4

Bouwheer in gebrek stellen.

Vassals
Vassals
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Ik ben eigenaar van een appartement en mede eigenaar van de algemeen ruimtes.

Daar zijn bouw gebreken in de algemeen ruimtes geconstateerd. Die vallen onder de bouw  tien jaar waardborg. Bouw is drie jaar oude.

Nog de VLM en nog de syndicus nemen actie tegenover de bouwheer.

Mag ik zelf als mede eigenaar direct de Bouwheer in gebrek stellen?

Moet ik ook de syndicus in gebrek stellen in dit geval?

Dank u.

Met vriendelijk groeten.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
7 jaren geleden

Hoe kan je de syndicus in gebreke stellen, die is helemaal geen betrokken partij.

Jij moet de aannemer of projectontwikkelaar in gebreke stellen OF dit punt op de agenda zetten bij de jaarlijke algemene vergadering (uitzonderlijke vergadering kan ook neem aan). Op deze vergadering kan dan gestemd worden of de eigenaars als groep een rechtszaak aanspannen. Is normaliter goedkoper per eigenaar. Is er geen meerderheid aan stemmen, dan is de kous voor de syndicus af. Een syndicus kan enkel doen wat de VME hem of haar vraagt om te doen. 

0
Kris M
Kris M
594 3502 Andere particulier
7 jaren geleden

Over welke gebreken gaat het?  Enkel gebreken die de stabiliteit van het gebouw aantasten vallen onder de tienjarige aansprakelijkheid.  Ook zichtbare gebreken die niet vermeld werden in de voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen vallen daar niet onder.  

0
Kris M
Kris M
594 3502 Andere particulier
7 jaren geleden

Over welke gebreken gaat het?  Enkel gebreken die de stabiliteit van het gebouw aantasten vallen onder de tienjarige aansprakelijkheid.  Ook zichtbare gebreken die niet vermeld werden in de voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen vallen daar niet onder.  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag