductie verder zakken waardoor meer bijgestookt moet worden=meer verbruik en minder comfort.
Een buitenvoeler is opnieuw een regelsysteem dat de verwarming bijstuurt in functie van de buitentemperatuur. Dit wordt voorzien bij vloerverwarming maar niet bij traditionele systeem.
Ook dit regelsysteem dmv een buitenvoeler zal het comfort en verbruik niet ten goede komen omdat het opnieuw zorgt voor een vertraging in opwarming.