2

Terras buigt door

Volenar
Volenar
#Budget · 7 jaren geleden

Beste

Alvast bedankt voor uw tijd. 
Ongeveer een 11 maanden geleden heb ik mijn appartement aangekocht. De terrastegels lagen toen iet-wat los, wat volgens de vorige eigenaar slechts een kwestie was van opnieuw regelen van de drukpunten onder de tegels.
Blijkt dat er nu al een tijdje problemen waren door het feit dat het terras wat doorbuigt naar beneden (waar het plafond boven het terras van de onderbuur dan effectief de buiging zichtbaar is). Nu, dit is mij nooit gecommuniceerd bij de verkoop. Mijn onderbuur en de vorige eigenaar hadden hier dus heel zeker weet van want hebben er op verschillende manieren stappen tegen proberen ondernemen maar de VME kwam hier niet in tussen alsook trad de syndicus niet in actie. 

Nu is mijn vraag naar jullie toe (mits ik hier héél weinig kennis van heb)  : wat doe ik het beste? Ikzelf heb nog met geen enkele partij contact gehad buiten mijn onderbuur die mij over dit probleem aansprak een tijdje geleden (en ik hiervan dus pas voor de EERSTE keer op de hoogte was, hiervoor wist ik dit niet en dacht ik dus dat de tegels wat gebogen lagen door de foutieve afstelling hiervan).
- Kan ik iets doen tov de vorige eigenaar? Mits er tussen hem - onderbuur - syndicus - VME reeds communicatie is geweest en ze dus allemaal op de hoogte waren en niemand iets naar mij gecommuniceerd heeft?
- Wat kan ik doen tov het probleem? Zal ik dit volledig uit mijn zak moeten betalen? (informatief : er zijn voor de buurman reeds herstellingen gedaan aan een gedeelte van het terras waar ze het toen onder gemeenschappelijk en dus niet privatief deel beschouwde - maar heb dus schrik dat ze dit nu wel richting het kamp van 'privatief' gaan spelen en ik dus met alle kosten ga zitten..

Bedankt, met vriendelijke groet.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
7 jaren geleden

Als het appartement minder dan 10 jaar oud is kan je de bouwheer in gebreke stellen op basis van de 10 jarige aansprakelijkheid op stabiliteitsproblemen.

Indien het appartement ouder is moet de VME tussenkomen om het stabiliteitsprobleem op te lossen.  Betegeling is voor u.  Zet het op de agenda van de volgende VME en als t weggestemd wordt moet je naar de vrederechter.

Voorts kan je uw deel van de kosten peoberen terugvorderen bij de vorige eigenaar omdat dit een verborgen gebrek is.  Een verborgen gebrek is een gebrek dat de verkoper kende, jij redelijkerwijs niet kon zien en de verkoper verzweeg.  De stappen die de verkoper ondernam om het te repareren geven aan dat hij het wist.  t Wordt natuurlijk ook procederen.

Uit welk mteriaal is het terras gemaakt en wat buigt er exact door?  Als de herstellingskost klein is is t mosschien beter om de herstellingskost te betalen dan een jarenlange dure procedure te doorlopen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”

Lees meer

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Is het herfinancieren van je hypothecaire lening nu een goed idee? We vroegen het aan financieel expert Kenneth Vansina.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag