27

Een elektrisch verwarmd appartement verbeteren.

Elwing
Elwing
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

Ik heb in september een appartement gekocht in een groot appartementenblok. Dit gebouw is gebouwd in 1970 en werkt volledig op elektriciteit. Er is geen gasaansluiting. Ik woon hier alleen.

Nadat ik de sleutels kreeg heb ik een elektrieker laten komen om alles conform te maken. Het is goedgekeurd. Het verwarmingssysteem werkt niet in de slaapkamer, en is voor de veiligheid ontkoppeld.

De verwarming is elektrische plafondverwarming uit 1970. Dit zijn matten die verborgen zitten achter cederhouten plafondpanelen. Behalve in de slaapkamer werkt het wel, maar het is niet ideaal. Ik heb een lawaaierig klein kacheltje moeten aanschaffen om mijn voeten onder mijn bureau warm te houden.

Zoals ik al vreesde is het verbruik hoog. Over de eerste 239 dagen was het verbruik 4.589 kWh, waarvan ik aanneem dat het voornamelijk gaat om kosten voor de verwarming.

Dus, wat kan ik doen om het verbruik te verminderen en het comfort te verbeteren. Ik zie dat er oliegevulde elektrische radiatoren bestaan; een relatief kleine investering...Maar zijn deze een goede oplossing? Ik zie dat ze bestaan met thermostaat en tijdklok, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.millheat.com/mill-oil/ab-h2000dn

Voor de onverwarmde slaapkamer heb ik sowieso voor de komende winter een oplossing nodig. Maar gaan dit soort kachels ook comfortabeler en economischer zijn in de andere kamers?

al vast veel dank voor het advies!

Alle reacties

0
Jk85
Jk85
5 8 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen
0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

bio kinetische infrarood welke werkt met een gestuurde emissie? Ik spreek enkel over de ESE infrarood panelen , dit is het enigste paneel ter wereld dat uitgerust is met deze gepatenteerde technologie. 

Niet te verwarren met alle andere soortgelijke producten zo als infrarood verwarming met nano technologie of een koolstoffilter welke allemaal werken met een weerstandcomponent, zo als het spreekwoord luid" men moet appelen met appelen vergelijken."

Hoe verklaard uw het dan dat ESE een volledige gezins woning ( niet optimaal geisoleerd  ) maar uitgerust met 10 infraroodpanelen aan het plafond en een woonkamer van 70m² volledig verwarmd  zonder koude plekken en een vloer themperatuur van 22 graden , en dit allemaal met een jaarlijks verbruik van MAAR  3505 KWH .

Bio kinetisch infrarood ...  mijn ingenieurshart gaat sneller kloppen bij zoveel dure woorden ;-);-);-) waar zelfs google geen raad ‘ee weet ;-);-);-)

gepatenteerxe technologie ...  kan je me de patentnummers bezorgen om de patentinhoud te kunnen nalezen?

plaatverwarmingselementen zijn idd geen klassieke (rood opgloeiende) weerstanden doch lagetemperatuursverwarming doch ook zo n plaat kan maar 1 kWh warmte produceren uit 1 kWh electriciteit.  Sla er uw basiscursus fysica nog maar eens op na. 

Een niet geïsoleerde gezinswoning van 70m2 verwarmen met 3.500 kWh per jaar zonder andere verwarmingstoetellen en zonder aftrek,van opgewekte zonneenergie ...  Dat geloof je toch zelf niet durf ik hopen. 

Mijn studies elektriciteit en warmteleer schieten tekort. Ik heb de regel van energiebehoud dstijds goed begrepen. Je kan energie produceren maar dan moet je ook energie, eventueel onder een andere vorm, aanvoeren. Het rendement kan maximaal 100% zijn. Dwz je ontvangt 1kWh aan energie en je geeft 1kWh aan energie af. Een warmte pomp zal bv elektrische energie gebruiken en ook energie uit de lucht (of bodem) halen. Tesamen geven deze energie, op het rendement na, af. Waar hier de extra energie vandaan komt is mij een raadsel.

Het meeste comfort haalt u bij een goed geisoleerde woning waar een kleine warmtebron volstaat om het geheel te verwarmen. Of het nu 1000Watt is van een cv-radiator, een elektrische radiator, vloerverwarming of warme lucht : het maakt hem allemaal niet veel uit. U beseft niet dat de verwarming aan staat.

0
Elwing
Elwing
0 9 Verbouwer
7 jaren geleden

Nogmaals, dank u. Dit roept een paar vragen op. Als het waar is wat u zegt, gaat een nieuw verwarmingspaneel uit 2018 niet meer rendement opleveren dan de oude matten uit 1970? Ongeacht wat de technische staat is van dit oude systeem?

En nog een andere vraag. De kamer die ik in eerste instantie wil uitrusten met nieuwe verwarming is 2.4x4 meter. (2.5 meter hoog). Fabrikanten geven aan tot hoeveel vierkante meter een toestel te gebruiken is. Is het verstandig om over te dimensioneren en een toestel aan te schaffen met wat meer Watt, of niet?

0
Jk85
Jk85
5 8 Andere professioneel
0
Jk85
Jk85
5 8 Andere professioneel

...

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer

Onbekend is natuurlijk onbemind. Maar als je een radiator verkoopt die bvb 1kWh verbruikt en 3 kWh afgeeft, dan schrijf je dat toch in de brochure. Oncontroleerbare vergelijkingen over een woning die maar zo weinig kWh nodig heeft zijn flauwe kul. Net de reklame op TV: onderzoek heeft bewezen dat... . Als het een gepatenteerd product is, is er geen reden om de werking niet deftig uit te leggen. Het is immers beschermd.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Koelen met een airco: zo werkt het en dit is de prijs

Koelen met een airco: zo werkt het en dit is de prijs

Met een airco kan je je woning koelen tijdens warme zomermaanden. Maar hoe werkt een airco en welke prijs betaal je ervoor? We maken je wegwijs.

Lees meer

Offertes voor warmtepompen vergelijken: met deze factoren moet je rekening houden

Offertes voor warmtepompen vergelijken: met deze factoren moet je rekening houden

Energiezuinig verwarmen met een warmtepomp? Ontdek de soorten en hun prijs, vergelijk offertes en krijg tips om een installateur te vinden.

Lees meer

Airco onderhoud: laat je airco veilig en efficiënt werken met deze tips

Airco onderhoud: laat je airco veilig en efficiënt werken met deze tips

Je airco veilig en efficiënt laten werken? Ontdek hoe vaak je airco een onderhoud nodig heeft en welke onderdelen je zelf kan schoonmaken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag