Gelieve minder onzin uit te kramen (net zoals in het topic van de zonnepanelen-voorstel).
Een warmtepomp valt perfect binnen het nominaal elektriciteitsgebruik. Valt net als je directe gebruik voor ovens, microgolfovens, keramische kookplaten ed.
Beter zelfs, als deze met een boilervat gekoppeld is zal deze zelfs vaker gebruikt worden en schakelen dan pakweg je oven.
Het feit dat beide zaken in verband worden gebracht is juist om er voor te zorgen dat het elektriciteitsverbruik binnen de perken blijft. Dat er op jaarbasis niet ettelijke tientallen kWh's extra op het net worden gevraagd maar via de panelen worden opgevangen.
Verder goochel je weer met afkortingen waarvan ik zeker ben dat je inhoudelijk weer niet wat waar ze voor staan. Er bestaat niet zoiets als "ZLVT". Het is gewoon lage temperatuursverwarming toute court. ZLVT is niet meer als een ezelsbruggetje of zelfs marketing-truukje om te zeggen dat het op de normale lage temperatuur (range van 30 tot 45°) werd gedimensioneerd.
Standaard bij vloerverwarming met warmtepomp word alles al op 35°C berekend (dit dient zo te geschieden vanuit EPB-oogpunt). Hoogste dat men gaat is 45° en dit vaak bij condensatieketels om er voor te zorgen dat ze zelf geen overshoot hebben in gasverbruik.
Misschien de uitleg aan de ECHTE professionelen overlaten in de toekomst?
Beste ID_DIM
Bedankt voor uw "slimme" reactie.
Ik heb nergens vermeld dat het verbruik van eender welk toestel met inbegrip van de warmtepomp niet valt onder het nominaal elektriciteitsverbruik. Ik heb wel gezegd dat het verbruik van de warmtepomp onder het uitgesteld verbruik (compensatie van het net) valt ten opzichte van de opbrengst van de zonnepanelen en dat daarom de beslissing van de installatie van een warmtepomp niet afhankelijk mag gemaakt worden van de installatie van zonnepanelen. Warmtepomp en zonnepanelen zijn niet energetisch aan elkaar gebonden in tegenstelling wat de marketting ons wil doen geloven.
Verder zou ik, als ik jou was eens al mijn tussenkomsten lezen en dan zal je zien dat ik de afkorting ZLTV (en niet zoals ZLVT in jouw tussenkomst) wel heb vermeld als afkorting van Zeer Lage Temperatuur Verwarming. LTV heb ik niet vermeld (waarvoor sorry) maar betekent Lage Temperatuur Verwarming, vv heb ik ook vermeld als vloerverwarming in mijn tussenkomsten.
Deze afkortingen zijn trouwens de officiële afkortingen die gebruikt worden in alle Nederlandstalige literatuur ter zake en die zeker normaal moeten gekend zijn door professionelen van de sector.
De 2 soorten (LTV en ZLTV) hebben een technische achtergrond (die ik heb proberen te verduidelijken) en zijn dus geen "ezelsbruggetje van de marketting" zoals jij beweert. Zij hebben hun technische reden van bestaan (gevolg soort warmte aanmaak installatie) en hebben hun gevolgen in het bepalen van de tussenafstand voor het leggen van de buizen van de vloerverwarming (vv) om de juiste warmteafgifte per m² te garanderen. De bedoeling van de berekening van het studiebureau is dat zij dit doorgeven aan echte professionelen die dan de installatie uitvoeren zoals voorgeschreven en niet volgens eigen goeddunken.
Bij studiebureaus die berekeningen doen zonder rekening te houden met
1. het warmte aanmaaksysteem en dus van een standaard temperatuur uitgaan van 35° C,
2. geen warmteberekening maken volgens de standaarden en dan 45°C vv t° moeten voorzien voor "bij condensatieketels om er voor te zorgen dat ze zelf geen overshoot hebben in gasverbruik",
heb ik wel mijn bedenkingen ...
EPB waarden zijn een gevolg van technische standaard berekeningen (om de consument te beschermen tegen verkeerde investeringen) en er bestaat niet iets als "vanuit een EPB oogpunt" . De EPB berekeningen gaan uit van een Europese standaard die het slechts mogelijke geval weergeeft:
Dit is een buiten t° van 16.5°C (ref. voor België in de Europese standaard) en het aantal graaddagen (1 graaddag voor iedere °C onder de 16.5 °C) voor de berekening van de resultaten vv, hierdoor kom je zelfs dat in de zomer een aantal graaddagen in rekening gebracht worden. Hierdoor wordt het verbruik van de CV (centrale verwarming) systematisch overberekend in de EPB.
Voor SWW wordt uitgegaan van een aantal inwoners per m² en niet van het aantal slaapkamers of het aantal werkelijke inwoners van de woonst. Hierdoor wordt het SWW verbruik systematisch overberekend in de EPB.
Als uw werkelijk verbruik hoger ligt dan uw EPB waarden, ligt dat aan:
1. de (ver)bouw en de installatie werden niet uitgevoerd zoals ingevoerd bij de EPB berekening en dus niet uitgevoerd zoals gepland.
2. de vloer werd afgedekt met bvb tapijten.
3. afwijkende instellingen van de juiste installatie, door gebruiker of installateur.
Een minderverbruik ten op zichte van de EPB-waarden is normaal en gewenst. Het minderverbruik kan zelfs nog geoptimaliseerd worden door verfijning van de instellingen op de systemen.
Ik hoop dat jouw tussenkomsten in de toekomst even professioneel zijn als jouw status en dat je kan aanvaarden dat een goed geïnformeerde andere persoon ook kennis kan hebben van systemen door studie en ervaring.