13

Waterafvoer - septische put

jbg22
jbg22
#Sanitair · 7 jaren geleden

ik heb het artikel over de verplichte keuring voor waterafvoer met de nodige aandacht gelezen.

ik lees in de aanhef dat de gescheiden afvoer van afval- en regenwater bij elke nieuwbouw sinds juli 2011 verplicht is in vlaanderen. ik ben in het voorjaar van 2013 komen wonen in een nieuwgebouwd appartement in antwerpen. mijn buurman heeft er mij nogal snel attent op gemaakt dat er in onze woonblok geen septische put voorzien was. terwijl dit toch wettelijk voorzien was. (ik meen dit ook te lezen in uw artikel)

ik heb daar toen niet zo veel aandacht aan besteed (had wel wat anders aan mijn hoofd), maar omdat binnen afzienbare tijd wordt begonnen met de oosterweelverbinding, gaan onze riolen  heraangelegd worden en ben ik mij gaan verdiepen in de materie. blijkt dat onze regen- en sanitaire afvoeren gescheiden zijn, maar die komen alsnog samen in hetzelfde riool terecht. dat zal denk ik geen probleem zijn als men met de heraanleg begint.

maar ons zwart water gaat ook rechtstreeks naar het riool, en ik vrees dat dat wel een probleem gaat worden. immers: ik heb verschillende instanties gewezen op deze situatie, maar niemand kan mij garanderen dat wij mettertijd alsnog een septische put zullen moeten installeren. en als de verantwoordelijkheid van de bouwheer tegen die tijd vervallen is, zullen de eigenaars opdraaien voor de kosten!

ik kan mij daar niet bij neerleggen, ik hoop dat u dat begrijpt.

maar hoe los ik dit probleem op?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

beste, ons RWA en DWA worden gescheiden afgevoerd, maar komen samen in hetzelfde riool omdat er nog geen gescheiden riolering is. ons zwart water gaat daar ook rechtstreeks naartoe, terwijl de wet voorschrijft (voorschreef!) dat dit via een septische put moet gebeuren. waarom de wet hier niet werd nageleefd laat ik in het midden, maar wat als men het rioolstelsel hier gaat aanpassen? dit is toch een ander verhaal dan wat u hierboven vertelt.

Een gescheiden rioleringstelsel aanleggen is een lange termijn visie. Waar een straat grondig wordt heraangelegd, zal men ook een dubbel rioleringsstelsel voorzien en de woningen aansluiten op de DWA riolering. De straatkolken worden aangesloten op de RWA-riolen maar uiteindelijk komen de 2 stelsels toch weer ergens tezamen. Zolang de RWA-riolering niet volledig is en geloosd wordt voor het zuiveringsstation, heeft het geen enkel effect. En dan nog, eer alle bestaande  woningen een gescheiden rioleringstelsel hebben ....

0
jbg22
jbg22
0 13 Andere particulier
7 jaren geleden

ons rioolstelsel zal binnen afzienbare tijd gescheiden worden aangelegd in het kader van de oosterweelverbinding. het regenwater en afvalwater gescheiden afvoeren zal geen enkel probleem zijn: bij alle woningen en appartementsblokken wordt het regenwater en het afvalwater al gescheiden afgervoerd. maar ons zwart water zal dan onder de loep worden genomen, en ik vrees dat wij dan alsnog een septische put moeten installeren, zoals de wet voorschrijft en voorschreef. en omdat de bouwheer daar op een zeer twijfelachtige reden niet aan heeft voldaan heb ik geen zin om op te draaien voor die kosten.

.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ontkalker voor waterleidingen: zo herken je kalkaanslag en voorkom je schade

Ontkalker voor waterleidingen: zo herken je kalkaanslag en voorkom je schade

Last van kalkaanslag? Ontdek hoe je een ontkalker voor waterleidingen kiest, plaatst en onderhoudt om je toestellen te beschermen.

Lees meer

Sanitair installeren: slimme tips, prijzen en oplossingen

Sanitair installeren: slimme tips, prijzen en oplossingen

Ontdek hoe je sanitair installeert: douche, bad, toilet, wastafel. Tips, prijzen, regelgeving en oplossingen voor problemen.

Lees meer

Gesprongen waterleiding herstellen

Gesprongen waterleiding herstellen

Tijdens koude dagen kunnen waterleidingen door strenge vriestemperaturen springen. Gelukkig kan je het euvel zelf herstellen en voorkomen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag