5

Vervelende bouwovertredingen

Teppe
Teppe
#Ontwerp · 7 jaren geleden

beste,

ik heb 2,5 jaar geleden een huis gekocht, nu blijkt dat een bijgebouw ( sluit aan tegen de living en maakt de woning 3 meter breder) en een veranda van 40 vierkante meter niet vergund is.

heb dit onlangs pas ondervonden omdat ik een aanvraag wilde doen bij de gemeente om een garage bij te zetten.

het is echter zo dat indertijd zowel de makelaar als de verkopers en zelfs de notaris hier niets over gezegd hebben?

is het nu gewoon mijn eigen fout omdat ik het maar had moeten nakijken of kan ik dit nog vergund krijgen? Of kan ik na 2,5 jaar nog iemand aansprakelijk stellen omdat we van niets wisten?

We weten ook nog niet hoelang deze bouwovertredingen er net staan.

alvast bedankt voor u reacties 

en houd jullie zeker op de hoogte 

mvg

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

Normaal staat in je verkoopakte dat er geen weet is van bouwovertredingen.  Als de verkopers dit onvergund gebouwd hebben dan hadden ze dat moeten gemeld hebben.  Kijk dus eerst je akte na wat er in staat over bouwovertredingen. 

k Zou eerst informeren bij de gemeente of het onvergund gedeelte regulariseerbaar is.  Indien affirmatief dan regulariseer je en kan je proberen de kosten ervan bij de verkoper te recuperen.  Eerst per AS daarna juridisch.  Verkoper kan niet naar de makelaar verwijzen want hij heeft de verkoopsakte ondertekend. 

Als er moet afgebroken worden is t al zeker een rechtszaak waard.  Dergelijke procedures zijn wel duur.  

Als niet de verkoper maar een vorige eigenaar de bouwovertreding gamaakt heeft dan is het aan de verkoper om op zijn beurt te dagvaarden.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

De vastgoedmakelaar gaat ook niet vrijuit. Het behoort tot zijn takenpakket om na te gaan of voor alle constructies een vergunning bekomen is. Veranda's, terrassen, bijgebouwen, blokhut, zwembad en vijver moeten een lichtje doen branden. Navraag op Stedenbouw is dan ook aangewezen.

Dus stel de drie partijen in gebreke: de vorige eigenaar, de makelaar en de notaris. 

0
kamei10
kamei10
1 2 Verbouwer
7 jaren geleden

Hier moet je geen schrik voor hebben, heb tegen mijn buurvrouw ook klacht ingediend voor een bouwovertreding en ben hier deze week nog voor bij de politie geweest hoe het zat met deze zaak en het antwoord was vrij simpel: Als het onder de 70m2 is en de verbouwing is volledig klaar zodat het niet meer kan stopgezet worden met een stakingsbevel dan gaat dit pv gewoon de kast in als een vereenvoudigd proces verbaal, dus het wordt zelfs niet doorgestuurd naar het parket. Het is enkel als het nog in aanbouw is dat je miserie kan krijgen en zowieso na 5 jaar zijn bouwmisdrijven verjaard. Je kan het altijd nog laten regulariseren maar in principe hoeft dit zelfs niet, dan verkoop je gewoon je huis met een bouwovertreding

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Toch maar voorzichtig zijn in deze zaken. Een nieuw bestuur kan andere regels hanteren en dan ben je gezien. En eenmaal de bouwovertreding gekend is, gaat niemand zijn handen in het vuur willen steken bij een verkoop. De notaris kan zelfs verplicht worden om een afzonderlijke tweede acte op te maken waarbij de koper de verbintenis aangaat om de bouwovertreding te regulariseren of alles terug te brengen in zijn oorspronkelijke toestand.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag