4

Pellet CV-ketel

erikamodde
erikamodde
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

wij overwegen een pellet CV-ketel te installeren in een woning waar geen gasnetwerk ligt, mazout niet toegestaan is en zonnepanelen ook niet mogen. Momenteel verloopt verwarming en warm water volledig op elektriciteit. Deze woning ligt in een mede-eigenaarsschap waardoor anderen inspraak hebben in ons verwarmingsproces. Er zijn mede-eigenaars die bezwaar aantekenen tegen onze keuze, de pellet CV-ketel, omwille van de fijn-stof emissie. we zoeken overal naar gegevens over fijn-stof emissies van zo'n pellet CV-ketel maar er is veel verwarring in de artikels over pelletkachels, pelletketels, ... Kan iemand helpen met informatie over de fijn-stof uitstoot ? graag met bronvermelding vanwaar de info komt.

Alle reacties

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden

Uitstekende systemen maar de fijn-stof emissie ligt inderdaad hoger wanneer vergeleken met gas-of mazoutketels.

U kan zich berusten op de informatie en normering verstrekt door het gewest en diens info-site.
--> https://www.energiesparen.be/houtpelletketel
--> https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/bouwen-en-verbouwen/premies-voor-een-pelletketel

Voor de exactie emissies te kijken en hoe het juist zit met de uitstoot kan u zich best in contact stellen met leveranciers van dergelijke systemen. Deze zouden een lijst met test-waarden hebben van hun systemen voor raadpleging en kruisvergelijking met andere systemen.

Enkele leveranciers van pellet-systemen zijn:

- http://www.hargassner.be/nl/home
- https://www.viessmann.be/nl/Woning/Welk-verwarmingssysteem/houtbrandstoffen.htm
- http://www.okofen.be/be-nl/pellematic/

Om een paar gekende op te noemen.
U kan overwegen om op propaan te verwarmen? In het ander geval kan elektriciteit nog steeds een oplossing bieden (maar met ingreep op verwarmingsgebied naar nieuwere zuinigere technieken).

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Is er een schouw tot boven het dak die geschikt is voor pelletkachels?  

Bij muurdoorvoer bestaan er voor gas normen (verdunningsfactor berekenen) die er over waken dat de afvoer voldoende ver van opengaande ramen etc zitten.  Voor pellet zijn er bij mijn weten nog geen afdwingbare normen maar de rookgassen zijn vuiler dan bij gas zodat je best nog verder van opengaande ramen etc wegblijft.  Bij appartementen meestal dus niet mogelijk.  Bovendien zal je rook binnenkrijgen bij uitval electriciteit (ventilator rookafvoer) etc.  Pellet op een appartement lijkt dus geen goed idee.  Heb je troiwens plaats om een vooraad pellets te stockeren? 

Mocht mijn VME een muurdoorvoer goedkeuren in de buurt van mijn ramen dan zou ik direct naar de vrederechter stappen om dit te doen stopzetten.  Ben vrij zeker dat ik dat win.

Mocht ik een pellet willen plaatsen met een geschikte dakschouw en de VME keurt het af dan zou k het proberen bekomen via de vrederechter.  Ben vrij zeker dat ik dat win.

Zuinige electriciteitsverwarming ken ik niet buiten overschakelen naar een warmtepomp als je nu op.electriciteit verwarmt maar dikwijls raak je de buitenunit ook niet kwijt wegens burenhinder.  Als je de buitenunit kwijt geraakt (bv op het plat dak met akkoord VME) dan is dat een goede oplossing.

Die wonderradiatoren die je energiefactuur gaan drukken door intelligent te verwarmen zijn estetisch mooi doch leveren je alleen besparingen op als je wil bibberen (lees lagere binnenhuistemperatuur)

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Ik begrijp nog altijd niet waarom men pellets als brandstof voor verwarming kan verkiezen. Naar milieu toe vind ik het maar een zwakke argumentatie. Indien de voorschriften duidelijk en ondubbelzinnig zijn voor wat verwarming betreft , waarom daar dan problemen rond maken. Indien u iets milieuvriendelijker wil werken zou u kunnen proberen om de toelating te verkrijgen om enkele (2) zonnecollectoren te plaatsen voor sanitair warm water. Misschien kan je met  enkele medestanders die wijziging bekomen. 

Als je alles in rekening brengt dan vermoed ik dat elektrisch (akkumulatie) verwarming uiteindelijk niet zo duur is en zeker de concurrentie aan kan met een warmtepomp.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Nieuwe verwarmingstoestellen: van slimme pelletkachels tot stille warmtepompboilers

Nieuwe verwarmingstoestellen: van slimme pelletkachels tot stille warmtepompboilers

Van slimme pelletkachels, stille warmtepompboilers tot energiezuinige radiatoren. Ontdek deze nieuwe verwarmingstoestellen voor je woning.

Lees meer

Wat is de verwarming van de toekomst?

Wat is de verwarming van de toekomst?

Verwarmingsexpert Patrick O ziet de warmtepomp als de verwarming van de toekomst. Al zijn er nog heel wat uitdagingen.

Lees meer

Verplicht onderhoud voor verwarmingsketels: zo vaak moet je je ketel onderhouden

Verplicht onderhoud voor verwarmingsketels: zo vaak moet je je ketel onderhouden

Het onderhoud van je verwarmingsketel is wettelijk verplicht. Ontdek hoe vaak je je stookolie- of gasketel moet laten controleren en wat de prijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag