Bijstelling verkaveling : bouw garage in zijtuin tegen garage buur op perceelsgrens.

3

Bijstelling verkaveling : bouw garage in zijtuin tegen garage buur op perceelsgrens.

Leopold
Leopold
#Ontwerp · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Wij beschikken over een bouwgrond bestemd voor open bebouwing – de bouwzone is een rechthoek van 13 x 8 gelegen op 3 m  van beide perceelsgrenzen.

Een aantal jaren geleden heeft een ontwikkelaar verschillende percelen voor open bebouwing rechts van onze bouwgrond herverkaveld in 8 halve open bebouwingen allemaal tegen elkaar (telkens hoofdgebouw met naastliggende garage allen op de perceelsgrenzen)

Destijds hebben wij mondeling goedkeuring gegeven om op onze rechter perceelsgrens  de garage van de eerste half open bebouwing te bouwen.

Deze garage is effectief gebouwd met aan onze zijde een gevelsteen / spouwmuur tegen de perceelsgrens.

Vandaag wens ik in een bijstelling van de verkaveling in te dienen om een garage in de zijtuin te bouwen tegen deze garage op de perceelsgrens.

Onze buur meent nu echter dat hij dit nooit zal toelaten en dit zal aanvechten.

Kan dit zo maar ? Volgens mijn info niet.

Mijn garage zal los geplaatst worden van zijn garage met een dilatatievoeg van 2 cm. Hoe lossen we de open voeg op bovenaan het dak ?

Kan de buur een vergoeding eisen voor zijn gevelsteen / isolatie die nu nutteloos wordt?

1
Leopold
Leopold
0 1 Bouwer
7 jaren geleden

GOED NIEUWS

Antwoord stedebouw : 

- garage bouwen in zijtuin kan omdat ik destijds zelf toelating hebt gegeven om een garage op de perceelgrens te bouwen. - dit is blijkbaar duidelijk  (artikel 20) die voor alle percelen van de gemeente gelden.

Bijgebouwen in of in aansluiting op de zijtuin  : Daar de autobergplaats op of tegen de perceelsgrens wordt ingeplant, is een akkoordverklaring van de aanpalende eigenaar noodzakelijk. Deze verklaart bereid te zijn om

CONCLUSIE :

- gewoon bijstelling indienen + geen enkel bezwaar van buren kan de bouw in de weg staan ! openbaar onderzoek wordt wel steeds gedaan bij bijstelling verkaveling + normale procedure

- handtekeningen zijn niet noodzakelijk ,

- gezien de te verwachten (emotionele ?) bezwaren buur, garage tegen scheiding plaatsen zonder gebruik te maken van hun constructie (eigen fundering, draagmuur...)

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ga uw licht eens opsteken bij stedebouw.  Verkavelingsvoorschriften (stedebouwkundige voorschriften) aanpassen vereist de handtekening van idereen die in die verkaveling woont.  Men spreekt van het versoepelen van dienprocedure...

Googel eens “afwijken verkavelingsvoorschriften”.

In de wijk waar ik woon al meerdere keren getekend voor medebewoners die wilden afwijken en daarvoor meer dan 200 handtekeningen moesten verzamelen ;-(((

PS uw betrachting om een garage te bouwen tegen de garage van de buren is voor mij een redelijke betrachting die je buur niet hindert.  Betaal desnoods een muurovername om m te overtuigen.  Da s dan ook een muur minder te metselen.

0
Leopold
Leopold
0 1 Bouwer
7 jaren geleden

GOED NIEUWS

Antwoord stedebouw : 

- garage bouwen in zijtuin kan omdat ik destijds zelf toelating hebt gegeven om een garage op de perceelgrens te bouwen. - dit is blijkbaar duidelijk  (artikel 20) die voor alle percelen van de gemeente gelden.

Bijgebouwen in of in aansluiting op de zijtuin  : Daar de autobergplaats op of tegen de perceelsgrens wordt ingeplant, is een akkoordverklaring van de aanpalende eigenaar noodzakelijk. Deze verklaart bereid te zijn om

CONCLUSIE :

- gewoon bijstelling indienen + geen enkel bezwaar van buren kan de bouw in de weg staan ! openbaar onderzoek wordt wel steeds gedaan bij bijstelling verkaveling + normale procedure

- handtekeningen zijn niet noodzakelijk ,

- gezien de te verwachten (emotionele ?) bezwaren buur, garage tegen scheiding plaatsen zonder gebruik te maken van hun constructie (eigen fundering, draagmuur...)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag