S-PEIL? Wat kost dat om s-peil te bekomen?

7

S-PEIL? Wat kost dat om s-peil te bekomen?

DCA046
DCA046
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Ik, kreeg van een firma een offerte voor een nieuwbouw woning half open bebouwing.

Daarin vermeld hij een bedrag van 7000,- euro voor het S-peil te bekomen. Dat betekend als volgt, 

Betreffende het S-PEIL : 

Het S-peil is sinds 1/1/2018 een nieuw gegeven in de bouwsector.

Het S-Peil betekend eigenlijk de bouwschil ter verduidelijking : 

Luchtdichting aan de ramen. Extra luchtdichting aan de isolatie op zolder + opkitten in alle naden en hoeken. Verder brengen ze een extra dampscherm aan op de isolatie op deze luchtdichting te kunnen garanderen.Verder moeten alle doorvoeren zeer goed geplaatst worden en luchtdicht worden afgewerkt. Vloerplaat dient ook rondom te worden voorzien van isolatie ( zo hebben we via de vloerplaat geen koudebrug ) deze nomen ze de vorstranden. Vloerisolatie hebben we ook strengere normen gekregen waardoor we meer isolatie moeten voorzien. 

PVC ramen dienen we te voorzien van 6 kamer profiel.

Zo komt men aan de 7.000€ van het S-peil

Ik vraag of iemand hiermee ervaring heeft en of deze prijs wel degelijk klopt of niet? Is dit niet te duur? is dit een normale prijs?

Ik bouw voor de eerste keer een nieuwbouw woning en hoor vaak via hier en daar dat er vele bedrijven zijn die op deze manier proberen om extra door te rekenen. Mijn vraag is nu of dit een correcte prijs is en of de aannemer/architect dat mag aanrekenen?

Ik hoor graag jullie reactie!

dca046

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Elke aannemer berekent zijn prijs op zijn eigen manier.  In principe is het luchtdicht bouwen reeds een onderwerp dat sinds het invoeren van de EPB in 2006 extra benadrukt werd (maar reeds veel langer een must was als men vakkundig wou bouwen).   Hetzelfde geldt voor het werken met dampschermen (als je dat niet toepast heb je vast en zeker problemen van inwendige condensatie) en met koudebrugloze bouwknopen (werd al tijdens mijn opleiding in 1977 in de strot geramd).  De ramen zijn inderdaad als maar verbeterd in de loop der jaren, alsook het glas, de isolatie, ...  Maar of daar een extra moet voor gerekend worden ...

www.arcopolo.com

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer

Om een concurentiele prijs te kunnen geven, maken de aannemers een minimumprijs. Vermits de normen door de overheid worden opgelegd, worden er dan meerprijzen gemaakt om de normen te halen, dat is natuurlijk niet goed, men moet prijzen geven die juist zijn. 7000€ meerprijs lijkt me niet extreem. Voor de ramen een 2000€,  alles afplakken ( veel werkuren), extra isoleren. Spijtig dat ze niet ineens een prijs maken voor een woning die de normen haalt.

0
DCA046
DCA046
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Beste,

Het gaat hier wel om een nog te bouwen nieuwbouw woning. Ik heb hier en daar gecheckt en zij laten mij weten dat het max. 3000 euro kan kosten. Ik heb al in de offerte ramen en deuren staan. Waarom betaal ik noc eens in die 7000 euro voor 6 kamers isolatie ramen. Welke firma van ramen heeft nu 6 kamer isolatie?

Ik had al bij de start met die bouwcoordinator en zijn architect al problemen. Echter heb ik door onwetendheid contracten getekend voor de studieopdracht en voor de coordinatieopdracht. Er zijn momenteel enkel 2 voorontwerpen opgemaakt maar nog geen definitief plan. Ik heb sedert de het voorval met zijn architect en bouwcoordinator geen vertrouwen meer in hen. Hoe kan ik best uit deze situatie stappen zonder problemen te hebben en kan ik mijn voorschot terug vragen?

Wat is uw mening hierover?

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel

Volgens mij wordt er hier geprofiteerd van de invoering van het S-peil en hoopt men dat de bouwheer onvoldoende kennis heeft en hierin blindelings volgt.

Bijna elk jaar werden de E-peil eisen strenger, toen werden toch ook geen extra forfaitaire kosten aangerekend om het E-peil te behalen.
Om het S-peil te behalen moet het ontwerp goed zijn, voldoende isolatie en een goede luchtdichtheid
In welk jaar werd de omgevingsvergunning ingediend en in welk jaar heb je een contract getekend ? Ze wisten toch op voorhand welke regelgeving er van tel was. 

Welk S-peil wordt er behaald zonder die vage € 7000 kosten.
Wat zijn de resultaten van je EPB verslaggever ? mogelijks zij die extra kosten niet nodig, of kun je het oplossen op een goedkopere manier

De norm voor vloerisolatie is al enkele jaren dezelfde, hun argument daar klopt niet.

PVC ramen, 6-kamerprofiel kun je zelfs niet ingeven in de EPB-software. Belangrijker is een gedetailleerde Uw waarde berekening per raam. 
Ik zou eerder 3-voudig glas overwegen, heeft een behoorlijk effect op de S-peil. Uiteraard afhankelijk van het totaal opp aan ramen

0
DCA046
DCA046
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Hallo stefvdc,

Heb dit jaar  2018 studieopdracht en coordinatieopdracht getekend en een voorschot moeten betalen aan de bouwcoordinator. De bouw van de nieuwbouw woning is nog niet gestart. Heb enkel 2 voorontwerpen ontvangen en er is nog geen definitief bouwplan opgesteld nog ondertekend! De bouwcoordinator kon maar zijn werk starten wanneer ik zijn voorschot betaalde. Gezien mij onwetenheid ben ik erin getrapt om zijn voorschot reeds betaald te hebben. Nu kreeg ik offerte voor de bouw van de nieuwbouw woning en zag die 7000 euro als kost S-peil staan en zo ben ik begonnen met zich vragen te stellen. Hij probeerde mij ook om mij onder druk te zetten maar heb tijd gevraagd om alles te bekijken en gelukkig!

Zelfs epb verslag enz betaal ik ook nog eens 2200 euro.

Heb ondertussen gecheckt en er zijn epb verslag bedrijven die het voor veel minder doen!

Mijn vrouw en ikzelf hebben echter besloten om een einde te willen stellen aan onze overeenkomst met de bouwcoordinator  gezien de situatie van geen goeie contact met zijn architect, gezien zijn prijs van 7000 euro voor S-peil waarin ik geld aftroggelen meen te zien, zijn we van mening dat men hier niet eerlijk is!

Hoe kan ik best uit dit contract uitstappen zonder al te veel problemen?

Is het van belang een advocaat aan te stellen of zelf een aangetekende brief te schrijven en wat zet ik best als redenen?

Graag advies hieromtrent?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect

Gezien je al vast hangt in contracten, betaalde voorschotten, geleverde voorontwerpen, ... is het inderdaad best een goed advocaat in bouwrecht onder de arm te nemen om er met zo weinig mogelijk kleerscheuren onderuit te geraken.

www.arcopolo.com

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag