Error: Verdeelkast (en evt. meterkast) verplaatsen

6

Error: Verdeelkast (en evt. meterkast) verplaatsen

Freakyjerre
Freakyjerre
#Elektriciteit · 7 jaren geleden

Hallo

Bij een vriend van me zijn er uitbreidingswerken aan de gang om een nieuwe keuken in een nieuwe bijbouw te plaatsen. Door een GROTE fout (van de aannemer EN de architecte!!! :-(( ) staat de ruwbouw-muur loodrecht op hun verdeelkast.

Wat zijn mogelijk oplossingen volgens jullie? Wat zouden jullie doen om dit asap te kunnen aanpakken?

Ikzelf had de gedachte om alles in de bestaande kast te verlengen naar een nieuwe verdeelkast in de nieuwe bijbouw. Maar zou het dan niet beter zijn om meteen ook de bestaande meter te verplaatsen naar de nieuwe locatie, aangezien deze locatie zich dichter tegen het aansluitpunt (paal=>woning) bevindt dan diegene die er nu is?
De kabel loopt vanuit een kastje aan de woning rechtstreeks naar een locatie die veel verder is dan de nieuwe locatie waar ik de nieuwe verdeelkast zou plaatsen. M.a.w. de toekomende bundel komt sneller naar de nieuwe kast. (de bestaande kabel heeft dus een goede lengte).
Zou er een nieuwe kabel moeten geplaatst worden (van Eandis uit, bvb. door niet conforme oude kabel, of bvb. standaard nieuwe kabel,...)? Worden wijzigingen aan de aansluiting sowieso in een put gedaan? Daar de bestaande toekomende leiding vanop de paal komt en op de muur van de woning zo binnen gaat?

Ik hoop asap zoveel mogelijk ideeën te ontvangen zodat ik wat "wijzer" wordt om dit probleem op te lossen.

In bijlage vinden jullie enkele foto's van de situatie.

Alvast heel veel dank!!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49538/image-1-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6a857c8080f75db44cd8b63fca3fd1b6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49538/image-2-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a3aae7b65e24882c16b979e04eece6bbhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49538/image-3.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c6acc1fec1f6cf9458f34aa369e5600ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49538/image-4.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3af82b316711f9afa732dd9b7e722418https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49538/image-5.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=62a317a0546889309aafa29651e95e7ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49538/image-6.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a31f00c4f17040882e6b833d4cc01879https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49538/image-7.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c6f673ebb601e8e26816b2633b9b4478

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

De aannemer treft geen fout.  Hij voerde uit wat op de plannen staat.  Die zkeringkast ziet er vrij nieuw uit.  Wie was eerst?  De zekeringkast of het plan.  Hoedanook, misschien zei de boiwheer wel dat de kast zou verplaatst worden.

Teller verplaatsen impliceert normaliter een nieuwe aansluiting volgens de nieuwe regels.  Dat is ondergronds.  Kan de teller in die zijgevelgebouwtjes of in een buitenkast die loodrechte aansluiting op straat toelaat?

Haal er de netbeheerder bij en laat een offerte maken hoe jij het ziet zodat je weet waar je aan toe bent.  Installatie zal moeten gekeurd worden.  Waarschijnlijk zal.je ondergronds moeten gaan.  Die mannen zijn nogal strikt.

Als t niet veel mag kosten kan je een nis overwegen (maw muur stoppen op bv 40cm van de zekeringkast en een houten kast maken die langs 1 kant toegankelijk is)

Je kan,ook de teller laten hangen waar hij hangt en enkel de zekeringkast al op de goede plaats hangen.  t Verlengen van de circuits moet volgens de regels der kunst gebeuren (kabeldoos of waterdichte moffen)

0
Freakyjerre
Freakyjerre
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Alvast bedankt voor jouw reactie. De aannemer treft inderdaad geen fout, echter zou ik persoonlijk dan even gewacht hebben om de ruwbouwmuur daar al zo hoog op te treeken, maar goed. Dat is naast de kwestie.
Wie was eerst? Het verdeelbord.
De teller kan niet in een zijgevelgebouw, daar de badkamer daar is. Wel zou ik de teller dus verplaatsen naar het "nieuwbouw"-gedeelte. Daar wordt eigenlijk een technische ruimte voorzien.
Ik heb gisteren een aanvraag gedaan voor een offerte bij Eandis. Hopelijk komen die "snel" langs.
De aannemere was gisteren nog eens langs geweest om eens te kijken voor eventuele oplossingen en hij sprak ook evt. om de muur vroeger te laten stoppen. Ikzelf ben daar eigenlijk geen voorstander van (nieuwbouw en dan al moeten "prutsen", if you know what i mean :D )
Als ik zou opteren om idd. de teller te laten hangen, en de circuits te verlengen, wat bedoel je juist met "volgens de regels"? Ik ken wel een kabeldoos en waterdichte moffen, maar mag dit bvb. niet gebeuren in de oude verdeelkast? Of moet er dan in die oude verdeelkast een kabeldoos worden gemaakt?

Alvast bedankt!

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
7 jaren geleden

Ietwat aannemer van beroep zou aan dit werkje NIET begonnen zijn zonder de architekt en de bouwheer op de hoogte gebracht te hebben van de consequenties! Geef toe dat dit onmiddellijk in het oog springt ! Dus moet je vragen durven stellen.

Mijn oplossing is de muur op het einde -aan de zekeringkast- onder een hoek van 45° ofwel links ofwel rechts verder afwerken. Als dit uiteraard mogelijk is , gezien ik de bouwplannen niet heb.

Succes

&ré

0
Freakyjerre
Freakyjerre
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Allen bedankt voor de antwoorden. Het euvel is ondertussen opgelost. We hebben de bedrading in de oude meterkast verlengd in die kast, naar een nieuwe kast aan de andere zijde van die muur (oude keuken). Eandis komt nog langs om een nieuwe kabel (straatzijde) aan te sluiten in de nieuwe technische ruimte. We moeten dus nog 1 maal de kast verplaatsen naar deze ruimte.

Mvg

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
7 jaren geleden

Allen bedankt voor de antwoorden. Het euvel is ondertussen opgelost. We hebben de bedrading in de oude meterkast verlengd in die kast, naar een nieuwe kast aan de andere zijde van die muur (oude keuken). 

Die verbindingen moeten bereikbaar blijven. Het AREI eist dit, maar ook voor je eigen goed. 

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Met een batterij kan je overtollige zonnestroom stockeren. Maar hoe werkt het precies? Wat is de prijs? En is de investering voor jou wel interessant?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag