12

Vloeropbouw infrezen vloerverwarming

Sieb
Sieb
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

Graag had ik jullie advies over volgende kwestie. Wij doen een verbouwing (woning 1998) waarbij we graag naar vloerwerwarming hadden gegaan ipv huidige radiatoren. Inzake werk lijkt mij infrezen het handigst, het enige wat me dwars zit is de huidige vloeropbouw (boven naar onder):

- tegels + chape (8cm)

- betonplaat (12cm)

- 5cm polystyreen

- visqueen

- fundering

Lijkt infrezen jullie een goede optie of zal er toch veel warmteverlies zijn onderaan?

Bedankt voor jullie feedback alvast

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Qua isolatie is de huidige EPB-norm dat een U-waarde  van maximaal 0.24 Watt/m²K  mag bereikt worden voor  daken, plafonds, muren en vloeren  in contact met de grond enz. 

Dit betekent dat momenteel minstens 12cm  PUR-isolatie moet geplaatst worden om te voldoen aan de huidige EPB-regelgeving.

Rekeninghoudende met de lamba-waarde van PUR en Polystyreen stemt de aanwezige polystyreen overeen met 3.5cm  PUR!. 

De energieverliezen via de  betonplaat zullen hoog liggen. Vloerverwarming lijkt mij direct niet aangewezen.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

Vergelijk een woning van 1998 niet met een nieuwbouw. In mijn vorige woning van 1992 had ik 4 cm isomo onder mijn vloerverwarming en dat was geen probleem voor de vloerverwarming. De huidig normen zijn maar haalbaar in een nieuwbouw. Ik zou gaan voor infrezen.

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden

Vloerverwarming is een oplossing maar verzeker uzelf hiervan via een studie.
Infrezen zal de beste optie zijn om niet teveel verliezen naar de grond te hebben.

Desondanks ga ik tegen adviseren. Uw vloerverwarming is een systeem op lage temperatuur. Zonder de isolatie van de woning te kennen is de kans meer dan reeel dat alle geproduceerde warmte via muren en beglazing verdwijnt. Uw voeten en gedeelte van lichaam zal misschien een aangename warmtegevoel hebben maar de woning zelf zal niet efficient opwarmen en in de koudere periodes mogelijk nooit aan de comforttemperatuur geraken. Vergeet hier ook niet bij dat dit een systeem met grote inertie is (trage opwarming) en (ik vermoed dit) als u gaat combineren met radiatoren/convectoren hier een aparte pompgroep en circuit moet worden getrokken... kostenplaatje voor de pompgroep alleen is al de prijs van nieuwe ketel. Hierbij komen dan nog de kosten van het infrezen, nieuwe bedekking, werkuren en materialen. Dit loopt al heel snel op voor iets waarbij efficientie lastig te bepalen is.

Ik zou er even langer over nadenken als ik u was..

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Vergelijk een woning van 1998 niet met een nieuwbouw. In mijn vorige woning van 1992 had ik 4 cm isomo onder mijn vloerverwarming en dat was geen probleem voor de vloerverwarming. De huidig normen zijn maar haalbaar in een nieuwbouw. Ik zou gaan voor infrezen.

Zolang je geen bouwvergunning nodig hebt en dus ook geen EPB-verslaggever moet aanstellen, kan je dat altijd overwegen. Maar in het andere geval is het de EPB-regelgeving die telt ongeacht de ouderdom de woning. Hoe dan ook, als je merkt waar we met de woningisolatie naartoe gaan, dan zou ik zeker voldoende isoleren en zeker volgens de huidige epb-normen.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

Zolang je geen bouwvergunning nodig hebt en dus ook geen EPB-verslaggever moet aanstellen, kan je dat altijd overwegen. Maar in het andere geval is het de EPB-regelgeving die telt ongeacht de ouderdom de woning. Hoe dan ook, als je merkt waar we met de woningisolatie naartoe gaan, dan zou ik zeker voldoende isoleren en zeker volgens de huidige epb-normen.

Dat is alleen bij een zware verbouwing. Ik veronderstel dat een woning van slechts 20 jaar oud niet zo een ingrijpende aanpassingen vereist. In 1998 warenonderzoek al eisen ivm isolatie en die waren zeker goed genoeg. Woningen van voor 1074 zijn nagenoeg niet geïsoleerd en dat is dis een heel ander geval. De huidige EPB normen is een oudere woning zijn in oude woningen bijna niet haalbaar. In mijn vroegere woning van 1992 was bij de strengste winterdagen, de watertemperatuur voor de vloerverwarming steeds lager dan 40°C. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Dat is alleen bij een zware verbouwing. Ik veronderstel dat een woning van slechts 20 jaar oud niet zo een ingrijpende aanpassingen vereist. In 1998 warenonderzoek al eisen ivm isolatie en die waren zeker goed genoeg. Woningen van voor 1074 zijn nagenoeg niet geïsoleerd en dat is dis een heel ander geval. De huidige EPB normen is een oudere woning zijn in oude woningen bijna niet haalbaar. In mijn vroegere woning van 1992 was bij de strengste winterdagen, de watertemperatuur voor de vloerverwarming steeds lager dan 40°C. 

De dag dat de woning zal belast worden op basis van zijn teoretisch berekende CO2 uitstoot, is niet meer zover af. Met andere woorden niet goed geisoleerde woningen zullen zwaarder belast worden dan de goed geisoleerde woningen. En ouderdom van de woning speelt daarbij geen rol. Daarom dat ook al stemmen opgaan om bij voorkeur nieuwbouw aan te moedigen i.p.v. renovatie omdat men weet dat het heel moeilijk is en heel duur om een bestaande oudere woning aan te passen aan de huidige EPB-normen. Niet zelden valt, finaal gezien, de totale afbraak gevolgd door nieuwbouw goedkoper uit dan een totaal renovatie met verbouwing.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ga volledig akkoord met de 'theoretische' benadering dat oude woningen beter zouden afgebroken worden dan gerenoveerd. Maar een woning van 20 jaar oud is geen oude woning. Woningen belasten omdat ze meer uitstoot hebben lijkt me niet realistisch omdat juist veel mensen in de minst geïsoleerde woningen ook financieel tot de laagste categorie behoren.

Met vloerverwarming verbruik je reeds minder energie om hetzelfde comfort te houden. Dus dat compenseert.

Het antwoord voor de vraagsteller is dus niet " breek uw huis af en bouw en nieuw", maar " de optie om vloerverwarming in te frezen is perfect haalbaar, maar niet ideaal"

0
Sieb
Sieb
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Hallo allemaal,

Eerst en vooral: dank voor alle reacties! Het is een vraagstelling waar meer en meer gezinnen zich in de toekomst mee gaan moeten bezig houden, zeker kijkende naar de beslissing betreffende afschaf mazout, later misschien gas? En de trend naar alles op lage temp.

In ons geval en kijkende naar de vloeropbouw zou vloerverwarming teveel verlies betekenen naar de onderkant, aangezien de isolatie onder de vloerplaat zit, zouden we de hele vloerplaat opwarmen en waarschijnlijk ook de punten waar de vloerplaat op de funderingen ligt.

Wij kijken naar overgedim radiatoren in combinatie met goede isolatie van dak/muur en ramen, de warmtebron wordt een gas-condensatie ketel of warmtepomp.

Groeten,

Pieter

0
Jk85
Jk85
5 8 Andere professioneel
7 jaren geleden

Beste,

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

En het stopt maar niet met die electrische verwarmingsonzin ;-)

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmtepompradiatoren: ontdek hoe je hiermee slim en duurzaam verwarmt

Warmtepompradiatoren: ontdek hoe je hiermee slim en duurzaam verwarmt

Ontdek alles over warmtepompradiatoren: hoe ze werken, hun voordelen, de soorten en kosten. Vergelijk opties voor een energiezuinige woning.

Lees meer

8 klussen om je huis en tuin voor te bereiden op de winter

8 klussen om je huis en tuin voor te bereiden op de winter

Je huis en tuin verdienen nog wat extra aandacht vooraleer de winter in het land is. Bereid je voor en ga aan de slag met deze acht klussen.

Lees meer

Pelletketels nemen toe door het verdwijnen van de mazoutketel

Pelletketels nemen toe door het verdwijnen van de mazoutketel

Mazout verdwijnt en experts zien de pelletketel als alternatief: “CO₂-neutraal en minder afhankelijk van energieprijzen.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag