Interessante discussie!
Ik sta op het punt om een soortgelijke oplossing aan particulieren aan te bieden als een kant-en-klaar pakket (i.e. bakje bevestigen en klaar) en kan nog wel wat input gebruiken voor het marktonderzoek.
De voorgestelde oplossingen in dit forum en op het internet lijken het probleem van de niveaumeting zeker op te lossen, maar elk brengt jammer genoeg zijn eigen problemen met zich mee:
- WiFi signalen vergen meer energie (en gaan dus minder lang mee op batterij of hebben netstroom nodig) en penetreren moeilijker zware materialen zoals het betonnen deksel van een regenwaterput.
- om het LoRaWAN protocol te kunnen gebruiken, heb je een gateway nodig die de vertaalslag maakt tussen het LoRa signaal van de sensor en het internet. Helaas is de dekking van publiek beschikbare gateways onvoldoende betrouwbaar en zal je hier dus wellicht een eigen gateway voor moeten aanschaffen, wat extra kosten met zich meebrengt.
- vele andere oplossingen op het internet maken gebruik van netstroom, wat meestal niet onmiddellijk voorhanden is in deze situatie.
Mijn oplossing maakt gebruik van het NB-IoT netwerk en kan 4 jaar lang autonoom werken (waarna de batterij vervangen kan worden). De verstuurde data worden geaggregeerd op een centrale server en ter beschikking gesteld van de eindgebruiker via een gebruiksvriendelijke interface. Er kunnen bovendien een hele reeks extra features worden toegevoegd (vb. notificaties, voorspellingen/aanbevelingen, integratie van lokale weergegevens, API, ...).
Sturen jullie me een privébericht bij interesse? Alle input wordt enorm geapprecieerd!
(Ik volg het forum nauwgezet op, dus verlies jullie berichten niet uit het oog.)