Lucht/lucht warmtepomp
Lucht/lucht warmtepomp
Alle reacties
Bij het plaatsen van een warmtepomp is de bouw als luchtdicht (volgend nieuwe wetgeving) beschouwd.
Theoretisch gezien dus als een gesloten volume van energie (in praktijk nooit het geval).
Indien we de buitenunit binnen zetten vindt er geen circulatie of energie-overdracht plaats en kan de woning afkoelen door de trage verliezen van warmte (zelfs in de meest recente passief bouw).
Zetten we deze buiten dan zal deze energie van de omgevingslucht nemen die in de tussen-seizoenen en in de zomer geladen is met energie. Dit betekend dat je je huis kan verwarmen.
In het kort gezegd:
Zet de unit binnen en je koelt de woning af.
Het dalende rendement bij lage temperaturen word gecountered door een elektrisch verwarmingselement of back-up verwarming.
Edit: er bestaan ook lucht/lucht warmtepompen waarbij er geen buitenunit is. Hierbij staat de opstelling volledig binnen MAAR moeten er 2 gaten voorzien zijn voor de aanzuig naar de pomp zelf.
Bedankt voor uw reactie.
Kan U mij een merk en richtprijs geven van het systeem waar de buitenunit in de berging kan geplaatst worden?
Ik ben op zoek naar een alternatieve verwarming voor een vakantiehuis (dus liefst geen water op de leidingen bij afwezigheid). Sommigen opteren voor elektriciteit maar door statische elektriciteit zie ik dat niet zitten. Het is niet leuk om bij vorst steeds een schok te krijgen ook al is dit niet schadelijk voor de gezondheid. Comfort telt ook.
Richtprijs is moeilijk te geven daar dit afhangt van type systeem dat u gebruikt ([ventilo]convectoren, vloerverwarming,..) en de vermogens dat deze vragen (welke afhangt van de grootte van uw woning en diens bezetting). Indien u in grootorde wilt werken is een gemiddelde (geschat) tussen de 7000 a 10.000 EUR voor toestel met alle toebehoren.
Marge is merkafhankelijk en hoe het systeem gestuurd moet worden.
Op gebied van merken kan ik u volgende aanraden:
- Vaillant
- Remeha
- Viessman
- Weisshaupt
Indien u een alternatieve verwarming zoekt waarbij geen water door de woning word gestuwd (of elektriciteit gebruikt) kan u mischien opteren voor warme-lucht verwarming (rendementen zijn wel niet zo goed en werkt meestal optimaal in grote gebouwen zoals kerken of grote zalen).
Het beste systeem zal water gebruiken (wat bij warme-lucht verwarming ook het geval zal zijn maar niet over volledige woning verdeelt).
Bedankt voor de informatie. Ik stel uw advies voor aan de overige eigenaars en we zullen zien wat de toekomst brengt.
Beste,
als u voor een systeem binnen opteert, dan best ook de nodige aandacht besteden aan de geluidsproductie van het toestel ! (dB(A))
ook wil ik meegeven dat een lucht/luchtwarmtepomp een serieus elektrisch verbruik zal hebben bij voorgestelde temperaturen als -25gr C
Dag Iceberg,
Leuk de bezorgdheid te zien.
Meeste fabrikanten proberen hun systemen zo stil mogelijk te maken en isoleren deze tot het beste van hun vermogen. Het is inderdaad zeker aangeraden het geluidsniveau na te kijken... hoewel ik uit mijn ervaring als deskundige weet dat het maximaal aantal decibel tussen de 24 en 60 decibel varieert.
Ter illustratie: 20 decibel komt overeen met gefluister en 60 decibel als een gesprek tussen 2 personen.
Aangezien het merendeel van de units ergens in een garage of berging ver van slaapkamers of living geplaatst word lijkt me dit niet meteen iets om over te panikeren. Wel een heel goede bemerking van jouw kant daar dit belangrijk is naargelang de plaatsing in de woning.
Elektrisch verbruik zal inderdaad wel stijgen als de temperatuur daalt. Nu moeten we ook eens even kijken naar de gemiddeld koudste temperatuur in de afgelopen 10 jaar in de Benelux. Ik denk niet dat we een moment hadden waar we langer als enkele dagen onder de -10°C zijn gegaan.
Ook kan dit verbruik in de perken blijven aangezien een WP-systeem altijd in nieuwbouw is geplaatst en mee kan gerekend worden in de voorzieningen van fotovoltaische panelen.
Al bij al is het een goede keuze als men doordacht te werk gaat.
Beste,
Over het produceren de dB zit ik echter niet in. Men kan altijd een valse wand errond timmeren en opvullen met geluidsisolatie of karton van eieren.
Om het electrisch verbruik van de pomp te doen dalen , stel ik mij de volgende vraag. Zou het interessant zijn om de warmtepomp bij afwezigheid volledig uit te schakelen (stroom uit) ?
Het gaat al bij al om een vakantiehuis dus slechts occasioneel gebruikt. Bij afwezigheid gaan de buitendeuren niet open, er komt dus geen extra koude de plaatsen binnen. Daar het dak geisoleerd is (zal zijn) en de ramen dubbel glas veronderstel ik dat de binnent°, bij afwezigheid, (+/- 10-12°C) behouden blijft. Bij de laagste t° deze winter is de binnent° er gezakt naar 1°C in het niet geisoleerde noch gestookte pand vol met kieren en tochtgaten.
Het pand is omringd met bos. Fotovoltaische panelen zullen direct groen uitslaan en rendement verliezen. Dus geen optie.
Uw buitenunit binnen zetten omdat het buiten tot -25° is is energetische onzin. Je maakt daarmee van je berghok een “diepvriescel” waarbij binnen de kortste keren het cop rendement serieus zakt. Zoals geschreven zal je bij binnenopstelling van de buitenunit er voor moeten zorgen dat er veeeel buitenlucht toegevoerd wordt om de buitenunit op te warmen.
Ipv de unit af te zetten plaats je gewoon een tweede termostaat die vast ingesteld staat op bv 6º zodat de unit draait als t binnen te koud dreigt te worden. Zo is t in ons vakantiehuis waarbij de termostaat (op dalurentarief) de accus opwarmt en de convctoren aanzet als t binnen te koud is. Da s wel een vrij ingewikkelde kast geworden maar ze is probleemloos gekeurd geraakt. Wees maar zeker als het buiten weken de keien uit de grond vriest dat het zonder verwarming binnen ook vriest.
PS. Ik zou electrisch gaan wegens de eenvoud (en dus betrouwbaarheid) en statische electriciteit vermijden door een luchtbevochtiger te plaatsen als je van de droge lucht last hebt.
Dag isabelW,
Dit gaat afhangen van de bezetting van de woning. Het kan in sommige gevallen interessant zijn de WP uit te schakelen indien je voor +3maanden afwezig bent uit de woning. De unit moet dan wel geplaatst worden in vorstvrije-ruimte en alle leidingen zo optimaal mogelijk geisoleerd om vries in de leiding te voorkomen.
De elektrische weerstand zal bij koude harder mogen werken.
Nu, zoals eerder aangehaald, is het al zeldzaam hier in de BeNeLux dat we temperaturen onder de -10°C halen. Afhankelijk van de machines kunnen sommige WP-en nog een degelijk rendement halen bij een strikt minimum van -5°C. Het is een kwestie van de specificaties goed na te kijken (zeker in dit geval).
Met vriendelijek groet,
Beste,
Fijn dat jullie allemaal mee werkten. Weldra valt de beslissing met de overige eigenaars. Of de besproken argumenten voldoende zijn om hen te overtuigen van de voordelen van de warmtepomp tov elektrische verwarming blijft tot dan een raadsel.
Vriendelijke groeten,

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!
Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel
Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Download gratis onze airco-gids
Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Convectoren als verwarmingsoplossing: toepassingen, voordelen en tips
Ontdek hoe convectorverwarming snelle, gelijkmatige warmte biedt en waarom het ideaal is voor compacte, moderne ruimtes.
Lees meer
Verwarmen met een airco: ontdek de voor- en nadelen
Met een airco kan je je woning koelen. Maar wist je dat je er ook mee kan verwarmen? Ontdek hoe het werkt en de voor- en nadelen ervan.
Lees meer
Hitte doet Vlamingen airco kopen, terwijl Walen vocht bestrijden
Ontdek waarom Vlamingen massaal kiezen voor airco en energiezuinig wonen, terwijl Walen focussen op vochtbestrijding en gevelproblemen.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen