47

Warmtepomp maar geen zonnepanelen?

Jahro
Jahro
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik zal binnenkort beginnen met bouwen. Graag wil ik mijn huis zo energieneutraal als mogelijk bouwen maar de meerkost die ik nu betaal zou ik op termijn wel graag terugwinnen. In eerste instantie willen we een warmtepomp laten zetten maar het is onzeker of we op termijn zonnepanelen kunnen plaatsen op het dak omdat er in de omgeving veel hoge bomen staan die het dak in de schaduw zullen zetten. Aangezien warmtepompen op elektriciteit werken, kunnen onze energiekosten dus hoog oplopen als we geen zonnepanelen zouden kunnen plaatsen. Toch werken met een CV-gasketel dan?

1
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het is een beetje een fabel dat elektriciteitskosten hoog zullen oplopen indien een warmtepomp word geinstalleerd zonder zonnepanelen.

WP met PV is eigenlijk het droomplaatje voor de EPB-verslaggever en energie-bewuste mensen.
In realiteit zijn er wel meerdere huizen met WP en zonder panelen waarbij de rekening goed meevalt.
Het feit zit hem in het aantal kWh dat gerbuikt word woor warmteopwekking.

Klein rekensommetje:
Gasprijs: 3,07 EUR / kWh (gemiddelde dat ik genomen heb van bij Luminus bij vaste prijs)
Elektriciteit: 7,02 EUR/kWh (gemiddelde genomen bij Luminus op vaste prijs).

Gasketel (zelfs in nieuwbouw) = 24 kW
Warmtepomp (gemiddeld) = 6 kW

Prijskaartje?
Gas: 24 kW x 3,07 EUR/ kWh = 73,68 EUR
Elektriciteit: 6 kW x 7,02 EUR/ kWh = 42,12 EUR

Hoog oplopen? Ik heb zo mijn twijfels. Via simulatie is er zelfs winst zonder PV-panelen.
Enige nadeel is dat een WP een hogere investeringskost eist (maar snel teruggewonnen) terwijl een gasketel makkelijker te plaatsen is.

Dit laatste is trouwens ook de reden waarom veel plaatsers nog steeds gasketels pushen. Het is makkelijker en vereist minder kennis dan een warmtepomp waarbij men al koeltechnisch opgeleid dient te zijn.

Alle reacties

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Ook nog een reden waarom een ZLTV VV niet aangepast is aan een gas condenstieketel is dat de retour t° van uw VV water minstens 10° C onder de aanvoer t° moet gelegen zijn, wil de gas condensatieketel volledig condenseren en dus zijn maximum rendement (108%) halen (zie de technische gegevens van uw gas condensatieketel). Als u met ZLTV werkt en dus voornamelijk met VV aanvoer t° van minder dan 30° C, dan moet de retour t° minder dan 20° C bedragen. Dit betekent dat uw VV zeer traag zal reageren (zeer lage pompsnelheid). De meeste VV pompen kunnen deze lage pompsnelheden niet aan en zullen dus relatief te snel werken, waardoor de retour t° VV minder dan 10° C zal zijn en dus de gaskondensatieketel niet meer condenseert en het rendement dramatisch daalt. Om deze reden is LTV (aanvoer t° van 30° C to 43°C) beter geschikt voor VV met gascondensatieketels.

Bij een WP zal de VV retour t° maar 5° C onder de VV aanvoer t° moeten bedragen. Dit komt omdat de condensor van een goede WP zijn maximum rendement behaalt bij 5° C t° verschil (zie de technische gegevens van de WP). Dit is haalbaar voor een ZLTV VV met normale pompsnelheden en dus met normale reactietijden van de VV tot gevolg.

0
ID_DIM
ID_DIM
6 jaren geleden

Gelieve minder onzin uit te kramen (net zoals in het topic van de zonnepanelen-voorstel).

Een warmtepomp valt perfect binnen het nominaal elektriciteitsgebruik. Valt net als je directe gebruik voor ovens, microgolfovens, keramische kookplaten ed.
Beter zelfs, als deze met een boilervat gekoppeld is zal deze zelfs vaker gebruikt worden en schakelen dan pakweg je oven.

Het feit dat beide zaken in verband worden gebracht is juist om er voor te zorgen dat het elektriciteitsverbruik binnen de perken blijft. Dat er op jaarbasis niet ettelijke tientallen kWh's extra op het net worden gevraagd maar via de panelen worden opgevangen.

Verder goochel je weer met afkortingen waarvan ik zeker ben dat je inhoudelijk weer niet wat waar ze voor staan. Er bestaat niet zoiets als "ZLVT". Het is gewoon lage temperatuursverwarming toute court. ZLVT is niet meer als een ezelsbruggetje of zelfs marketing-truukje om te zeggen dat het op de normale lage temperatuur (range van 30 tot 45°) werd gedimensioneerd.

Standaard bij vloerverwarming met warmtepomp word alles al op 35°C berekend (dit dient zo te geschieden vanuit EPB-oogpunt). Hoogste dat men gaat is 45° en dit vaak bij condensatieketels om er voor te zorgen dat ze zelf geen overshoot hebben in gasverbruik.

Misschien de uitleg aan de ECHTE professionelen overlaten in de toekomst?

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Gelieve minder onzin uit te kramen (net zoals in het topic van de zonnepanelen-voorstel).

Een warmtepomp valt perfect binnen het nominaal elektriciteitsgebruik. Valt net als je directe gebruik voor ovens, microgolfovens, keramische kookplaten ed.
Beter zelfs, als deze met een boilervat gekoppeld is zal deze zelfs vaker gebruikt worden en schakelen dan pakweg je oven.

Het feit dat beide zaken in verband worden gebracht is juist om er voor te zorgen dat het elektriciteitsverbruik binnen de perken blijft. Dat er op jaarbasis niet ettelijke tientallen kWh's extra op het net worden gevraagd maar via de panelen worden opgevangen.

Verder goochel je weer met afkortingen waarvan ik zeker ben dat je inhoudelijk weer niet wat waar ze voor staan. Er bestaat niet zoiets als "ZLVT". Het is gewoon lage temperatuursverwarming toute court. ZLVT is niet meer als een ezelsbruggetje of zelfs marketing-truukje om te zeggen dat het op de normale lage temperatuur (range van 30 tot 45°) werd gedimensioneerd.

Standaard bij vloerverwarming met warmtepomp word alles al op 35°C berekend (dit dient zo te geschieden vanuit EPB-oogpunt). Hoogste dat men gaat is 45° en dit vaak bij condensatieketels om er voor te zorgen dat ze zelf geen overshoot hebben in gasverbruik.

Misschien de uitleg aan de ECHTE professionelen overlaten in de toekomst?

Beste ID_DIM

Bedankt voor uw "slimme" reactie.

Ik heb nergens vermeld dat het verbruik van eender welk toestel met inbegrip van de warmtepomp niet valt onder het nominaal elektriciteitsverbruik. Ik heb wel gezegd dat het verbruik van de warmtepomp onder het uitgesteld verbruik (compensatie van het net) valt ten opzichte van de opbrengst van de zonnepanelen en dat daarom de beslissing van de installatie van een warmtepomp niet afhankelijk mag gemaakt worden van de installatie van zonnepanelen. Warmtepomp en zonnepanelen zijn niet energetisch aan elkaar gebonden in tegenstelling wat de marketting ons wil doen geloven.

Verder zou ik, als ik jou was eens al mijn tussenkomsten lezen en dan zal je zien dat ik de afkorting ZLTV (en niet zoals ZLVT in jouw tussenkomst) wel heb vermeld als afkorting van Zeer Lage Temperatuur Verwarming. LTV heb ik niet vermeld (waarvoor sorry) maar betekent Lage Temperatuur Verwarming, vv heb ik ook vermeld als vloerverwarming in mijn tussenkomsten.

Deze afkortingen zijn trouwens de officiële afkortingen die gebruikt worden in alle Nederlandstalige literatuur ter zake en die zeker normaal moeten gekend zijn door professionelen van de sector.

De 2 soorten (LTV en ZLTV) hebben een technische achtergrond (die ik heb proberen te verduidelijken) en zijn dus geen "ezelsbruggetje van de marketting" zoals jij beweert. Zij hebben hun technische reden van bestaan (gevolg soort warmte aanmaak installatie) en hebben hun gevolgen in het bepalen van de tussenafstand voor het leggen van de buizen van de vloerverwarming (vv) om de juiste warmteafgifte per m² te garanderen. De bedoeling van de berekening van het studiebureau is dat zij dit doorgeven aan echte professionelen die dan de installatie uitvoeren zoals voorgeschreven en niet volgens eigen goeddunken.

Bij studiebureaus die berekeningen doen zonder rekening te houden met

1. het warmte aanmaaksysteem en dus van een standaard temperatuur uitgaan van 35° C, 

2. geen warmteberekening maken volgens de standaarden en dan 45°C vv t° moeten voorzien voor "bij condensatieketels om er voor te zorgen dat ze zelf geen overshoot hebben in gasverbruik",

heb ik wel mijn  bedenkingen ...

EPB waarden zijn een gevolg van technische standaard berekeningen (om de consument te beschermen tegen verkeerde investeringen) en er bestaat niet iets als "vanuit een EPB oogpunt" . De EPB berekeningen gaan uit van een Europese standaard die het slechts mogelijke geval weergeeft:

Dit is een buiten t° van 16.5°C (ref. voor België in de Europese standaard) en het aantal graaddagen (1 graaddag voor iedere °C onder de 16.5 °C) voor de berekening van de resultaten vv, hierdoor kom je zelfs dat in de zomer een aantal graaddagen in rekening gebracht worden. Hierdoor wordt het verbruik van de CV (centrale verwarming) systematisch overberekend in de EPB.

Voor SWW wordt uitgegaan van een aantal inwoners per m² en niet van het aantal slaapkamers of het aantal werkelijke inwoners van de woonst. Hierdoor wordt het SWW verbruik systematisch overberekend in de EPB.

Als uw werkelijk verbruik hoger ligt dan uw EPB waarden, ligt dat aan:

1. de (ver)bouw en de installatie werden niet uitgevoerd zoals ingevoerd bij de EPB berekening en dus niet uitgevoerd zoals  gepland.

2. de vloer werd afgedekt met bvb tapijten.

3. afwijkende instellingen van de juiste installatie, door gebruiker of installateur.

Een minderverbruik ten op zichte van de EPB-waarden is normaal en gewenst. Het minderverbruik kan zelfs nog geoptimaliseerd worden door verfijning van de instellingen op de systemen.

Ik hoop dat jouw tussenkomsten in de toekomst even professioneel zijn als jouw status en dat je kan aanvaarden dat een goed geïnformeerde andere persoon ook kennis kan hebben van systemen door studie en ervaring.

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
6 jaren geleden

Beste ID_DIM

Bedankt voor uw "slimme" reactie.

Ik heb nergens vermeld dat het verbruik van eender welk toestel met inbegrip van de warmtepomp niet valt onder het nominaal elektriciteitsverbruik. Ik heb wel gezegd dat het verbruik van de warmtepomp onder het uitgesteld verbruik (compensatie van het net) valt ten opzichte van de opbrengst van de zonnepanelen en dat daarom de beslissing van de installatie van een warmtepomp niet afhankelijk mag gemaakt worden van de installatie van zonnepanelen. Warmtepomp en zonnepanelen zijn niet energetisch aan elkaar gebonden in tegenstelling wat de marketting ons wil doen geloven.

Ja en nee.

Energetisch zijn zonnepanelen en een warmtepomp inderdaad niet vast een elkaar gekoppeld. Je kan het ene los van het andere beschouwen.

Maar de marketing speelt wel in op het feit dat ze economisch wel degelijk gelinkt zijn en dat via de terugdraaiende elektriciteitsteller. Overschotten in de zomer van de zonnepanelen worden in de winter gebruikt voor de warmtepomp, met het net als buffer. Nu men van dat uitgesteld verbruik via het net van af wil, wordt niet alleen de combinatie zonnepanelen-warmtepompen economisch een pak minder interessant, ook de zonnepanelen en warmtepomp afzonderlijk verliezen aan rendatbiliteit. Met de focus op direct verbruik van zonne-energie, straft men (ongewild?) de facto de warmtepomp af. 

0
ID_DIM
ID_DIM
6 jaren geleden

Even kort samenvatten.
Nederlandse literatuur slaat niet op Belgische situatie en wetgeving. Infrastructuur en wetgeving zijn compleet verschillend.

De "technische redenen" waarover je sprak ken ik uiteraard. In oudere literatuur (en fabrikanten van radiatoren durven dit nog te gebruiken) staat LTV voor verwarming op een regiment van 50 - 60° het ZLTV voor regime van 35-45 (of 40 afhankelijk de bron..). Sinds meer dan 10 jaar (eigenlijk sinds de introductie van condensatieketels) worden deze niet meer gebruikt. De legafstanden bij vloerverwarming hebben ook meer te maken met het behalen van het benodigd vermogen dan met het bovengenoemde verschil dat jij aangeeft. Tenzij je gelooft dat het normaal is dat bij vloerverwarming een temperatuur van 50 tot 60 graden door je buizen loopt... want dan kan ik je nu al meegeven dat binnen een paar jaar je vloer begint te barsten en opnieuw mag gelegd worden.

Als warmtepomp en zonnepanelen niet aan elkaar hangen in jouw zin van het woord, dan gaat dit ook op voor de rest van je elektrische apparatuur. Tenzij je oven automatisch schakelt vanop afstand, net zoals je kookplaten, haardroger, mixers, zonneluifels etc...
Het is je ongetwijfeld ook niet ontgaan dat ALLE producenten van warmtepompen en zelfs mediagiganten zoals Forbes studies uitvoeren dat de koppeling (aanwezigheid panelen i.c.m. warmtepompen) op alle vlakken positiever is dan gedacht. Wetgeving is hiervan bewust. Elektriciteitsmaatschappijen ook. Er is een reden dat gehamerd word om eerst je technieken juist te kiezen (en gemiddelde energievraag) VOOR je panelen gaat leggen. De reden dat jij opgeeft doet me vermoeden aan de Nederlandse opstelling waarbij men via buurtprojecten zonnepanelen aanschaft voor gemeenschapsdekking maar niet voor individuele. Hierdoor is het inderdaad het geval dat beiden niet gekoppeld zijn.

Verder is er geen Europese standaard enkel een richtlijn van hoe de aangesloten landen een systeem dienen te implementeren die voldoet aan financieel haalbare eisen in combinatie met een gedetailleerd beschrijf met het oog op energie-neutrale (ver)bouwwerken. Alle technische eisen zijn zuiver afkomstig vanuit Belgische regelgevingen....en om het nog "leuker" te maken is dit zelfs afhankelijk van de gemeenschappen (berekening en opstelling voor Brussel, Vlaanderen en Wallonie is verschillend). Dit heeft te maken met verschil in algemene bouwstijl en belangrijkheid van factoren. Vlaanderen vs Brussel vs Wallonie = Lintbebouwing vs stedelijkebebouwing vs individuele bouw = Energieverbruik vs energie en isolatie vs Isolatie. Normaal hangt het allemaal aan elkaar maar de focus van het EPB per gemeenschap is verschillend. Dit door gemiddelde "bouwstijl" en algemene architectuur.

De graaddagen van 16,5 is trouwens geen Europese standaard maar een Belgische. Deze worden enkel gebruikt voor theoretisch verbruik te berekenen en niet (of in beperkte mate) voor theoretisch warmteverlies. Over het algemeen dimensioneert men om koudst gemiddelde temperatuur per "zone" te kunnen overbruggen.

Werkelijk gebruik gaat altijd afwijken van het EPB. Vaststaand feit daar zowel temperaturen als comfort varieren over de tijd. Je hebt inrichtingsfactoren maar ook externe factoren.

En je bent alles behalve geinformeerd. Dat zeg ik je nu al. Je leest veel op wikipedia (en misschien via andere fora) maar haalt zaken aan die in praktijk meer indicatief dan reeel zijn. Praktijk en theorie... groot verschil. Als ik tussen de tekst lees vermoed ik zelfs dat je uitleg hebt gekregen van de groothandel en wat adviezen van de fabrikant... dit betekend niet dat je geinformeerd bent daar dit materie is dat veel verder gaat dan jij vermoed.

0
Jus
Jus
0 19 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste

ik heb ergens hier al eens de vraag gesteld, of het zinvol is om nog zonnepanelen te leggen op 63 jarige leeftijd.

Technis ben ik nog leek in zonnepanelen, al kan ik nu door te lezen op deze forums toch al beter weg met hoe het allemaal werkt wat verbruikt en terugname van elecktriciteit betreft.

Als ik jou goed begrijp, zou het niet echt zichzelf terug betalen zoals men altijd beweerd. Of zit ik fout?

Nochthans net berekening laten doen via groepsaankoop, en daar beweert men dat de investering er na 7,5 jaren  zou terugverdiend zijn. Uiteraard sta ik daar wat sceptis tegenover.want er word veel gelogen over deze zaken.

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
6 jaren geleden

Als ik jou goed begrijp, zou het niet echt zichzelf terug betalen zoals men altijd beweerd. Of zit ik fout?

Nochthans net berekening laten doen via groepsaankoop, en daar beweert men dat de investering er na 7,5 jaren  zou terugverdiend zijn. Uiteraard sta ik daar wat sceptis tegenover.want er word veel gelogen over deze zaken.

Die terugverdientijd wordt voorgesteld volgens de huidige regeling. Echter, de minister van Energie en de VREG willen van die regeling af, waardoor die terugverdientijd heel wat langer zou worden en ook veel moeilijker te berekenen valt (nu kun je je nog baseren op je jaarverbruik; met de nieuwe regeling zal het vooral ook afhangen op welk tijdstip gedurende de dag en het jaar je verbruik zich situeert). Het hoe, wat, waar en wanneer van de nieuwe regeling is momenteel nog niet duidelijk (mede door de stoelendans na de laatste gemeenteraadsverkiezingen).

0
ID_DIM
ID_DIM
6 jaren geleden

Terugverdientijden durven te verschillen door tal van factoren.
Enerzijds met de gebruikte type panelen, orientatie/ligging van de woning en natuurlijk de opstelling.

Ik durf zeggen dat indien de ligging en orientatie van uw woning optimaal is het mogelijk nog interessant kan zijn. Dit ook op voorwaarde dat het systeem uw verbruik kan dekken. Indien niet het geval zou ik het idee laten varen daar u zelf mischien niet de investernigskost zal zien terugkomen (maar uw vrouw en/of andere huisgenoten nog wel van kunnen genieten).

Groepsaankoop ligt een beetje anders daar de berekeningen en installatie kunnen afwijken van het gewone individuele voorziening. 7,5 jaar lijkt me een realistische tijdspanne.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

... 

Ik durf zeggen dat indien de ligging en orientatie van uw woning optimaal is het mogelijk nog interessant kan zijn. Dit ook op voorwaarde dat het systeem uw verbruik kan dekken. Indien niet het geval zou ik het idee laten varen daar u zelf mischien niet de investernigskost zal zien terugkomen (maar uw vrouw en/of andere huisgenoten nog wel van kunnen genieten).

Groepsaankoop ligt een beetje anders daar de berekeningen en installatie kunnen afwijken van het gewone individuele voorziening. 7,5 jaar lijkt me een realistische tijdspanne.

Waarom de voorwaarde dat het verbruik gedekt wordt?

Als de vraagsteller ook uitsluitend nachttarief en dubbeluurtarief heeft (hier het geval: https://forum.livios.be/nl/technieken/zonnepanelen---zonneboiler-en-warmtepompen/is-zonnepanelen-aanschaffen-nog-zinvol-op-oudere-leeftijd?page=2 ), zal jouw voorstel niet opgaan.

Als de vraagsteller vandaag minder dan zijn dagteller verbruik wil installeren is de terugverdientijd nog meer gegarandeerd dan in het geval hij het maximum installeert. Dus als je hem als echte professioneel wil gerust stellen over zijn terugverdientijd, zeg je dit en niet wat jij zegt.

In de toekomst kan het misschien zelfs interressant zijn om het piekvermogen van je zonnepanelen installatie op te trekken tot het piekvermogen van je slimme elektriciteitsteller. Dus dit is een groter vermogen installeren dan je verbruik. Want dan betaal je met het capaciteitstarief altijd de netkosten in functie van het piekvermogen (capaciteit) van je teller of er nu zonnepanelen op staan of niet. Je betaalt dan ook geen prosumententarief meer. En dan wordt je daarbij waarschijnlijk vergoed voor de injectie aan de kwartierprijs van de geinjecteerde elektriciteit.

0
ID_DIM
ID_DIM
6 jaren geleden

Maximum heb ik dan ook nooit beweerd.
De exacte woorden zijn "verbruik gedekt" en daarmee, toegegeven dat het niet meest optimale woordkeuze is, bedoel ik "nominaal/gemiddeld" verbruik en niet gebasseerd op zijn maximum.

Gelieve ook rekening te houden dat capaciteitstarief nog in vol overleg is EN er enkele leuke kanttekeningen zijn waarbij dit negatief kan uitdraaien.

Het is ook niet mijn bedoeling de mensen gerust te stellen. Gepamper is voor de kleuterschool. De vraagsteller stelt zich terechte vragen en moet zich kunnen behelpen. Hem een comfortabele "oplossing" opperen gebasseerd op vergankelijke premies en volatiele wetgeving lijkt me niet echt een motivatiestunt om iemand op de boot te laten springen. Dat is zelfs niet meer professioneel maar gewoon populerende praat.

Een professional geeft aan (zoals ik gedaan heb) dat er meerdere factoren zijn waarmee rekening moet worden gehouden. Tot zover ik weet heb ik geen concreet advies gegeven daar ik de situatie niet ken (en jij trouwens ook niet) buiten dat hij zich er maar eerst best van vrijwaart of het te leggen systeem wel een optimaal rendement kan behalen. DAT is een eerste stap. De volgende stap is het nagaan hoe het zit met tariferingen, subsidies en betalingen op lange termijn. Je kan je niet op de 2de stap baseren als de eerste al scheef zit.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag