Onderhoud en keuringen
Beste
Ik verhuur 3 appartementen gebouwd in 1990-1991. Toen werd de gasinstallatie CV en warmwatergeiser nieuw geinstalleerd. De watergeizers waren in huurkoop van de gasmaatschappij bij de nieuwbouw. In deze nieuwbouw in 1990-1991 werden toen door de electriciteits en gasmaatschappij de installaties aangesloten. Tellers werden geinstalleerd en geopend. Gedurende deze 25 jaar werden elk jaar het onderhoud van de gastoestellen gedaan door erkende gastechniekers. In die periode werden ook 2 geizers en 1 CV vervangen door nieuwe toestellen terug uiteraard door erkende installateurs.
In 2009 liet ik zoals voorzien bij wet een EPC maken.
En nu liet ik na 25 jaar de electriciteit herkeuren, ook een nieuw EPC maken na bijna 10 jaar en teglijkertijd ook een gas herkeuring doen door erkend organisme.
De electricteit werd goed bevonden zonder enige opmerking. Voor de EPC werden de verreiste gegeven genoteerd en ik wacht nu de attesten af. De gaskeuring echter geeft problemen ineens na 25 jaar .
Let wel het gaat hier over een keuring van de gasleidingen vanaf de teller tot aan de toestellen. Het gaat niet over de toestellen zelf.Hiervoor zijn er attesten van de erkende gastechnicus die jaarlijks onderhoud en controlemetingen doet.
Telkens vermeld het verslag dat de lektest goed is. Geen lekken dus denk ik toch veilig voor mijn huurders.
Voor de drie appartementen telkens dezelfde 2 opmerkingen:
G1.01 er zijn geen isometrische schemas beschikbaar
G3.01.A Er is geen T-stuk, afgesloten met een metalen stop of dop, voorzien stroomafwaarts van de gasmeter geplaatst binnen het gebouw én voor de eventuele eerste aftakking of toestel. (D 51-003 : 4.4.1.4)
Ik heb nooit geen schemas gezien of ontvangen in 1990-1991. Ook zijn de drie appartementen in 1990-1991 aangesloten, de gastellers geinstalleerd en geopend door de gasmaatschappij. Bovendien was de warmwatergeizer in huurkoop bij de gasmaatschappij. Ik veronderstel dus dat in 1990-1991 de installatie goed was bevonden anders zou die niet zijn aangsloten.
Het resultaat van de keurder is dat de drie installaties volledig moeten worden herzien?
Ik begrijp dat niet goed. Alles was OK in 1990-1991. Niets is daar veranderd tenzij 2 geizers en 1 CV vernieuwd wat eigenlijk vrij eenvoudig was aangezien hetzelfde merk werd genomen voor de toestellen en de aansluitingen hetzelfde zijn en bovendien geplaatst door een erkende technieker.
Ik begrijp dit helemaal niet meer