26

Zonnepanelen met de nieuwe meters ???

yezz
yezz
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden

Moet ik nog zonnepanelen leggen voor mijn nieuwbouw met de nieuwe meters en regeling rond 2020 ?Blijkbaar gaat het terugsteken van elektriciteit afgestraft worden . ( aankoop 30cent , verkoop 6cent )

Leg ik de panelen dan best oost - west of ZO-ZW op een plat dak ? 

Alle reacties

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
7 jaren geleden

Wij worden draaierig bij het zien van de prijs van een elektrische wagen.

Is in bovenstaande berekening rekening gehouden met de investeringskost? En wat is de opbrengst nog als je alles zelf moet betalen (dus zonder het voordeel van de terugdraaiende teller (of van de bidirectionele meter met gelijke verrekening afname en injectie), subsidies voor batterijen en elektrische wagens, het "gratis" opladen van de wagen op een ander...)?

Daar is zeker rekening mee gehouden. Maar zo duur is die elektrische auto nu ook weer niet hoor. Onze huidige diesel is een Nissan Qashqai+2 Executive 2.0dci 2011. De toenmalige cataloguswaarde bedroeg +/- 34.000 euro. Februari 2018 ben ik gaan proefrijden met de Nissan Leaf Tekna 40kW model 2018. Cataloguswaarde (toen) 38.200 euro. Nu 39.600 euro. 

Er is rekening mee gehouden, maar nergens zijn er cijfers over te bespeuren... Hoeveel kosten die zonnepanelen, warmtepomp, buffers, boilers, batterijen? 

Een Leaf is een 5-deurs hatchback. Prijzen dienen dan ook worden te vergeleken met een 5-deurs hatchback met gelijkaardige uitrusting in diesel- of benzinevariant; niet met een verlengde SUV. Het model 60kW zal naar alle waarschijnlijkheid niet minder kosten dan dat van 40 kW.

Veel bedrijven stappen af van hun voornemen om snel over te schakelen op een elektrisch wagenpark, net vanwege de hoge elektriciteitsprijzen en de blijvende onzekerheid op fiscaal vlak. Particulier is een elektrische wagen pas interessant als je deze thuis kan opladen op het moment dat je zelf stroomoverschotten hebt en geen recht hebt op groenestroomcertificaten. In de praktijk dus meestal overdag wanneer je bent gaan werken. En als je die auto dan niet nodig hebt en over een alternatief beschikt, had je er beter geen gekocht.

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
7 jaren geleden

Onze huidige Nissan Qashqai+2 Executive is een groot voertuig met 150pk full option
De geteste (en bijna aangekochte) Nissan Leaf 40kW Tekna is eveneens een groot voertuig (geen SUV) met eveneens 150pk en eveneens full option.
Elders op dit forum heb ik alle prijzen, gemaakte kosten, tot zelfs onze inkomsten en uitgaven aan toe vermeld. Op zonstraal.be staat zelfs de gehele berekening open en bloot leesbaar gepost. In het kort:

PV: € 13.624,60
Batterij + omvormer : € 8.640,00
Warmtepomp, buffers, zonneboilers heb ik niet...

Een nieuwe Mini is ook een groot voertuig. Op zo'n manier stopt de vergelijking natuurlijk snel.

Wat uw inkomsten en uitgaven zijn, zijn mijn zaken niet en interesseren mij ook niet. Dat persoonlijke berekeningen en keuzes optimaal zijn voor de persoon in kwestie, is allemaal zeer goed... voor de persoon zelf. Maar de situatie is vaak zodanig specifiek dat quasi niemand zich in dezelfde bevindt en daarmee het ganse betoog irrelevant wordt. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

@ Hugo C.

jij rijdt met "een nog wel heel oud model" van elektrische auto hoor. Of heb je geen e-auto en is alles weer naar eigen idee?

Ter voorbeeld: de Nissan Leaf 40kW

1. doet +/- 250 effectieve kilometers (zelf getest). Model 2019 zou 378 effectieve km (650 volgens het boekje) bereik hebben
2. zelf getest op autosnelweg in koude februari-maand 2018, verbruik 182W/km a 202W/km aan 120km/u
3. ivm met een vrije laadpaal vinden, kan ik momenteel niets in de strijd gooien ;-)
4. opladen aan een laadpaal (niet elk type) gaat aan 30min laden voor 80% capaciteit... (niet zelf getest)
5. het o.a. Tekna model is voorzien van LED-lichten, het gebruik ervan gaat het grote verschil in bereik niet maken
6. in de file verbruik je niets, tenzij eventueel licht (LED), eventueel radio en eventueel verwarming (voor model Tekna alle zetels en warmtepomp) allemaal marginaal ten opzichte van wat de motor van de auto nodig heeft om te rijden en zeker voor de tijd dat je stil staat.

Aangezien je spreekt van "een spannende belevenis" spreek je eveneens uit ervaring? Met welke wagen rijd jij?

Is inderdaad een oldtimer BMW i3. Toen met batterijen van 22kWh, nu zijn ze uitgerust met batterijen van 42kWh. "en is alles weer naar eigen idee?" : zuivere ervaringsdeskundige. Ik wil alleen maar de beperkingen eens onderstrepen en eenmaal je die aanvaard hebt en er weet naar te handelen zie ik geen probleem.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Bedankt voor de verduidelijking. ;-) Een 22kWh model heeft inderdaad niet het grote bereik en maakt alles wat spannender dan de huidige modellen. Maar aangezien je destijds zo snel hebt ingestapt op het e-rijders-verhaal, neem ik aan dat je er al bij al toch van op de hoogte was en er tevreden mee was/bent. Of vind je dat je een miskoop hebt gedaan?

Alvast mijn excuses voor de nogal directe aanspreking in mijn vorige post. Je mag er overigens vanuit gaan dat ik een klein beetje jaloers ben omdat je al elektrisch rijdt en ik nog niet ;-)

Nu ja, de wagen heeft een tijdje als bedrijfswagen gebruikt geweest. Ik heb dan aan de lijve ondervonden wat de beperkingen zijn, maar ook de positieve punten. Mijn volgende wagen zal zeker elektrisch zijn, maar uiteraard met een grotere actieradius en betaalbaar. Hybridewagens vind ik maar niets wegens te kleine actieradius op batterij.

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
7 jaren geleden

Hybridewagens vind ik maar niets wegens te kleine actieradius op batterij.

De "fiscale" hybrides zoals een Porsche Cayenne of de echte hybrides zoals een Toyota Prius?

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Wie investeert in een warmtepomp of warmtepompboiler kan een premie aanvragen. Ontdek het bedrag en de voorwaarden om in aanmerking te komen.

Lees meer

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Sinds 17 april mag je een zonnepaneel met stekker in je stopcontact steken. Hoeveel kosten plug&play zonnepanelen en hoe snel verdien je ze terug?

Lees meer

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Kan je je elektrische wagen gebruiken als thuisbatterij? Hoeveel kan je ermee besparen en vanaf wanneer is het mogelijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag