3

Daklek

klussers
klussers
#Budget · 7 jaren geleden

mag mijn bovenbuur het plat dak van mijn slaapkamer gebruiken en omvormen tot terras? 

ik heb een gelijkvloers appartement gekocht 5 jaar geleden , 1 slaapkamer is gehuisvest in een aanbouw met plat dak , de bovenbuur heeft dat plat dak omgevormd tot terras met houten tegels , ondersteunt door aanpasbare plastieken voetjes , nu lijkt er een lek te zijn , wie is verantwoordelijk eigenlijk ? en mag de buurman zomaar mijn plat dak belasten en in gebruik nemen ? het is idd zo dat het 'terras' er al was toen ik het kocht , de vorige eigenaar was een oude vrouw die waarschijnlijk geen verweer had tegen deze praktijk .. het gekke is dat hij nu spreekt van er een reling op te zetten rondom , wat ken ik doen ? 

Alle reacties

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

Lees eerst de papieren eens door die je bij aankoop kreeg om te zien of daar iets instaat ivm een terras op uw plat dak.

Vraag uw bovenbuur of hij een schriftelijke overeenkomst kan voorleggen dat hij toelating had om het terras aan te leggen.

Als dit negatief is, kan je hem vragen het terras te verwijderen.

Om de herstelling van het plat dak mogelijk te maken, moet hij zo al het terras verwijderen, daar kan hij zich niet tegen verzetten.

Laat een expert vaststellen wat de oorzaak van het lek is. Kan zijn dat het dakvilt versleten is, maar kan ook zijn dat de pootjes het lek hebben veroorzaakt. In het geval dat de bovenbuur de oorzaak is, kan je hem aansprakelijk stellen voor de kosten.

Informeer eens bij een wetswinkel (advocaat) wat je kan doen.

Zorg dat je foto's hebt en doe de correspondentie via aangetekend schrijven.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Kijk ook eens in de  basisakte van het appartementsgebouw. Normaal hebt u een kopie bij de aankoop gekregen of anders  vragen aan de syndicus. Daken van appartementsgebouwen  zijn gewoonlijk expliciet opgenomen in de basisakte. Het dak voor het hoofdgebouw is 100% zeker  gemeenschappelijk dwz  iedereen is een beetje eigenaar van het dak in verhouding tot zijn aandeel in het totaal. Bij herstelling van het dak (+ isolatieplicht) zal iedereen bijdragen in de kosten volgens zijn aandeel.

Voor de achterbouw twijfel ik of het plat dak volledig gemeenschappelijk is en verwijs ik naar de basisakte. Het  is  ofwel 100%  privatief, dwz het is uw eigendom en bij herstelling  en/of isolatie  betaalt u het volledige bedrag, ofwel is het van de gemeenschap en is iedereen een beetje eigenaar van uw dak. In geen geval kan de eigenaar van het eerste verdiep  het plat dak als zijn eigendom beschouwen en er terras van maken zonder akkoord van de VME.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kopen over de taalgrens sinds 2025 interessanter: “Meer Vlamingen doen het”

Kopen over de taalgrens sinds 2025 interessanter: “Meer Vlamingen doen het”

Sinds kort is het financieel aantrekkelijker voor Vlamingen om over de taalgrens een huis te kopen. Hoe komt dat en welke regio’s zijn populair?

Lees meer

Geen plaats voor grote gezinnen op de huurmarkt

Geen plaats voor grote gezinnen op de huurmarkt

Er zijn onvoldoende huizen te huur voor grote gezinnen. Slechts 1 op 20 woningen heeft 4 of meer slaapkamers, zo blijkt uit een analyse van Spotto.

Lees meer

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Ontdek alles over renovatiekosten voor je huis: van uitvoering tot materiaalkeuze en premies. Maak de juiste keuzes en optimaliseer je budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag