Dag Hugo,
Ondertussen gaan we richting 3 maanden. De opgegeven reden is overmacht, extra werken,... zonder in te gaan op de details. Alsook het feit dat ik zelf werken kan uitvoeren (terwijl deze werken zoals elektriciteit,... opgenomen zijn in het contract als uit te voeren door de bouwheer). Dus dit lijkt me geen geldig argument. Het bedrag reflecteert inderdaad de huurprijs, aan €28/dag voor vertragingen te wijten aan de aannemer. Termijn = 90 dagen, te rekenen vanaf start metselwerken, ten laatste te rekenen vanaf 31/01.
Overmacht moet altijd duidelijk omschreven zijn : weerverlet, staking, materialen niet verkrijgbaar enz. met vermelding van het aantal dagen dat hiervoor wordt aangerekend.
Meerwerken: is een geldige reden, doch het aantal dagen moet in verhouding zijn tot hun kostprijs en kan maximaal de duur van deze meerwerken zijn (een meerwerk van 500€ kan moeilijk aanleiding geven tot 1 week extra uitvoeringstermijn) . Als deze tegelijkertijd zijn uitgevoerd met de andere werken de extra uitvoeringstermijn veel minder zijn of zelfs nul.
Ook de dagen met weerverlet moet hij opgeven. Tot zolang de door u uitgevoerde werken geen aanleiding geven tot vertraging in zijn uitvoering is er geen probleem.
Als we ruw rekenen vanaf 31 januari 90 werkdagen ; 18 weken = 4 maand dus tot 31 mei zonder weerverlet en meerwerk. Neem 1 maand voor weerverlet, feestdagen en meerwerk - dus 30 juni.
Ik zou dan ook uw aannemer schriftelijk (aangetekend schrijven) op de hoogte brengen dat de uitvoeringstermijn van 90 werkdagen ruimschoots overschreden is en dat u vanaf 01 juli de voorziene schadevergoeding in rekening wordt gebracht. Het staat u vrij deze af te houden van latere te betalen facturen.
Maar ik zou in geen geval de woning betrekken vooraleer de voorlopige oplevering is gebeurd (zoals een andere lezer terecht opmerkt). Dat zou u meer kunnen kosten dan 28€/dag.