Foutief huisnummer geregistreerd huurcontract, opzegtermijn?

3

Foutief huisnummer geregistreerd huurcontract, opzegtermijn?

ConquistadorSDG
ConquistadorSDG
#Regelgeving · 7 jaren geleden

Wij huren een appartement maar zijn niet meer tevreden over dit appartement. Nu hebben wij een ander appartement gevonden, maar deze is volgende maand al beschikbaar. Normaal gezien hebben wij 3 maand opzegtermijn en ben ik dus bang dat het appartement waar wij interesse in hebben verhuurd gaat worden aan iemand anders. 

Nu heb ik wat research gedaan naar opzegtermijnen en zag ik dat er geen opzegtermijn is wanneer het huurcontract niet geregistreerd is. Op internet heb ik gecontroleerd of ons huurcontract is geregistreerd en nu blijkt dat het geregistreerd is op een ander huisnummer. Wij wonen op 19 en het contract staat geregistreerd op 17. Op het huurcontract zelf staat ook 17, maar de 7 is doorgekrast en een 9 van gemaakt. 

Mijn vraag is dus nu of wij zonder opzegtermijn de huur kunnen opzeggen of niet.

Alvast bedant

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3500 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik denk niet dat een vrederechter deze typefout voldoende zal vinden om de registratie nietig te verklaren.  Jullie namen staan er op, de (geregistreerde) plaatsbeschrijving verwijst naar uw appartement etc.

Je hebt een opzegperiode van 3 maand doch je huurbetalingen stoppen van zodra er een nieuwe huurder is.  Werk dus zo goed mogelijk mee om een nieuwe huurder te vinden (opruimen, beschikbaarheid, ...). Als je er minder dan 3 jaar woont betaal je daarbovenop nog een verbrekeningsvergoeding van 3/2/1 maand afhangend of je in jaar 1/2/3 zit.  Vanaf het 4 e jaar niets meer.

Dit in de veronderstelling dat je een 3/6/9 contract hebt.

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Uit uw bericht maak ik op dat u op het juiste appartement woont en dat de vermelding van het huisnummer op het contract van de verhuurder en/of bij registratie een foutief huisnummer vermeld. Dit kan nogal eens voorkomen bij appartementsgebouwen met 2 appartementen op één verdiep en waar het gebouw oorspronkelijk 2 huisnummers heeft. Het is ook afhankelijk van de data in de registratietoepassing die misschien maar enkel het huisnummer 17 voorstelt om het volledige gebouw te identificeren. En wat staat er op het geregistreerde contract (exemplaar dat de verhuurder heeft geupload naar de registratie)? Ook huisnummer 19?

Ik vermoed dat u heel zwak zal staan bij de vrederechter om uw gelijk te halen op basis van een mogelijke technische fout of zelfs minder. En dat zou u wel eens zuur kunnen opbreken indien u wordt veroordeeld tot het betalen van de intussen alle vervallen huurgelden +  de kosten van het geding.

Het beste dat u m.i. kunt doen is uw opzeg geven (probeer te bekomen dat de maand juli ook wordt meegerekend en de verhuurder dus akkoord is met een einde huurcontract per 30 september.

Vermijd in elk geval een conflict met de verhuurder. Vraag hem of hij het appartement wil verhuren met een ingangsdatum  vroeger dan 30 september. Indien zich een goede kandidaat-huurder aanmeldt die het vroeger wil huren kan hij dat altijd, het verhoogt zijn verhuurmogelijkheden zonder risico op verlies.

Als u de lopende huurovereenkomst zou opzeggen (sluit eerst de nieuwe huurovereenkomst af) vermeldt in elk geval de overeengekomen einddatum en vanaf welke datum het appartement voor nieuwe huurders zal ter beschikking staan. Probeer zijn akkoord ook op de opzegbrief te krijgen. Zodoende heeft de verhuurder al uw toelating om het vroeger te verhuren. Het risico op dubbele huur ligt natuurlijk bij u en moet u afwegen of het allemaal wel de moeite waard is.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Mag je bomen planten, maaien op zondag of barbecueën op je appartement? Advocate beantwoordt 5 zomerse vragen

Mag je bomen planten, maaien op zondag of barbecueën op je appartement? Advocate beantwoordt 5 zomerse vragen

Mag je op zondag je gras maaien of barbecuën op je appartementsterras? En wat met buren die nieuwe bomen planten? Advocate Astrid Clabots weet raad.

Lees meer

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Wat te doen bij verhuizen? Gebruik onze handige checklist en ontdek hoe je alles regelt, van administratie tot de verhuisdag zelf.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag