7

Factuur voor onvoltooide werken

Guust
Guust
#Bouwpartners · 7 jaren geleden

Onze aannemer stuurt een factuur voor de gevelbekleding, maar een deel ervan werd nog niet afgewerkt. Ongeveer 10 a 20% moet nog in platen worden afgewerkt. In onze overeenkomst staat duidelijk betaling na plaatsen gevelbekleding. Onze aannemer schermt echter heel snel met extra kosten wanneer we een factuur (deels) niet betalen. Kan hij deze kosten zomaaar aanrekenen?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Zolang de  opdracht niet volledig is afgewerkt zeker niet volledig betalen. Wat staat er in de offerte en/of bestelling over betalingsvoorwaarden? Gewoonlijk geeft men betalingsvoorwaarden bij bestelling, bij aanvang van de werken, bij het realiseren van een belangrijke fase in de werken en bij het einde van de werken. Als er, gelijk hier, enkel staat "Na plaatsing" dan kan hij u in feite tot niets verplichten zolang de werken niet volledig beëindigd zijn. Ook voorzichtig zijn met gedeeltelijke betalingen. Zijn vb alle gevelplaten al aanwezig op de werf, misschien zijn identieke gevelplaten niet meer verkrijgbaar. Mogelijke faling in het vooruitzicht waarbij de aannemer probeert nog zoveel mogelijk geld op te halen ... 

Als teken van goede wil zou je een deel van de factuur kunnen betalen, maar ik zou toch niet meer dan 20% van de factuur betalen.

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
7 jaren geleden

U moet in principe facturen tijdig protesteren indien de werken nog niet voltooid zijn.
Met een degelijke, betrouwbare aannemer kan dit in een goede verstandhouding besproken worden. Als uw aannemer snel dreigt met extra kosten en dergelijke, dan zegt dat vermoedelijk al veel over het type aannemer.

Heeft u een schriftelijk contract met deze aannemer?

Is er een architect bij betrokken die de werken zou moeten keuren vóór facturatie?

0
Guust
Guust
0 5 Bouwer
7 jaren geleden

We hebben een SOD contract (zal dan onder de wet Breyne vallen?) . Onze archtiect heeft nog nooit formeel werken goedgekeurd,.. We stellen id op dat moment de aannemer in gebreke via een AS. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

We hebben een SOD contract (zal dan onder de wet Breyne vallen?) . Onze archtiect heeft nog nooit formeel werken goedgekeurd,.. We stellen id op dat moment de aannemer in gebreke via een AS. 

Heeft de aannemer de vereiste documenten voorgelegd waaruit blijkt dat het .project onder de wet breyne valt?

0
Guust
Guust
0 5 Bouwer
7 jaren geleden

We hebben enkel een contract. Met wel een aantal verwijzingen naar wetteksten, de bankgarantie die de aannemer moet hebben van 2,5 %. Maar ik vind niet direct een letterlijke verwijzing naar de wet Breyne terug. We hebben in deze uiteindelijk 75% van de gevel betaaald en de aannemer via AS op de hoogte gesteld.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

We hebben enkel een contract. Met wel een aantal verwijzingen naar wetteksten, de bankgarantie die de aannemer moet hebben van 2,5 %. Maar ik vind niet direct een letterlijke verwijzing naar de wet Breyne terug. We hebben in deze uiteindelijk 75% van de gevel betaaald en de aannemer via AS op de hoogte gesteld.

U schrijft dat het SOD contract is. Een SOD-contract is bij wet geregeld en ik heb hier de indruk dat er afzonderlijke aannemingen zijn. In een SOD-contract moeten alle werken, nodig om tot de realisatie van de woning te komen, toegewezen zijn aan 1 aannemer. Is dat zo?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag