Luchtvochtigheid zolder
Beste,
Op de geïsoleerde zolder van onze nieuwbouw woning merkten we dat de luchtvochtigheid hier redelijk hoog was. De zolder is luchtdicht geïsoleerd en heeft geen ventilatie of raamopening. We merkten de hogere lucthvochtigheid op doordat enkele metalen gereedschappen na enkele maanden roestvlekken begonnen vertonen. We hebben een vochtvreter op zolder geplaatst om de vochtigheid naar beneden te halen (deze vochtvreter moet dan ook eens per maand vervangen worden).
Mijn vraag is echter of het normaal is dat een geïsoleerde zolder (zonder ventilatie) een verhoogde vochtigheid heeft en of een vochtvreter in dat geval een goede oplossing is? Een lek in het dak sluit ik nagenoeg uit aangezien er geen indicaties daarvoor zijn, en door de goede lucthdichtheid van de woning vermoed ik ook niet dat er koude lucht van buitenuit naar binnen treedt. Of is het normaal dat de zolder (het hoogste punt in het huis) nog het overtollige bouwvocht bevat en zou dit effect in de loop der tijd moeten minderen (hoewel we nu al 2 jaar verder zijn).
Alvast bedankt.