Is het verstandig om een houtskelet woning te isoleren met PIR met tweezijdig aluminium
Alle reacties
Dat lijkt mij niet zo verstandig ! Vanwaar deze opmerkelijke combinatie ?
Hoe is de opbouw en hoe zijn de afmetingen van de houtskelet buitenwanden ?
Bedankt voor je reactie.
De buitenwanden zijn van larix gepotdekselde pkanken, dan folie, dan 6 cm. vlas en dan 8 cm. PIR. Wij wilden eigenlijk alles met vlas isoleren maar de isolatiewaarde van vlas is minder dan van PIR. Dat is de reden. We hebben ook de vloer met PIR geisoleerd en ook nog met schelpen zodat daar het vocht intrekt.
Hoe zou jij het doen?
Je hebt dus een houtskelet van slechts 14 cm dikte wat mij als isolatiedikte sowieso al minimaal lijkt zelfs al zou je dit volledig met PUR of PIR doen.
Met die isolatieplaten maak je een dampdichte woning zowel aan de binnenkant als ergens in het midden.
Overweeg hierbij dat PIR of PUR later kan beschouwd worden als 'het nieuwe asbest', zeker als dat in de wanden zit verwerkt. Onder vloeren lijkt mij dit minder problematisch.
Ik zou veel eerder denken aan een volledig dampopen opbouw gaande van dampremmend aan de binnenkant naar zo dampopen mogelijk aan de buitenkant. En uiteraard dit alles met ecologische gezonde bouw- en isolatiematerialen.
Bijvoorbeeld:
- binnenafwerking met gipsvezelplaten
- leidingsspouw van 4 cm met daarin eventueel isolatie (glaswol bijv.).
- dampremmende OSB-beplating
- houtskelet van minimaal 22 cm dikte volgeisoleerd met cellulose of vlaswol of glaswol.
- isolerende houtwolbeplating van minstens 18 mm.
- ventilatiespouw
- muurafwerking met larixplanken
Verder vraag ik me af wat die schelpen voor nut hebben onder de PIR-platen ?? Er dient toch een waterkering of vochtscherm te zijn aangebracht onder de vloerisolatie en onder de vloerplaat ?
Indien je niet kiest voor een afwerking met hout maar met crépi dan kan je voor dezelfde muurdikte nog minstens 4 cm meer isoleren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden
Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.
Lees meer
Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes
Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen