Sterk doorgeroeste kelderbalken. vervangen? en zoja, door wie en welke methode?

3

Sterk doorgeroeste kelderbalken. vervangen? en zoja, door wie en welke methode?

siminchy
siminchy
#Fundering · 7 jaren geleden

in mijn huis van 1900 ongeveer zitten in de kelder in het gewelf een 10 metalen balken over de gehele breedte van 4 meter, die echter behoorlijk zijn aangetast (bladerdeegcorrosie), ze werden nooit behandeld en de ventilatie is ondermaats (enkel een kelderraam dat soms openstaat), het gewelf lijkt me stenen met daarboven een laag mortel gezet, aan de balken zijn spleten en brokstukken en ook in de muren zijn er wat barsten, soms behoorlijk ik denk o.a. oudere maar ook door zware bouwwerken recent enkele huizen verder,

moet ik deze balken dringend vervangen? - ik kan niet inschatten in hoeverre ze alles dragen maar ik vermoed van wel? de laatste achterste balk die wel zichtbaar is, is in elk geval wel zeer dik, maar de andere lijken dunner - de staat van het geheel zint me in elk geval niet... de electr.kast en boiler etc. bevinden zich ook in de kelder

hoe laat ik dit technisch best aanpakken en door welk type aannemer? de kelder is enkel toegankelijk via een trap,

wat zou een betaalbare maar duurzame oplossing zijn?

alvast dank 

s

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/48556/dscn4225-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b93d8e1aad05a981834c42204825deefhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/48556/dscn4240-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=119a497ffa1619cfcecabd61f64e707chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/48556/dscn4235-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0ae61c6c3eea05f1b1fe960ccd1689be

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Hetgeen je in eerste instantie kan doen is de balken van alle roest ontdoen en deze behandelen met een goede antiroestverf zoals Hamarit. Daartoe kan je juist boven de onderste flens van de balk enkele cm steen, cement of bepleistering wegdoen zodat je tot aan de verticale plaat het roest kunt verwijderen en behandelen. Nadien terug opvullen met cement/zand specie. Hetgeen dat telt is de dikte van het metaal dat blijft. Het geoxideerde bladerdeeg toont dik maar heeft in verhouding weinig metaal verwijderd. De draagsterkte wordt in hoofdzaak bepaald door het verticale deel van het I-balk en die zal waarschijnlijk niet aangetast zijn door roest. Zolang er geen zware belasting op de bovenliggende vloer wordt geplaatst, zou ik mij daar niet te veel zorgen over maken. Volg de evolutie van de balken op en zodra zich een verzakking manifesteert kan u ingrijpen.

De balken vervangen is in feite uitgesloten. Dit zou inhouden dat u de complete gemetste gewelven moet uitbreken + bovenliggende vloer of plankenvloer en alles nieuw moet opbouwen (betonnen vloerplaat). Hetgeen u dan ook kan overwegen is de sterk weggeroeste delen vervangen of verstevigen door nieuw materiaal. Maar dat is laswerk en is het oppassen geblazen als daarboven een houten plankenvloer ligt.

Of een nieuwe ijzeren balk eronder plaatsen (HEB 100) maar dan zit u met het probleem om een stijve lengte van 4meter in de kelder te krijgen en ook zijn gewicht (80 tot 100kg)

0
siminchy
siminchy
0 17 Verbouwer
7 jaren geleden

hallo hugo

bedankt voor je reply

maar ik begrijp niet alles

-wat bedoel je juist met de verticale plaat? ik kan behalve bij de achterste balk (extra foto zet ik bij) echt niet zien hoe diep of in hoeverre die balken in het gewelf zitten

nu heb ik in elk geval op sommige plaatsen ruim 5 cm roest die ik er zo af kan trekken,

is dat nog normaal? ik maak me vooral zorgen over de balken waar de aanschakeling op de zijmuur toch duidelijk afgebrokkeld is

- hoe kan ik dat verticale deel checken? kan ik Überhaupt weten of het wel I-profielen zijn die erin zitten? ik heb lang geen originele bouwplannen met details, enkel van de ruimte indeling en enkele latere renovaties,

- aan de balken is op die ruim 100 jaar nooit iets gedaan en vraag me af wat de levensduur is

- indien nodig dacht ik idd. ook aan versterking van de bestaande balken, maar dat kan niet volgens jou omdat ze die niet kunnen binnenbrengen?

zelf met mortel werken zie ik me niet doen, hammerite ken ik maar dat lijken me mssch als oplossing wel wat ondermaats? (kleine potjes en 10 x 4 M BALKEN te behandelen)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/48625/dscn4261-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b11a48efde6a23bc9b2b51048e30d3d4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/48625/dscn4263-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=64db200036cb59a8ecb2e7c0451828ed
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag