@ Eddi Bata,
Mijn ervaring: Ik heb mijn huis (woonoppervlakte 234 m² + garage 103 m²) grondig verbouwd tot tot K17 en E12, EPC 20.91. Hiervoor heb ik dezelfde investeringen gedaan als jij: 3-voudig glas, ventilatie, warmtepomp Rotex/Daikin van 8 kW (identiek dezelfde warmtepomp als jij hebt) en in minder zonnepanelen dan jij. Ook geïnvesteerd in Zeer lage temperatuur verwarming (ZLTV) 81 m² droge vloerverwarming en 42 m² droge muurverwarming. Bijkomend heb ik wel geïnvesteerd in een zonnebuffer/boiler. Tot daar de gelijkenissen en verschillen op papier.
Een verschil is wel geweest de aanpak van het project: Ik heb eerst de EPB verslaggever aangesteld en pas daarna de architect. De opdracht voor deze heren was: een totale transformatie van een bestaand oud huis van 1923 (EPC 824) tot een moderne betaalbare laagenergie woning.
Ik heb alle opvolging van technische installaties uit het architectencontract gehaald voor dat dit contract getekend werd. Ik heb de opvolging van alle technische installaties in het contract van de EPB-verslaggever opgenomen.
Tijdens de planningsfase heb ik enkel willen vergaderen over de plannen als de 2 professionelen (architect en EPB) aanwezig waren om zeker te zijn dat de plannen gecoördineerd waren. Deze planningsfase heeft mij het meeste opgebracht naar latere energiezuinigheid en comfort verbetering. Door in deze fase goed te plannen heb ik ook achteraf zeer weinig onverwachte meerwerken gehad.
Ook heb ik de EPB verslaggever betrokken in mijn beslissingen om het merk van de technische installaties en de installateur te kiezen. Dit betekent dat deze regelmatig op de werf aanwezig was om de installateur elektriciteit, verwarming, ventilatie en water te controleren en op te volgen.
Mijn EPB verslaggever was dus niet alleen "boekhouder" voor de EPB, maar was een actief lid van het project op dezelfde voet als de architect, de stabiliteitsingenieur, de aannemer, de leveranciers, installateurs en alle andere betrokkenen.
Mijn badkamer en keuken bedampen niet, want de afzuiging is daar groter gepland dan de EPB minimum vereiste en werd ook gekoppeld aan een vochtsensor. In de badkamer heb ik wel muurverwarming in plaats van vloerverwarming, hierdoor is de verwarmingsoppervlakte groter en zal er al minder snel dampvorming zijn. Ook is hierdoor 2 douchewanden verwarmd wat een comfortverhoging is met een aangename warme inloopdouche. Dit was allemaal geen meerkost in het totaalproject omdat dit van in het begin in de planning zat.
Dit heeft voor mij geloond, want ik heb heel veel bijgeleerd en een zeer energievriendelijke, comfortabele en betaalbare woning in de plaats gekregen.
Energetische resultaten (5 jaar bewoning):
1. totaal energieverbruik van tussen de 4200 en 4800 kWh/jaar elektriciteit voor alles (er is geen gas, hout, ...)
2. Opbrengst zonnepanelen tussen 1950 en 2050 kWh/ jaar
=> externe aankoop energie (elektriciteit): rond de 2500 kWh/jaar (= 4500 - 2000)
Voor mij is de EPB/EPC geen geldklopperij geweest omdat ik er ten volle van gebruik heb gemaakt.