Zoals ik al zei: je kan alleen maar met een harde voeg opvoegen als je fundering geschikt is om te werken met een voeg EN je verhardingsmateriaal niet poreus is. Je fundering is niet geschikt , je klinkers zijn ook niet geschikt.
Je mag dan nog met een schuurborstel/ bovenfrees / polijstpad erover gaan of godbetert het met een hoge drukreiniger, je klinker is poreus en blijft poreus. Veel kans dat je de sluier weg krijgt maar dat je dan te kampen krijgt met klinkers die rap vuil en mosgroei krijgen.
Je moet ook opletten dat door het invoegen je halfopen verharding een gesloten verharding wordt die voor 100% mee geteld in de berekening van de watertoets. Bij overschrijding kan er opgelegd worden om een hemelafwatering, waterbuffering en infiltratiekoffers te voorzien. Houdt dit in het achterhoofd, kan onplezierige consequenties hebben
Indien je onkruiden weg wil uit de voegen zijn er andere manieren die geschikter zijn om dit te bereiken. Uw tuinman kan hier in helpen indien hij beschikt over een phytolicentie 2 voor het oordeelkundig gebruik van de gepaste herbicide. Er zijn ook phytomiddelen beschikbaar voor particulieren die goede resultaten geeft. En er is ook de mogelijkheid om onkruiden aan e branden enof met infrarood of met borstels te verwijderen.
Je moet ook even de bedenking maken waarom heb ik in mijn voegen onkruid? Heb ik last van hogergelegen grond die bij regen uitspoelt en de voegen verontreinigd met zand? Heb ik stukken verharding die amper belopen /bereden wordt? Is mijn verharding nog in perfecte staat? Zijn de opsluitingen niet verschoven zodat de klinkers niet meer stotend tegen elkaar komen? Of is het inzanden veel te snel gebeurt? Meestal moet inzanden van de voegen cc 3 weken minimum blijven liggen en op regelmatge basis ingeborsteld worden.
Kijk dit eerst even allemaal na.