47

Warmtepomp maar geen zonnepanelen?

Jahro
Jahro
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik zal binnenkort beginnen met bouwen. Graag wil ik mijn huis zo energieneutraal als mogelijk bouwen maar de meerkost die ik nu betaal zou ik op termijn wel graag terugwinnen. In eerste instantie willen we een warmtepomp laten zetten maar het is onzeker of we op termijn zonnepanelen kunnen plaatsen op het dak omdat er in de omgeving veel hoge bomen staan die het dak in de schaduw zullen zetten. Aangezien warmtepompen op elektriciteit werken, kunnen onze energiekosten dus hoog oplopen als we geen zonnepanelen zouden kunnen plaatsen. Toch werken met een CV-gasketel dan?

1
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het is een beetje een fabel dat elektriciteitskosten hoog zullen oplopen indien een warmtepomp word geinstalleerd zonder zonnepanelen.

WP met PV is eigenlijk het droomplaatje voor de EPB-verslaggever en energie-bewuste mensen.
In realiteit zijn er wel meerdere huizen met WP en zonder panelen waarbij de rekening goed meevalt.
Het feit zit hem in het aantal kWh dat gerbuikt word woor warmteopwekking.

Klein rekensommetje:
Gasprijs: 3,07 EUR / kWh (gemiddelde dat ik genomen heb van bij Luminus bij vaste prijs)
Elektriciteit: 7,02 EUR/kWh (gemiddelde genomen bij Luminus op vaste prijs).

Gasketel (zelfs in nieuwbouw) = 24 kW
Warmtepomp (gemiddeld) = 6 kW

Prijskaartje?
Gas: 24 kW x 3,07 EUR/ kWh = 73,68 EUR
Elektriciteit: 6 kW x 7,02 EUR/ kWh = 42,12 EUR

Hoog oplopen? Ik heb zo mijn twijfels. Via simulatie is er zelfs winst zonder PV-panelen.
Enige nadeel is dat een WP een hogere investeringskost eist (maar snel teruggewonnen) terwijl een gasketel makkelijker te plaatsen is.

Dit laatste is trouwens ook de reden waarom veel plaatsers nog steeds gasketels pushen. Het is makkelijker en vereist minder kennis dan een warmtepomp waarbij men al koeltechnisch opgeleid dient te zijn.

Alle reacties

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

@ Eddi Bata,

Ik weet niet waarom de istallateurs u dit vertellen.

Ik kan Charel bijtreden met het verbruik van de ventilatie. Ik heb vandaag zelf het verbruik van mijn ventilatie gemeten in stand 1 en heb een verbruik gemeten van 528 W op 24u. Dit betekent een jaarverbruik van 528*365 = 193 kW op jaarbasis of zoals Charel zegt 200 kW op jaarbasis.

Het theoretisch verbruik van uw warmtepomp moet je controleren aan de hand van de gegevens op je EPB certificaat 2e bladzijde: daar staat de jaarlijkse warmtebehoefte van je huis: "karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik volgens de conventionele methode: xxxx kWh". Het is deze waarde die je moet delen door 2.9 (bij een COP van 3.6) om het maximum verbruik te kennen van je warmtepomp. Als dit niet overeenkomt met jouw verbruik dan is er iets mis met de instellingen van je warmtepomp of de installatie van je verwarming. Dit is de enige juiste houvast die je moet gebruiken in jouw contacten met de installateur . De EPB verslaggever (ook met naam en adres vermeld op het EPB certificaat) kent deze materie grondig en is daarom de juiste persoon om u inlichtingen te verschaffen en u te begeleiden om de discussie op te starten met de installateur van uw verwarmingssysteem en uw warmtepomp. De architect van je woning kan je ook aanspreken om dit proces te begeleiden, alhoewel deze zich terughoudend zal opstellen omdat hij zich misschien niet thuis voelt in deze materie, of omdat het niet in zijn opdracht zat.

Nogmaals mijn elektrisch verbruik van mijn warmtepomp zit 30% onder het theoretisch verbruik berekend volgens het "EPB certificaat / 2.7 (COP = 3.4)". Bij mij komt dit lage verbruik omdat ik de verwarming heb gecombineerd met een zonnebuffer en warmtepomp en omdat mijn binnenvraag t° (thermostaat) op 21° C staat. De nacht t° verlaging gebeurt bij mij door een thermostaat verlaging naar 19.5 °C en een verlaging van de stooklijn met 2° C.

NOTA: het zou me trouwens verwonderen dat uw EPB verslaggever niet deze berkening heeft gebruikt om uw installatie zonnepanelen te bereken om zo het verbruik van uw warmtepomp te compenseren. Hij zal zelfs een veiligheidsmarge hebben ingebouwd voor andere hulpenergie zoals voor de ventilatie. Hij is misschien niet gevraagd geweest om het normale verbruik van het huis te compenseren en daarom heeft dit waarschijnlijk niet in de berekening zonnepanelen rekening gehouden met dit verbruik.

En ... het gebruik van een warmtepomp heeft niets te maken met de installatie van zonnepanelen. Het is wel interessanter als je zelf energie kan aanmaken voor je eigen gebruik. Maar bvb. mensen met een verwarming op gas kunnen theorethisch ook deel van hun gas aanmaken uit hun afval en uit hun riool. Zij doen dit niet (in België toch niet op individuele schaal, in Brazilië en Argentinië doen ze dit wel). Natuurlijk is dit minder sexy dan energie aanmaken met zonnepanelen, maar uiteindelijk is dit hetzelfde principe voor hetzelfde doel: minder energie moeten aankopen.

0
ID_DIM
ID_DIM
6 jaren geleden

Disclaimer is de volgende:
----------------

Opgelet! Dit cijfer wordt omlaag getrokken door gezinnen met zonnepanelen met een terugdraaiende teller. Deze gezinnen nemen weinig of geen extra elektriciteit af van het net. Dat wil niet zeggen dat deze gezinnen ook een laag elektriciteitsverbruik hebben. Ze verbruiken immers ook de elektriciteit die de zonnepanelen opwekken.

En zelfs dat is niet helemaal juist. Op een dag als vandaag nemen die gezinnen net wél veel elektriciteit van het net af.

Klopt. Maar daarmee dat men het ook aanduidt als "Jaargemiddelde". Het hogere verbruik in de herfst/winter maanden is in die maanden gecompenseerd door de 3-4 maanden bijna 0-verbruik (of terugdraaiing) door overproductie.

Het is daarom ook dat men wilt baseren op capaciteit voor taxatie. Er zijn teveel gezinnen die de kost meedragen desondanks energiezuinig gebouwd.

0
Eddi Bata
Eddi Bata
5 48 Bouwer
6 jaren geleden

Warmtepomp 4,74 COP

Primair energieverbruik 50,72 kWh/ m² (volgens EPB verslag), oppervlakte hier 150 m², waarvan 120m² met vloerverwarming (slaapkamer en dressing hebben geen verwarming, zou 18 graden moeten zijn met balansventilatie, volgens installateur).

Balansventilatie Vasco D 100  , 227 W

Onze architect hebben wij nooit gezien, evenmin de EPB verslaggever. Mijn man heeft zelf gebouwd zonder aannemer. Ruwbouw was al af in juli 2017. Dus is bouw al wel voldoende gedroogd, denk ik.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Beste Eddi Bata,

Uw EPB warmtevraag van uw huis is 50.72*150 = 7608 kWh.

Uw warmtepomp heeft (voor zover ik uw warmtepomp heb teruggevonden: Daikin Altherma 8 kW) een COP A7W35 van 4.74, maar de COP die voor de berekening in rekening wordt gebracht is de COP A2W35 en die is 3.6. (A= air en de luchtbron t° =2° C, en W = water en de afgifte t° = 35°C). De SPF = COP 3.6 (A2W35) - 0.7 =2.9.

Dit betekent dat uw maximaal elektrisch verbruik van uw warmtepomp op jaarbasis voor uw huis 7608 / 2.9 = 2818 kWh zou mogen bedragen.

Afwijkingen boven deze 2818 kWh hebben te maken met de instellingen van de stooklijn. 

Ik weet niet of u ook uw warmtepomp gebruikt voor de aanmaak van uw sanitair water, maar dit heeft  ook een verbruik van uw warmtepomp tot gevolg. U kan dit op de volgende manier inschatten en berekenen: Voor iedere douche van 6 minuten, verbruikt u in werkelijkheid ongeveer 1 kWh energie aan warmwater. Dit betekent dat u op jaarbasis met 2 personen ongeveer 2*1*365 = 730 kWh warm water verbruikt. Indien u dit doet met uw warmtepomp COP A7W45 = 3.56 of is de COP A2W45 = 2.7 . De SPF (COP A2W45 - 0.7) voor uw SWW (sanitair warm water) zal 2.0 bedragen. Dus uw warmtepomp zal 730 / 2.0 = 365 kWh elektrisch verbruik leveren op voorwaarde dat de t° voor de aanmaak van uw SWW maximaal op 45° C is ingesteld in uw warmtepomp instellingen. Stelt u de temperatuur in op 53° C (max voor deze warmtepomp), dan is de SPF gezakt tot 1.5 of uw elektrisch verbruik van uw warmtepomp voor SWW zal dan stijgen tot 730 / 1.5 = 486 kWh. Als u meer dan 2 douches/dag neemt of als u langere douches of als u regendouches neemt, dan moet u de berekening aanpassen met deze gegevens.

Omdat u ook met verlof gaat en dan geen douches neemt, wordt deze periode (20 dagen) gebruikt voor de equivalentie van het andere SWW gebruik dan douches. Dus de formule van ... * ... * 365 is geldig voor al uw waterverbruik.

NOTA: probeer de instelling van uw warmtepomp voor SWW aan 45° C, als het water te koud is aan uw kraan (douche, bad, keuken, ...) dan kan u dit verhogen (met meerverbruik tot gevolg). Bij mij staat deze ingesteld op 48° C en dit heeft te maken met de lengte van de leidingen (warmteverlies).

Zo ziet u dat de instellingen van uw warmtepomp zeer belangrijk zijn om uw verbruik te bepalen.

Betreffende uw Balansventilatie Vasco D 100  , 227 W heb ik ook de gegevens teruggevonden en nagekeken. Het gaat hier om een 400 m³/h debiet versie en het verbruik op jaarbasis in stand 1 moet ongeveer ook op 200 kWh uitkomen. Hier zijn geen instellingen te doen, maar je moet ze wel onderhouden door regelmatig (om de 1 à 2 maanden) de filters te stofzuigen en om de 6 à 9 maanden de filters vervangen. Indien de filters heel vuil worden zal je verbruik ook verhogen tot ongeveer 30% meerverbruik. Dus zelfs dan kom je nooit aan de 1988 kWh die je werden meegedeeld.

IWT-WP-DIRECT Project

0
ID_DIM
ID_DIM
6 jaren geleden

Hele mooie en nutteloze berekeningen die je hebt gemaakt. 
Ik ben er redelijk zeker van dat de dame/heer in kwestie voornamelijk geen referentie-frame had op gebied van feitelijk verbruik. Jouw "gegoochel" voor een theoretisch verbruik is redelijk nutteloos. 

Ik verwijs terug even naar de eerder gequote disclaimer van VREG waarbij ze op de eerste plaats aangaven dat: 
- verwarmingstype, 
- aantal bewoners (of gezinsleden) 
- gewoontes
- comfortwensen
als eerste het verbruik beinvloeden. Jouw berekening houd hier geen rekening mee desondanks het de grootste parameter is voor reeele afwijkingen. 

Nutteloos is de berekening omdat je uitgaat dat de vraag bij een bepaalde temperatuur overeenstemt met het maximaal vermogen dat de pomp kan geven. De vraag kan hoger liggen (waardoor elektrisch element moet bijsteken) of lager. Dit hangt zuiver af van het comfort (ingestelde temperatuur), de temperatuurverschillen die te overbruggen zijn en het type systeem (type vloerverwarming en type radiatoren) aanwezig. 

Hetzelfde gaat gelden voor de ventilatie. Afhankelijk van de toestand van de motor en diens waaiers alsook de drukverliezen in de buizen en het gebruikte distributiesysteem kan de motor een hoger verbuik vragen voor de verliezen te compenseren. Aangezien de heer zelf alles heeft geplaatst zou het me dus ook niet verbazen mocht niet alles mooi luchtducht aangesloten zijn en er wat extra verliezen op het systeem aanwezig zijn. Uit verdere ervaring met de vasco-systemen weet ik ook dat hun luchtkanalen al eens durven "fluiten" vanuit de buizen door ontsnapte lucht (ter hoogte van verbindingen). Veelal komen de klachten wanneer het hun platte kanalen betaamt.. An-sich niet zo erg als ze nadien toch in de vloer worden weggewerkt.... doch niet te onderschatten voor drukverlies in het ventilatie-systeem.

Had ik je niet al eerder gezegd het werk en rekenen aan professionals over te laten? 
Je blijft onzin uitspuien zonder te beseffen wat de getallen en berekeningen feitelijk inhouden.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Hele mooie en nutteloze berekeningen die je hebt gemaakt. 
Ik ben er redelijk zeker van dat de dame/heer in kwestie voornamelijk geen referentie-frame had op gebied van feitelijk verbruik. Jouw "gegoochel" voor een theoretisch verbruik is redelijk nutteloos. 

Nutteloos voor jou zeker en vast, maar misschien niet zo nutteloos voor andere lezers

Quote: ID_DIM

Ik verwijs terug even naar de eerder gequote disclaimer van VREG waarbij ze op de eerste plaats aangaven dat: 
- verwarmingstype, 
- aantal bewoners (of gezinsleden) 
- gewoontes
- comfortwensen
als eerste het verbruik beinvloeden. Jouw berekening houd hier geen rekening mee desondanks het de grootste parameter is voor reeele afwijkingen. 

Nutteloos is de berekening omdat je uitgaat dat de vraag bij een bepaalde temperatuur overeenstemt met het maximaal vermogen dat de pomp kan geven. De vraag kan hoger liggen (waardoor elektrisch element moet bijsteken) of lager. Dit hangt zuiver af van het comfort (ingestelde temperatuur), de temperatuurverschillen die te overbruggen zijn en het type systeem (type vloerverwarming en type radiatoren) aanwezig.

Hetzelfde gaat gelden voor de ventilatie. Afhankelijk van de toestand van de motor en diens waaiers alsook de drukverliezen in de buizen en het gebruikte distributiesysteem kan de motor een hoger verbuik vragen voor de verliezen te compenseren. Aangezien de heer zelf alles heeft geplaatst zou het me dus ook niet verbazen mocht niet alles mooi luchtducht aangesloten zijn en er wat extra verliezen op het systeem aanwezig zijn. Uit verdere ervaring met de vasco-systemen weet ik ook dat hun luchtkanalen al eens durven "fluiten" vanuit de buizen door ontsnapte lucht (ter hoogte van verbindingen). Veelal komen de klachten wanneer het hun platte kanalen betaamt.. An-sich niet zo erg als ze nadien toch in de vloer worden weggewerkt.... doch niet te onderschatten voor drukverlies in het ventilatie-systeem.

Had ik je niet al eerder gezegd het werk en rekenen aan professionals over te laten? 
Je blijft onzin uitspuien zonder te beseffen wat de getallen en berekeningen feitelijk inhouden.

0
Eddi Bata
Eddi Bata
5 48 Bouwer
6 jaren geleden

Mijn man heeft het huis gebouwd. Het plaatsen van vloerverwarming, warmtepomp en ventilatie hebben we aan professionals overgelaten, alsook het spuiten van de pur, het chappen en de ramen steken (driedubbel glas). Wij hebben de nodige attesten gekregen met de testresultaten om op te nemen in het EPB. Ons E-peil is 30,ons K peil 23 en het EPC 50,72, m.a.w. alle eisen voor een BEN woning.

Het verbruik van de warmtepomp heb ik trouwens recent gelezen in een artikel van Daikin zelf, hier op dit forum ergens onder de rubriek zonnepanelen en warmtepompen. Vasco zelf heeft mij het verbruik van de ventilatie gegeven. Moesten beide toestellen minder verbruiken dan zij zelf meedelen, waarom zouden ze dan deze cijfers meedelen, minder verbruik zou toch betere reclame zijn.

Ik ben alleen serieus kwaad op onze EPB verslaggever omdat hij enkel rekening heeft gehouden met ons huishoudelijk verbruik om het aantal zonnepanelen te berekenen. Wij als leek hadden geen idee over het verbruik van een warmtepomp, omdat dit overal wordt afgeschilderd als energiezuinig, evenmin de ventilatie, die bij het douchen en koken toch even op de hoogste stand moet om de dampen af te voeren.

Een bekwame EPB verslaggever had dit wél moeten weten, vooral omdat we van meet af aan hadden gezegd dat we een BEN woning wilden bouwen.

Heel dat EPB en EPC is gewoon geldklopperij en het verplichten van een ventilatiesysteem te zetten en een warmtepomp te installeren, dient volgens mij enkel om de elektriciteitsdistributeurs rijk te houden, wanneer er teveel mensen zonnepanelen zouden leggen en zij minder inkomsten zouden derven. Vandaar dat men ook de terugdraaiende meters wil vervangen door slimme meters. Hebben veel van onze ministers geen postje in de raad van beheer van die maatschappijen?

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

@ Eddi Bata,

Mijn ervaring: Ik heb mijn huis (woonoppervlakte 234 m² + garage 103 m²) grondig verbouwd tot tot K17 en E12, EPC 20.91. Hiervoor heb ik dezelfde investeringen gedaan als jij: 3-voudig glas, ventilatie, warmtepomp Rotex/Daikin van 8 kW (identiek dezelfde warmtepomp als jij hebt) en in minder zonnepanelen dan jij. Ook geïnvesteerd in Zeer lage temperatuur verwarming (ZLTV) 81 m² droge vloerverwarming en 42 m² droge muurverwarming. Bijkomend heb ik wel geïnvesteerd in een zonnebuffer/boiler. Tot daar de gelijkenissen en verschillen op papier.

Een verschil is wel geweest de aanpak van het project: Ik heb eerst de EPB verslaggever aangesteld en pas daarna de architect. De opdracht voor deze heren was: een totale transformatie van een bestaand oud huis van 1923 (EPC 824) tot een moderne betaalbare laagenergie woning.

Ik heb alle opvolging van technische installaties uit het architectencontract gehaald voor dat dit contract getekend werd. Ik heb de opvolging van alle technische installaties in het contract van de EPB-verslaggever opgenomen.

Tijdens de planningsfase heb ik enkel willen vergaderen over de plannen als de 2 professionelen (architect en EPB) aanwezig waren om zeker te zijn dat de plannen gecoördineerd waren. Deze planningsfase heeft mij het meeste opgebracht naar latere energiezuinigheid en comfort verbetering. Door in deze fase goed te plannen heb ik ook achteraf zeer weinig onverwachte meerwerken gehad.

Ook heb ik de EPB verslaggever betrokken in mijn beslissingen om het merk van de technische installaties en de installateur te kiezen. Dit betekent dat deze regelmatig op de werf aanwezig was om de installateur elektriciteit, verwarming, ventilatie en water te controleren en op te volgen.

Mijn EPB verslaggever was dus niet alleen "boekhouder" voor de EPB, maar was een actief lid van het project op dezelfde voet als de architect, de stabiliteitsingenieur, de aannemer, de leveranciers, installateurs en alle andere betrokkenen.

Mijn badkamer en keuken bedampen niet, want de afzuiging is daar groter gepland dan de EPB minimum vereiste en werd ook gekoppeld aan een vochtsensor. In de badkamer heb ik wel muurverwarming in plaats van vloerverwarming, hierdoor is de verwarmingsoppervlakte groter en zal er al minder snel dampvorming zijn. Ook is hierdoor 2 douchewanden verwarmd wat een comfortverhoging is met een aangename warme inloopdouche. Dit was allemaal geen meerkost in het totaalproject omdat dit van in het begin in de planning zat.

Dit heeft voor mij geloond, want ik heb heel veel bijgeleerd en een zeer energievriendelijke, comfortabele en betaalbare woning in de plaats gekregen.

Energetische resultaten (5 jaar bewoning):

1.  totaal energieverbruik van tussen de 4200 en 4800 kWh/jaar elektriciteit voor alles (er is geen gas, hout, ...) 

2.  Opbrengst zonnepanelen tussen 1950 en 2050 kWh/ jaar

=> externe aankoop energie (elektriciteit): rond de 2500 kWh/jaar (= 4500 - 2000)

Voor mij is de EPB/EPC geen geldklopperij geweest omdat ik er ten volle van gebruik heb gemaakt.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
6 jaren geleden

Tussen de 4200 en 4800 kWh electriciteit op jaarbasis incluis huishoudelijk verbruik, warm water en warmtepompverwarming voor je groot huis is een SCHITTEREND resultaat.  Knap gedaan. 

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
6 jaren geleden

(...) Wij hebben de nodige attesten gekregen met de testresultaten om op te nemen in het EPB. Ons E-peil is 30,ons K peil 23 en het EPC 50,72, m.a.w. alle eisen voor een BEN woning.

(...) Een bekwame EPB verslaggever had dit wél moeten weten, vooral omdat we van meet af aan hadden gezegd dat we een BEN woning wilden bouwen.

Heel dat EPB en EPC is gewoon geldklopperij en het verplichten van een ventilatiesysteem te zetten en een warmtepomp te installeren, dient volgens mij enkel om de elektriciteitsdistributeurs rijk te houden, wanneer er teveel mensen zonnepanelen zouden leggen en zij minder inkomsten zouden derven. 

Je hebt je EPB-verslaggever gezegd een BEN-woning te willen en je hebt alle attesten voor een BEN-woning. Wat is dan het probleem?

Je bent overigens helemaal niet verplicht om een warmtepomp te installeren of zelfs zonnepanelen te leggen.

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen reinigen in de winter? Enkele tips

Zonnepanelen reinigen in de winter? Enkele tips

's Winters krijgen je zonnepanelen heel wat te verduren. Zeker als het sneeuwt. Met deze tips geef je je installatie een onderhoudsbeurt.

Lees meer

Recordbedrag: zonnepaneeleigenaars betaalden 924.000 euro aan boetes

Recordbedrag: zonnepaneeleigenaars betaalden 924.000 euro aan boetes

Meld je je zonnepanelen te laat aan bij Fluvius? Dan kun je een boete krijgen. Vorig jaar moesten maar liefst 10.900 huishoudens een boete betalen.

Lees meer

Einde van de terugdraaiende teller geeft boost aan vraag naar thuisbatterij

Einde van de terugdraaiende teller geeft boost aan vraag naar thuisbatterij

Ontdek hoe de afschaffing van de terugdraaiende teller zorgt voor een groeiende vraag naar thuisbatterijen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag