Rechtstreekse inkijk van dakterras voldende om in beroep te gaan tegen bouverguning?

3

Rechtstreekse inkijk van dakterras voldende om in beroep te gaan tegen bouverguning?

Stijn DV
Stijn DV
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Beste,

We wonen in HOB en het aanleunende huis is verkocht aan een bouwfirma die het huis wil slopen en een meergezinswoning wil bouwen.  De firma heeft ondertussen een bouwvergunning aangevraagd en gekregen en dit bekendgemaakt door gele affiche uit te hangen.  Maw we hebben nog 30 dagen om beroep aan te tekenen bij de provincie. 

Vandaag heb ik de regels over "zichten en lichten" opgezocht en ik denk dat deze regels op één punt niet gerespecteerd worden.  In bijlage zit een detail van het plan v de 1e verdieping. Volgens mij is er rechtstreeks zicht op ons terras vanuit het dakterras omdat de scheidingsmuur niet wordt opgetrokken tot en met de 1e verdieping.  Het balkje rechts van de plantenbak is de dakrand van het platdak en belet het zicht op ons terras dus niet. Heb ik gelijk over het rechtstreeks zicht en is dit een voldoende zwaar argument om mee in beroep te gaan en om de vergunning te laten schorsen?  Zou ik dit ook kunnen gebruiken om te onderhandelen met bouwfirma om de muur verder dan ze wettelijk moeten op en door te laten trekken met als tegenprestatie dat ik geen beroep aanteken of is de kans reëel dat ze me veel gaan beloven maar niets gaan uitvoeren omdat ik op het moment van uitvoering toch geen beroep meer kan aantekenen?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49246/plattegrond-1e-verdiep-jpg.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=10476fb579be096d65a8e322e43a2fd4

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Is er geen openbaar onderzoek geweest vooraleer de bouwvergunning toe te kennen? Dit is enkel mogelijk indien de bouwaanvraag conform de bouwcode, bpa is. Dwz dat in dat geval in beroep gaan weinig kans op succes biedt.

Wat betreft afstanden zijn er 2 maten in gebruik: 190cm in het burgerlijk wetboek en soms 100cm als minimum afstand voor terrassen.

0
Stijn DV
Stijn DV
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Alvast bedankt voor het antwoord. Om op uw vraag te antwoorden hieronder de volledige geschiedenis: de bouwfirma heeft in december 2017 al een eerste bouwaanvraag ingediend waarbij er een openbaar onderzoek geweest is. Wij hebben toen bezwaar aangetekend en de stad heeft deels rekening gehouden met ons bezwaarschrift en de vergunning niet toegekend.  Daarop heeft de bouwfirma het ontwerp aangepast naar de voorstellen van de stad en opnieuw vergunning aangevraagd.  Dit is de bouwaanvraag waarover mijn vraag gaat.  Bij deze bouwaanvraag is er geen openbaar onderzoek geweest (geen gele affiche uitgehangen), maar zijn wij als aangrenzende buur wel weer aangeschreven geweest om te vragen of we bezwaar hadden. Wij hebben dan terug bezwaar ingediend met ondermeer inkijk als argument maar de stad heeft deze keer geen rekening gehouden met ons en de vergunning dus toegekend. De bouwfirma heeft nu deze beslissing uitgehangen en we kunnen nog beroep aantekenen bij de provincie. Het is nu pas dat ik de regels van zichten en lichten opgezocht heb en dus zie dat er hier iets niet klopt.  In ons bezwaarschrift hebben we wel gezegd dat er teveel inkijk was, maar hebben we de regels over "lichten en zichten" niet vermeld omdat we deze nog niet kenden.  Er is geen bpa van toepassing, de bouwcode hebben we gevraagd aan stedebouwkundige dienst, maar niets meer van gehoord. 

Bedoelt u dat het terras enkel zo mag gebouwd worden al er een bpa of bouwcode is die dit toelaat en anders niet? 

Wanneer wordt de 100cm gebruikt en wanneer niet?  Hangt dit af van gemeente tot gemeente? hoe kunnen we dit checcken?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag