Waterafvoer - septische put
ik heb het artikel over de verplichte keuring voor waterafvoer met de nodige aandacht gelezen.
ik lees in de aanhef dat de gescheiden afvoer van afval- en regenwater bij elke nieuwbouw sinds juli 2011 verplicht is in vlaanderen. ik ben in het voorjaar van 2013 komen wonen in een nieuwgebouwd appartement in antwerpen. mijn buurman heeft er mij nogal snel attent op gemaakt dat er in onze woonblok geen septische put voorzien was. terwijl dit toch wettelijk voorzien was. (ik meen dit ook te lezen in uw artikel)
ik heb daar toen niet zo veel aandacht aan besteed (had wel wat anders aan mijn hoofd), maar omdat binnen afzienbare tijd wordt begonnen met de oosterweelverbinding, gaan onze riolen heraangelegd worden en ben ik mij gaan verdiepen in de materie. blijkt dat onze regen- en sanitaire afvoeren gescheiden zijn, maar die komen alsnog samen in hetzelfde riool terecht. dat zal denk ik geen probleem zijn als men met de heraanleg begint.
maar ons zwart water gaat ook rechtstreeks naar het riool, en ik vrees dat dat wel een probleem gaat worden. immers: ik heb verschillende instanties gewezen op deze situatie, maar niemand kan mij garanderen dat wij mettertijd alsnog een septische put zullen moeten installeren. en als de verantwoordelijkheid van de bouwheer tegen die tijd vervallen is, zullen de eigenaars opdraaien voor de kosten!
ik kan mij daar niet bij neerleggen, ik hoop dat u dat begrijpt.
maar hoe los ik dit probleem op?