Waarom worden mijn radiatoren warm bij vraag naar sanitair warm water?

25

Waarom worden mijn radiatoren warm bij vraag naar sanitair warm water?

Buckie
Buckie
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

Beste forumleden,

Wij hebben begin dit jaar een huis gekocht, maar sinds een tijdje worden mijn radiatoren warm(er) bij vraag naar SWW. We hebben een ATAG CV ketel (Q25S) op gas met indirect gestookte boiler voor SWW. Ook wanneer de CV wordt afgezet aan de ketel zelf (zomer) worden de radiatoren warm (als we de kraantjes niet dichtdraaien). In de ruimte waar de thermostaat hangt hebben we geen thermostatische kranen, zoals het hoort.

Er zijn reeds 2 loodgieters geweest, verdelers van ATAG, dus die zouden er toch iets moeten van kennen. De driewegklep is reeds vervangen, om het kort te maken, aan de ketel mankeert niks. De tweede loodgieter denkt dat het komt doordat de indirect gestookte boiler te ver van de cv ketel hangt (toch wel 15m naar de berging naast de badkamer, is een verdieping lager want de cv ketel hangt in de garage) en daardoor té veel weerstand geeft, welke op zijn beurt er dan voor zorgt dat het water de gemakkelijkste weg zoekt, namelijk de radiatoren. Kan dit? iemand al zoiets meegemaakt?

Alvast bedankt voor de reacties

Buckie

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Als je eens op internet op zoek gaat naar dit toestel blijkt dit niet direct een succestoestel te zijn. Ik vermoed dat er een ontwerpfout inzit of de sturing van de circulatiepomp defect is (waarschijnlijk zal de printplaat volledig moeten vervangen worden). Blijkt ook dat als de boiler op temperatuur is de 3-wegkraan in de andere positie (radiatorstand) terugkeert, maar dan zou de pomp al moeten gestopt zijn (nalooptijd inbegrepen) . En op ATAG moest men ook niet al te veel rekenen voor oplossingen.

Hoe oud is het toestel? Ik zie hier jaartallen van 12-14 jaar. Dan loont het niet meer de moeite om daar veel geld aan te spenderen om te laten herstellen.

U zou enkele testen kunnen doen door tijdens de opwarming van de boiler zijn gewenste temperatuur telkens  te verlagen zodat u de reactie / werking van de cv-ketel kan vaststellen bij het omschakelen van boiler naar radiator.

0
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier
7 jaren geleden

ja,  omdat er in de moderne ketels een bufferzone  is ingebouwd die de ketel op temeperatuur houd, waarrdoor  het warm water sneller op tempertuur is..

0
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik begrijp je, ik zelf heb mijn thermostaat moeten vervangen om te weten te komen hoe mijn installatie werkte, dank zij mijn kennis van installatie technieken ben ik daar achter gekomen, en na een beetje zoeken kom je er wel achter. Is uw thermostaat nog wel in orde, niewe batterijen kunnen al voldoen. Ik volg je op met plezier en samen met mijn andere collega's op ons forum zullen wij U de juiste info geven.

0
Buckie
Buckie
0 10 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste Freddy,

de thermostaat hebben we pas laten vervangen door een "boxx" van engie, ne slimme dus. Aangezien de 1e loodgieter dacht dat het mss dethermostaat was hebben we die ook laten vervangen, dus daar ligt het ook zeker niet aan. Dinsdag komt de loodgieter (de 2e) het ventiel plaatsen, maar na het bericht van Hugo te hebben gelezen (printplaat stuk?) begin ik wel te twijfelen of dat een goed idee is... . De Ketel is nog maar een jaar of vijf geloof ik maar als daar idd zoveel problemen mee zijn... Moeilijk...

gr

0
Buckie
Buckie
0 10 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste Hugo,

het toestel is nog niet zo oud, als ik mij niet vergis een jaar of vijf, maar ik ga wel eens de factuur vragen aan de vorige eigenaar, als hij die nog heeft natuurlijk. In ieder geval, ik had ook gezegd tegen de 2e loodgieter, toen hij hier testen aan het doen was om het probleem op te sporen, dat het mss de elektronica was in de cv ketel zelf, maar hij verzekerde mij van niet. Dinsdag komt hij langs voor het zoneventiel, ik ga er hem over aanpreken, al was het maar voor de blijkbaar slechte historie van de software in dit type ketel...

alvast bedankt!

0
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een gasketel met ww functie slaat ook aan voor bufferwarmte, ik begrijp niet dat Uw radiatoren keiheet zijn via restwarmte en zal trachten uit te zoeken hoe dit kan ontstaan. Geef mij even de tijd  en ik zal je antwoorden.

0
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier
7 jaren geleden

Zonder terugslagkleppen zul je nooit een doorvoer  naar de rest van de installatie kunnen tegenhouden,

mijn vooganger heeft dit reeds gezegd, dat is een noodzaak, 

0
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier
7 jaren geleden

Zonder terugslagkleppen zul je nooit een doorvoer  naar de rest van de installatie kunnen tegenhouden,

0
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Dat was ook mijn eerste reactie doch bij nader toezien is dat niet van zelfsprekend. Het geeft eerder de indruk van een geblokkeerde 3-wegklep (is blijkbaar al eens vervangen) of een fout in de sturing van de circulatiepomp (printplaat te vervangen). 

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Koelen met een airco: zo werkt het en dit is de prijs

Koelen met een airco: zo werkt het en dit is de prijs

Met een airco kan je je woning koelen tijdens warme zomermaanden. Maar hoe werkt een airco en welke prijs betaal je ervoor? We maken je wegwijs.

Lees meer

Offertes voor warmtepompen vergelijken: met deze factoren moet je rekening houden

Offertes voor warmtepompen vergelijken: met deze factoren moet je rekening houden

Energiezuinig verwarmen met een warmtepomp? Ontdek de soorten en hun prijs, vergelijk offertes en krijg tips om een installateur te vinden.

Lees meer

Airco onderhoud: laat je airco veilig en efficiënt werken met deze tips

Airco onderhoud: laat je airco veilig en efficiënt werken met deze tips

Je airco veilig en efficiënt laten werken? Ontdek hoe vaak je airco een onderhoud nodig heeft en welke onderdelen je zelf kan schoonmaken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag