7

Verwijlvergoeding

Guust
Guust
#Bouwpartners · 7 jaren geleden

Mijn aannemer betwist de verwijlvergoeding voor de door hem te leveren werken. Hoe kan ik deze afdwingen? Als ik ze afhoud van de laatste factuur, kunnen de werken immers niet worden opgeleverd? Of kan ik gewoon intrekken in onze woonst? En zo de oplevering forceren? BTW, er zijn nog wel wat kleine akkefietjes die moeten worden opgelost. De aannemer gaat gegarandeerd ook extra kosten eisen op ‘t moment dat wij een factuur aaangetekend betwisten.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Overe hoeveel dagen gaat het en wat geeft de aannemer op als reden om de verwijlvergoeding te betwisten? Wat staat er precies in de overeenkomst omtrent de realisatietermijn - startdatum - aantal werkdagen en wat over de schadevergoeding. Bij ontstentenis van een bedrag neemt men aleens de huurwaarde van de woning

0
Guust
Guust
0 5 Bouwer
7 jaren geleden

Dag Hugo,

Ondertussen gaan we richting 3 maanden. De opgegeven reden is overmacht, extra werken,... zonder in te gaan op de details. Alsook het feit dat ik zelf werken kan uitvoeren (terwijl deze werken zoals elektriciteit,... opgenomen zijn in het contract als uit te voeren door de bouwheer). Dus dit lijkt me geen geldig argument. Het bedrag reflecteert inderdaad de huurprijs, aan €28/dag voor vertragingen te wijten aan de aannemer. Termijn = 90 dagen, te rekenen vanaf start metselwerken, ten laatste te rekenen vanaf 31/01.

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Guust

U moet opletten met het intrekken van de woonst vóór oplevering, meestal staat in een aannemingsovereenkomst dat u daardoor automatisch de werken aanvaardt tenzij dit expliciet anders omschreven werd.

Een voorlopige oplevering hoeft niet rechtstreeks in verband te staan met volledige betaling van facturatie.

Afgaande op uw berichten op dit forum lijken er al heel wat problemen tussen de uzelf en de aannemer te bestaan?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag Hugo,

Ondertussen gaan we richting 3 maanden. De opgegeven reden is overmacht, extra werken,... zonder in te gaan op de details. Alsook het feit dat ik zelf werken kan uitvoeren (terwijl deze werken zoals elektriciteit,... opgenomen zijn in het contract als uit te voeren door de bouwheer). Dus dit lijkt me geen geldig argument. Het bedrag reflecteert inderdaad de huurprijs, aan €28/dag voor vertragingen te wijten aan de aannemer. Termijn = 90 dagen, te rekenen vanaf start metselwerken, ten laatste te rekenen vanaf 31/01.

Overmacht moet altijd duidelijk omschreven zijn : weerverlet, staking, materialen niet verkrijgbaar enz. met vermelding van het aantal dagen dat hiervoor wordt aangerekend.

Meerwerken: is een geldige reden, doch het aantal dagen moet in verhouding zijn tot hun kostprijs en kan maximaal de duur van deze meerwerken zijn (een meerwerk van 500€ kan moeilijk aanleiding geven tot 1 week extra uitvoeringstermijn) . Als deze tegelijkertijd zijn uitgevoerd met de andere werken  de extra uitvoeringstermijn veel minder zijn of zelfs nul.

Ook de dagen met weerverlet moet hij opgeven. Tot zolang de door u uitgevoerde werken geen aanleiding geven tot vertraging in zijn uitvoering is er geen probleem.

Als we ruw rekenen vanaf 31 januari 90 werkdagen ; 18 weken = 4 maand dus tot 31 mei zonder weerverlet en meerwerk. Neem 1 maand voor weerverlet, feestdagen en meerwerk - dus 30 juni.

Ik zou dan ook uw aannemer schriftelijk (aangetekend schrijven)  op de hoogte brengen dat de uitvoeringstermijn van 90 werkdagen ruimschoots overschreden is en dat u vanaf 01 juli de voorziene schadevergoeding in rekening wordt gebracht. Het staat u vrij deze af te houden van latere te betalen facturen.

Maar ik zou in geen geval de woning betrekken vooraleer de voorlopige oplevering is gebeurd (zoals een andere lezer terecht opmerkt). Dat zou u meer kunnen kosten dan 28€/dag.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Bij de bouw van een woning moet men wel oog hebben voor hetgeen overeengekomen is (prijs, materialen en uitvoeringstermijn) maar moet men ook oog hebben voor het bekomen resultaat. Ben je globaal gezien tevreden over het geleverde werk van de aannemer? Zo ja, moet je overwegen of een discutie over het overschrijden van de uitvoeringstermijn opweegt tegen een verzuurde relatie met de aannemer, waarop je dan nog rekent dat hij eventuele opmerkingen bij de voorlopige en definitieve oplevering correct gaat aanpakken.

0
Guust
Guust
0 5 Bouwer
7 jaren geleden

De relatie is niet helemaal verzuurd, maar laat ons zeggen dat de gecreëerde verwachtingen voor het ondertekenen van het contract niet helemaal overeenstemmen met de invulling nadien,.. Voor alles hebben ze wel een uitleg.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag