4

Vraag aangaande erfdienstbaarheid

Dastex
Dastex
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Hallo, bij het overlijden van mijn ouders hebben wij met 4 kinderen allerlei gronden geërfd. Deze zijn nog niet in ons bezit want er is onverdeeldheid. Een van de kinderen heeft een stuk grond gekocht voordat de ouders stierven maar waar een erfdienstbaarheid op geldt voor zowel een electriciteitspaal als voor een waterloop. Het stuk grond met woning  van mijn ouders grenst aan dit stuk, mijn ouders lieten vroeger toe om de maatschappij over hun stuk te laten rijden vermits de gronden beide van hun was.  Deze niet - officiële toegang (staat nergens in aktes ed.) wilt dat ene  kind nu gebruiken om dit als officiële te laten gelden terwijl alleen in zijn akte staat dat hij erfdienstbaarheid moet verlenen. Dus niet het stuk waar er nu 4 erfgenamen zijn. Dat ene kind kan een gemakkelijke weg over zijn eigen eigendom voorzien langs de baan. Het gaat hier dus niet meer over een ingesloten stuk grond dat niet bereikbaar zou zijn want hij kan via zijn eigendom een toegang voor de electriciteitsmaatschappij voorzien en trouwens  ligt de erfdienstbaarheid daar al voor de waterloop. Kan dat ene kind de erfdienstbaarheid zomaar op de grond van mijn ouders laten leggen?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Volgens mij gaat het hier over een  wettelijke erfdienstbaarheid. Indien in de onmiddellijke omgeving  een waterloop is wordt die clausule al eens opgenomen dat de betrokken overheid toegang moet hebben tot die waterloop voor het onderhoud of een strook van 5m langs de waterloop moet vrij blijven. Vraag is in hoeverre  die toegang  tot de waterloop nog actueel is, maar de betrokken departementen zullen dat blijven vermelden in hun briefwisseling bij verkoop, verkaveling of bouwaanvraag, zelfs als de waterloop in werkelijkheid er niet meer is. De oorsprong kan soms tot meer dan 100 jaar teruggaan.  Als dat perceel grond bezwaard is met een wettelijke erfdienstbaarheid voor een waterloop  kan men die erfdienstbaarheid niet zomaar naar een ander terrein overhevelen. De betrokken overheid is  hier de beslissende partij en uiteraard moeten ook alle eigenaars van het alternatieve terrein daar mee akkoord zijn (wat ik hier  niet zie zitten).

Voor de elektriciteitspaal is het een andere situatie. Is het een gewone betonnen paal (huisaansluitingen) of is het een  paal voor een hoogspanningslijn en waar staat die paal. Afhankelijk van de situatie kan die paal op uw eigendom staan gewoon omdat de eigenaars ooit  schriftelijk de toelating hebben gegeven, die toelating houdt ook in  dat de betrokken exploitatiemaatschappij toegang heeft tot die paal 24u/dag zonder voorafgaande verwittiging langs de meest aangewezen weg over dat terrein (dus niet over een ander  zijn eigendom).

Destijds heeft het kind die grond gekocht, naar ik aanneem aan een vriendenprijs, met alle lasten erbij.  Vermoedelijk is destijds  een groter perceel grond verkaveld om dat deel  te kunnen verkopen. En bij een verkaveling worden alle belanghebbende diensten om advies gevraagd. Dus de overheid voor de waterloop en de exploitatiemaatschappij voor de elektriciteitspaal zullen destijds als voorwaarde gesteld hebben dat  hun rechten op dat terrein gevestigd zijn. Is er nog een verkavelingsvergunning, dan zal dat er zeker nog in staan. En dat kan je onderling zomaar maar niet wijzigen. En de notaris die kan niet anders dan hetgeen in de verkavelingsvergunning staat overnemen. 

0
Dastex
Dastex
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Dank je wel voor uw antwoord maar begrijp ik het dan goed dat de erfdienstbaarheid op het stuk ligt (landbouwgrond, geen bouwgrond) dat van een van de kinderen is en niet over het stuk van mijn ouders, ook voor de electriciteispiloon? De piloon staat dus op het verkochte stuk landbouwgrond dat nu van dat ene kind is. In akte van de aangekochte grond staat dat hier degelijk een erfdienstbaarheid geldt maar er staat niets in dat dit over de grond (die nu van ons allemaal is)van mijn ouders moet liggen. Er staat geen enkele vermelding gekend dat dit over het adres van mijn ouders is. Zelfs bevestigd in de akte door de electriciteitsmaatschappij. Er staat nergens het adres van mijn ouders vermeld. Deze toegang was er enkel als mijn ouders thuis waren.Als dit niet was reden ze gewoon over een ander stuk land. Dit gebeurde ook maar 1 keer om de 4 à 5 jaar voor eventuele onderhoudswerken. Er is trouwens door bevoegde instanties gevraagd om de poort die er is gehangen na de dood van mijn ouders  onmiddellijk weg te doen om misverstanden te vermijden voor de gerechtelijke verkoop.

Dank je wel 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Het zal dus eerder een hoogspanningslijn en - mast zijn (metalen constructie). Gewoonlijk koopt de maatschappij (nu ELIA?) een aantal M2 grond waar de mast op staat en voor het onderhoud van dat stukje terrein en ook voor werken aan de mast en de lijn zullen zij zich toegang verschaffen via de meest aangewezen weg. En dat is gewoonlijk via het terrein waar de mast in staat (er zijn dan geen grachten of vaste afsluitingen te verwachten). Zodoende kunnen zij met zwaar materieel, kranen en kamions tot bij de mast komen om werken uit te voeren. Ieder perceel grond heeft normaal een toegang van op de openbare weg en het is die toegang die zal gebruikt worden. De andere aanpalende eigenaars hebben geen verplichtingen en kunnen zelfs de doorgang verhinderen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag