Een elektrisch verwarmd appartement verbeteren.
Ik heb in september een appartement gekocht in een groot appartementenblok. Dit gebouw is gebouwd in 1970 en werkt volledig op elektriciteit. Er is geen gasaansluiting. Ik woon hier alleen.
Nadat ik de sleutels kreeg heb ik een elektrieker laten komen om alles conform te maken. Het is goedgekeurd. Het verwarmingssysteem werkt niet in de slaapkamer, en is voor de veiligheid ontkoppeld.
De verwarming is elektrische plafondverwarming uit 1970. Dit zijn matten die verborgen zitten achter cederhouten plafondpanelen. Behalve in de slaapkamer werkt het wel, maar het is niet ideaal. Ik heb een lawaaierig klein kacheltje moeten aanschaffen om mijn voeten onder mijn bureau warm te houden.
Zoals ik al vreesde is het verbruik hoog. Over de eerste 239 dagen was het verbruik 4.589 kWh, waarvan ik aanneem dat het voornamelijk gaat om kosten voor de verwarming.
Dus, wat kan ik doen om het verbruik te verminderen en het comfort te verbeteren. Ik zie dat er oliegevulde elektrische radiatoren bestaan; een relatief kleine investering...Maar zijn deze een goede oplossing? Ik zie dat ze bestaan met thermostaat en tijdklok, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.millheat.com/mill-oil/ab-h2000dn
Voor de onverwarmde slaapkamer heb ik sowieso voor de komende winter een oplossing nodig. Maar gaan dit soort kachels ook comfortabeler en economischer zijn in de andere kamers?
al vast veel dank voor het advies!