Wij worden draaierig bij het zien van de prijs van een elektrische wagen.
Is in bovenstaande berekening rekening gehouden met de investeringskost? En wat is de opbrengst nog als je alles zelf moet betalen (dus zonder het voordeel van de terugdraaiende teller (of van de bidirectionele meter met gelijke verrekening afname en injectie), subsidies voor batterijen en elektrische wagens, het "gratis" opladen van de wagen op een ander...)?
Daar is zeker rekening mee gehouden. Maar zo duur is die elektrische auto nu ook weer niet hoor. Onze huidige diesel is een Nissan Qashqai+2 Executive 2.0dci 2011. De toenmalige cataloguswaarde bedroeg +/- 34.000 euro. Februari 2018 ben ik gaan proefrijden met de Nissan Leaf Tekna 40kW model 2018. Cataloguswaarde (toen) 38.200 euro. Nu 39.600 euro.
Er is rekening mee gehouden, maar nergens zijn er cijfers over te bespeuren... Hoeveel kosten die zonnepanelen, warmtepomp, buffers, boilers, batterijen?
Een Leaf is een 5-deurs hatchback. Prijzen dienen dan ook worden te vergeleken met een 5-deurs hatchback met gelijkaardige uitrusting in diesel- of benzinevariant; niet met een verlengde SUV. Het model 60kW zal naar alle waarschijnlijkheid niet minder kosten dan dat van 40 kW.
Veel bedrijven stappen af van hun voornemen om snel over te schakelen op een elektrisch wagenpark, net vanwege de hoge elektriciteitsprijzen en de blijvende onzekerheid op fiscaal vlak. Particulier is een elektrische wagen pas interessant als je deze thuis kan opladen op het moment dat je zelf stroomoverschotten hebt en geen recht hebt op groenestroomcertificaten. In de praktijk dus meestal overdag wanneer je bent gaan werken. En als je die auto dan niet nodig hebt en over een alternatief beschikt, had je er beter geen gekocht.