Ik zou me stilletjes beginnen informeren op gebied van techniek als ik u was.. ik lees veel onzin in uw bericht.
- Het gebrek aan tijdlijn heeft te maken met marktvraag en aanbod. Het heeft geen zin concrete data vast te leggen als de vraag stagneert of blijft hangen. Leveranciers dienen de nodige vereisten te kunnen opleveren waarbij het nodige onderzoek op gebied van techniek, marketing en wetgeving te worden voldaan om een nog betaalbare oplossing te leveren.
- Niemand beweerd dat de warmtepomp DE oplossing bij uitstek is maar er word wel diens efficientie bewezen in nieuwbouw en totaalrenovaties. De techniek bestaat al sinds de jaren 80 (en zelfs langer). Hiervoor bestaan ook hybrideoplossingen (WP in combinatie met ketel).
- Voordeel van de warmtepomp T.OV. accumulatieverwarming is nog steeds verbruik. In mijn boek kan je warmte nog steeds niet opslagen... elektriciteit WEL. Accumulatieverwarming werkt door warmte op te slagen in een warmtedragend element (gietijzer ed.). De elektrische weerstand hierin moet bijstoken en blijvend warmen voor het vermogen te aacumuleren. De warmtepomp produceert meteen de warmte wanneer deze gevraagd word... in uw voorbeeld is dit 1 deel elektriciteit voor 2 delen warmte. Uw accumulatie geeft meteen (4 a 5 kW/h (1:1-verhouding vermorgen) x tijdspanne) + (bijverwarming *tijdspanne) dit is onafhankelijk van het gevraagde of feitelijk benodigde vermogen. Neem hierbij dat, tot zover ik weet, elektrische weerstanden NIET kunnen moduleren maar warmtepompen wel.. Leer snel even rekenen om te zien welke het duurst is (HINT: er is een reden waarom meer en meer leveranciers en groothandels afstappen van accumulatie-techniek).
Naiviteit en cowboygeruchten schijnen u precies te motiveren.
Het enige dat ik u wat gelijk op kan geven is op gebied van isolatie en de huidige voordeligste oplossing aan te bieden.
De rest...onzin
Heb zopas nog een berichtje van u gevonden om op te antwoorden.
Niettegenstaande uw negatieve perceptie van mijn bijdrage blijft de warmtepomp een elektriciteitsverslinder. De steeds wederkerende klacht is dat de elektriciteitsfactuur de pan uitrijst. En dat is niet zo verwonderlijk . Het is in de winter dat je veel kWh nodig hebt om op te warmen en dan juist heeft een warmtepomp het slechtse rendement (lees COP-waarde). Jarenlang heeft de overheid elektrische verwarming, al dan niet met akkumulatie , verguisd. Zo ook de collectieve stookinstallaties in appartementsgebouwen . Nu verandert men het geweer van schouder en is men zelfs verplicht een stookruimte te voorzien voor een collectieve stookinstallatie.
Hoe lang gaat het nog duren eer de overheid door heeft dat een warmtepomp in de winter tijdens de dag zijn warmte moet produceren in een periode dat de elektriciteitsprijs het hoogste ligt en de mogelijkheid van een black-out of tijdelijke afschakeling van clienteel tot de reele mogelijkheden behoort. Het is nooit 's nachts dat er elektriciteitstekort dreigt, altijd tijdens de dag met een piek tussen 11u00 en 12u00 en verder op de meest onverwachte samenloop van omstandigheden. Maar één zaak is zeker : elektrische akkumulatie kan men tijdelijk afschakelen zonder verlies van comfort. Een warmtepomp valt gewoon stil en blijft de bewoner letterlijk in de kou zitten.
Akkumulatieverwarming heeft altijd het voordeel gehad dat het wordt opgeladen gedurende de nacht of tijdens de dag bij overschot aan productie. Evenzo kan het worden afgeschakeld ingeval er een tekort dreigt of gewoon als regulerend middel tijdens de dag. En dat in de handel de akkumulatie niet meer gepromoot wordt is gewoon het gevolg van het gevoerde beleid van de overheid.
En dat heeft niets te zien met naïviteit of cowboygeruchten maar gewoon zuivere logica.