Architect zegt eenzijdig contract op

13

Architect zegt eenzijdig contract op

mmattan
mmattan
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Hallo,

ik heb deze ochtend een mail ontvangen van onze architect met de mededeling dat ze het contract voor onze verbouwing eenzijdig opzegt en dat ze de werf gaat stilleggen tot er een andere architect aangesteld wordt.

Als reden geeft ze volgende reden op:
Ik doe mijn werk met hart en ziel, vanaf het moment dat ik er zelf geen voldoening uit haal of zelf het idee heb dat ik mijn job, om welke reden dan ook, niet goed kan doen, lijkt het mij beter om stoppen. Momenteel zie ik dan ook een verdere opvolging van jullie werf niet meer zitten, en wens ik dan ook mijn opdracht stop te zetten.

De aanleiding is een opmerking van onze kant waarbij we merkten dat onze waterput (die meer dan een maand geleden gestoken werd) te hoog leek te liggen en waarvan ik vond dat de architect dit ten minste had moeten signaleren en de nodige acties had moeten ondernemen. 
In het werfverslag dat hoort bij de plaatsing van de waterput staat vermeld: "de waterput werd geplaatst en dit lijkt OK te zijn".

Nu zitten wij uiteraard met de handen in het haar en vragen wij ons af of dit wettelijk is, dat de architect op deze manier het contract verbreekt en of we hier iets kunnen aan doen?
De ruwbouw is ondertussen volledig afgewerkt en alle raamopeningen zijn aanwezig.  Enkel de ramen zelf moeten nog geplaatst worden om de woning wind- en waterdicht te maken.

Heeft er iemand hier ervaring en/of goed advies over?

alvast bedankt,
Michael

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
4 jaren geleden

Staalbouwer,

Lees mijn eerder antwoord aan Kim... u bent slachtoffer van diezelfde verwarring.

Gebruik verder ook uw gezond verstand:

- Ik heb geen architect nodig om mijn ramen te vervangen, waarom dan om ze initieel te plaatsen?

- Ik heb geen architect nodig om mijn dakpannen en onderdak te vergangen, waarom dan om ze initieel te leggen?

- Ik mag zelfs extra opening in mijn gevel maken voor extra ramen of deuren zonder medewerking van architect (mits de stabiliteit niet in het gedrang komt).

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
4 jaren geleden

Beste Keon

Ik wil hier geen welles-nietes opstarten, ik kan Kim enkel aanraden zichzelf juridisch 100% in te dekken.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag