12

Raad gezocht - projectgrond

EliseA
EliseA
#Budget · 7 jaren geleden

Wij weten ons geen raad met ons (geërfde) pand. Het perceel is 1030m² in zijn geheel en gelegen in het midden van het dorp, op de hoek van een zijstraatje. Een deel is woongebied, een ander deel industriegebied. Momenteel is er 179m² woongedeelte en 255m² handsgebouwen, de rest is tuin/verharde oprit. Het is zo dat de gebouwen zodanig verouderd zijn (en onlogisch opgebouwd over de jaren) dat verbouwen hier een onbegonnen zaak is. Het zal dus wellicht projectgrond worden, aangezien hier al veel mensen voor zijn komen horen.

We hebben een schatter laten komen die eerst 390 zei, maar een week later veranderd is naar 290 aangezien het industriegedeelte na afbraak zowiezo weer woongebied moet worden. Dit wil zeggen dat slecht 1/3e van het perceel opnieuw bebouwd mag worden, en het idee van een appartementsblok (zoals op de andere hoek van het straat wel gezet mag worden), bij ons dus niet van toepassing is.  

Wat mag er op dit moment wel op gezet worden volgens de gemeente:

-          19m gevel, 20 meter diep op gelijkvloers. 10 meter diep op 1e verdiep & dakruimte.

-          Dan heb je dus nog een degelijke tuin over.

Wij hebben het gevoel dat we te weinig krijgen voor ons perceel. Uiteraard willen we de beste prijs eruit krijgen, aangezien het toch ook veel emotionele waarde heeft.

-          Zou het perceel meer waard zijn moesten we de gebouwen zelf afbreken en dus als één  (of twee) bouwgronden verkopen?

-          Zijn er andere zaken waar jullie misschien aan denken die mogelijk zijn/gunstig zijn voor ons?

Wij weten zelf niet waar raad te vragen om alle mogelijke scenarios op een rijtje te zetten…

Alle tips/opmerkingen zijn dus welkom!

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Hugo C, waarom zou een landmeter meer van de bouwvoorschriften afweten dan een architect ? En waarom zou een plaatselijke architect geindoctrineerd zijn door zijn stedenbouwadministratie ?  Hier in Malle wordt ook stug gehandeld, maar ik blijf wel aan de kant staan van mijn cliënten.  Meer nog, ik zal die (toekomstige) client beter kunnen inlichten over wat mogelijk is, hier in de gemeente, maar tegelijk ook kunnen inlichten over wat mogelijk zou moeten zijn, en dan is het aan de client om te beslissing of hij mooi in de pas blijft lopen of dat hij aanvraagt waar hij recht op heeft (met het risico om een beroepsprocedure te moeten opstarten na een weigering van bouwvergunning).

www.arcopolo.com

Gewoon mijn ervaring. In het ene geval bleek de architect niet in staat een beroepsprocedure correct in te dienen, in een tweede geval was de toegvoegde waarde 0. Een landmeter, gevraagd voor de opsplitsing van een bouwgrond (verkavelingsaanvraag) deed zijn werk tot in de puntjes, inclusief de van toepassing zijnde bouwvoorschriften e.d.

Daarom dat ik mij de vraag stelde. Maar blijkbaar ligt het niet aan de competentie maar aan de inzet.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

8 cruciale vragen voor wie wil investeren in een appartement

8 cruciale vragen voor wie wil investeren in een appartement

Een appartement om te verhuren is de populairste vastgoedinvestering. Overweeg jij de aankoop van een opbrengsteigendom? Stel jezelf dan deze acht vragen.

Lees meer

Appartement of huis kopen? Steeds meer alleenstaanden doen het

Appartement of huis kopen? Steeds meer alleenstaanden doen het

Steeds meer alleenstaanden kopen een huis of appartement. Ontdek waarom jonge kopers steeds actiever worden op de vastgoedmarkt.

Lees meer

Zo wil minister Depraetere de energiefactuur verlagen

Zo wil minister Depraetere de energiefactuur verlagen

Minister Depraetere wil de energiefactuur van Vlamingen verlagen door subsidies voor bedrijven met zonnepanelen te beperken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag