6

Bouwen in snelbouw

juridisk
juridisk
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Goedemiddag, iedereen.

In 2015 heb ik een bouwproject gemaakt om mijn huis uit te breiden naar de tweede verdieping. In 2016 heb ik de muur naast een van de buren (die alleen de 1e verdieping hebben) met snelbouw gemaakt. vorige week kwam naar mijn huis een Pandtoezicht van de Stadstoezicht, en zegt dat ik de muur in ytong, celbeton of massieve baksteen zou moeten doen.

Ik begrijp niet waarom! honderden constructies en uitbreidingen van huizen in België worden de buitenmuren gemaakt in snelbouw.

Kan iemand uitleggen waarom?

Bestaat er een wet die het gebruik van snelbouw op de buitenmuren verbiedt? als er iets is dat ik niet wist, kun je me vertellen wanneer deze wet is geboren?

Ik wacht op een antwoord.

dank u wel

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
7 jaren geleden

Er bestaan idd regels (zoals in Antwerpen) die voor scheimuren stellen dat geen bouwstenen mogen gebruikt worden met een perforatie van meer dan 15%.  Snelbouw heeft perforaties van meestel 20-25%, dus mag dit niet gebruikt worden voor scheimuren.

www.arcopolo.com

0
juridisk
juridisk
0 7 Andere particulier
7 jaren geleden

Bedankt voor de info en hulp.

Als ik nu een muur tegen de binnenkant leun op ytong 11 of 14 cm zou het dan goed komen?

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
7 jaren geleden

Neen, want de enige muur die op de scheilijn staat en dus de enige muur die als scheimuur kan aanzien worden is die snelbouwmuur.  Al wat je er langs binnen (of buiten) tegenaan bouwt zijn geen scheimuren, maar binnenmuren (of gevelparament).

www.arcopolo.com

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Is op het plan vermeld welke steen er ging gebruikt worden? Heeft Stedenbouw speciale voorwaarden opgelegd over de scheimuur?

Maar inderdaad in de Bouwcode Antwerpen staat dat het geen geperforeerde steen mag zijn. De brandweerstand van 2u wordt bij snelbouw al behaald met een steendikte van 14cm, de draagsterkte is 3 tot 4x beter dan cellenbetonsteen, dus daaraan zal het niet liggen. Maar ik heb een vermoeden dat niet veel bouwheren/architecten  van die regel op de hoogte zijn.

Over welke oppervlakte gaat het en wat is de sanctie ingeval het zo blijft?

Hetgeen mij wel verwondert is dat de buitenkant (nog) niet geisoleerd was. Volgens EPB-normen volstaat  enkel een snelbouwsteen niet meer om te voldoen.

0
juridisk
juridisk
0 7 Andere particulier
7 jaren geleden

Nee! mijn project zegt niet wat voor soort materiaal ik zou moeten toepassen, en de bouwcode van Antwerpen specificeert niet welk materiaal je zou moeten toepassen! zeg gewoon dingen zonder gaten en giechelen om 2 uur vuur. als ik nu in deze muur ytong blokken met een dikte van 20 cm aanbreng, denk ik dat het er beter uitziet dan een op 18 cm? en ik denk dat het is toegestaan?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag