Fundering gemene muur niet voldoende - wel of geen overname?
Hey allemaal,
Een 6 à 7 jaar geleden hebben wij onze bouwgrond gekocht (HOB). Onze toekomstige buren gingen meteen bouwen, bij ons ging het sowieso nog even duren. Zij hebben een muur te paard gebouwd (dus de helft op hun stuk en de helft op ons stuk grond).
Nu is onze bouwvraag ingediend en hadden we de landmeter alvast ingeschakeld voor de overname van de muur. Nu blijkt vanuit ons bureau dat de stabiliteitsstudie doet en de aannemer dat de fundering van de gemene muur helemaal niet voldoende is. We hebben echter geen rare dingen gedaan of grandioze overspanningen. De fundering zou volgens hen niet goed geplaatst zijn en hun studiebureau zou de muur ook niet voorzien hebben om er nog een tweede huis tegen te bouwen. Onze aannemer is dan gaan graven om de fundering te bekijken en zei dat het niet zo goed gedaan zou zijn... het stabiliteitsbureau raadt ons aan de muur helemaal niet te gebruiken; ook vanwege de grote kans op scheuren zowel bij ons als bij hen. Dat zou willen zeggen dat we dan een tweede muur zouden moeten bouwen (14cm plaatsverlies aan de binnenzijde voor ons).
Er is helaas juridisch héél weinig over te vinden. De overname van de muur is een recht en geen plicht, maar je moet wel een geldige reden hebben om hem niet over te nemen. Dat hij niet draagkrachtig genoeg is, is daar denk ik één van. De buren snappen langs de ene kant wel waarom we de muur niet meer willen overnemen, maar hebben langs de andere kant terug hun architect en studiebureau ingeschakeld om te kijken of het correct is en om hier een oplossing voor te zoeken. Ik verwacht echter niet dat deze mensen plots gaan zeggen dat er inderdaad iets niet klopt in de fundering. Ik snap dat de buren een vergoeding willen voor de muur, daar hadden ze immers ook op gerekend, maar vrees ervoor dat dit zal gaan aanslepen en een welles-nietes verhaal gaat worden. Wij willen echter snel een antwoord omdat onze aannemer vlak na het bouwverlof kan/moet starten en dus wacht op de stabiliteitsstudie. Dat wil zeggen dat wij een beslissing moeten maken of we de muur overnemen of niet.
Vanwege de adviezen willen we hem dus niet overnemen, maar we willen achteraf ook niet nog een factuur krijgen om de overname van de muur alsnog te betalen. Is er iemand die hier meer duidelijkheid in kan scheppen?
Heel hard bedankt voor de antwoorden!